• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol ger kall frys men inte kyl

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Hej

Har försökt leta här på forumet efter någon som stött på samma problem som jag men utan resultat.

Mitt Dometic RMDT 8505 fungerar utmärkt med 230v men när jag använder gasol fungerar frysen men inte kylskåpet. Efter 6 timmar har det inte blivit en endaste grad kallare i kylen.

Det hörs tydligt att en gasol-låga tänds när jag ställer in kylen på gasol och ingen varningslampa lyser. Kylskåpet är ca 3 år gammalt. All annan gasolutrustning fungerar utmärkt. Bilen står plant (läste att det kan vara problem om den lutar). Om det kan vara en ledtråd så tyckte jag att den höll väldigt dålig kyla även under färd. Vet att den brukar fungera sämre på 12v men maten var nästan rumstemperatur.

Någon som har någon tanke på vad jag kan göra???
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kolla även upp spänningen för 12v till kylskåpet. Jag drog nya kablar. Så nu ger mitt lika bra på 12v som 230v. Jag hade dessa värden, nästan tapp på 2v
13,48v Mätt från bodels batteriet när motorn är igång

12,60v efter EBL, kablarna till kylskåpet från EBL

12,11v Kontakten vid kylskåpet

11,83-11,90v Innan kylskåps elektroniken

11,77-11,80v Efter kylskåps elektroniken
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Kolla även upp spänningen för 12v till kylskåpet. Jag drog nya kablar. Så nu ger mitt lika bra på 12v som 230v. Jag hade dessa värden, nästan tapp på 2v
13,48v Mätt från bodels batteriet när motorn är igång

12,60v efter EBL, kablarna till kylskåpet från EBL

12,11v Kontakten vid kylskåpet

11,83-11,90v Innan kylskåps elektroniken

11,77-11,80v Efter kylskåps elektroniken
Tack för tipset! Blir till att se om jag kan leta upp min spänningsmätare. Kanske ytterligare en pryl man annars borde skaffa till husbilen...
 

Remivesvre

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Knivsta
Hej

Har försökt leta här på forumet efter någon som stött på samma problem som jag men utan resultat.

Mitt Dometic RMDT 8505 fungerar utmärkt med 230v men när jag använder gasol fungerar frysen men inte kylskåpet. Efter 6 timmar har det inte blivit en endaste grad kallare i kylen.

Det hörs tydligt att en gasol-låga tänds när jag ställer in kylen på gasol och ingen varningslampa lyser. Kylskåpet är ca 3 år gammalt. All annan gasolutrustning fungerar utmärkt. Bilen står plant (läste att det kan vara problem om den lutar). Om det kan vara en ledtråd så tyckte jag att den höll väldigt dålig kyla även under färd. Vet att den brukar fungera sämre på 12v men maten var nästan rumstemperatur.

Någon som har någon tanke på vad jag kan göra???
Hej, har du hittat felet som orsakade problemet? jag har nämligen samma problem.
Mvh, rémi
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Ja det har jag. Problemet var att styrenheten på gasolflaskorna (truma duo Control) släppte till för lite gasol. Upptäcktes genom att mäta trycket ut från enheten. Fick byta ut hela enheten och nu fungerar allt klockrent.
 
Toppen