• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolåtgång förbränningstoalett

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Förbränningen räknas den per påse och besök. Om jag då tänkt rätt så skulle varje besök kosta ca 6 kronor, tänker jag rätt?

Rätt tänkt, vilket jag konstaterade redan när Cabby för många år sedan introducerade toaletten i sina husvagnar.

Dessutom drar toaletten en hel del (batteri)ström.

Pålle
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Har haft Cinderella i en sommarstuga i fem år. Trodde att den skulle vara problemfri. I h-v heller. Kanon de korta tiderna den fungerade. Däremellan kostade den mig tusentals kronor i servicebesök pga alla möjliga fel. Att tömma den vanliga toan i husbilen är en ren fröjd. Då har man ju iaf en toa som fungerar. Aldrig mer en Cinderella .
 

gunnarkarlsson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
5163
Medlemskap
2024
Har haft Cinderella i en sommarstuga i fem år. Trodde att den skulle vara problemfri. I h-v heller. Kanon de korta tiderna den fungerade. Däremellan kostade den mig tusentals kronor i servicebesök pga alla möjliga fel. Att tömma den vanliga toan i husbilen är en ren fröjd. Då har man ju iaf en toa som fungerar. Aldrig mer en Cinderella .
Har haft cinderellan i 3 år,har fungerat perfekt. Tycker den är toppen.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Tycker ni att det är försvarbart att betels ca sex kr varje gång ni skall göra nr två? Då har ni inte rälnat alla gånger ni skall behöva betala för att göra service på en ej fungerade toalett. Under ca fem år fick vi betala ca 6.00 för service och reparationer av Cinderellan.
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Jag har läst lite om förbränningstoa och uppfattat att man inte behöver bränna efter varje besök.
Stämmer det? I så fall blir ju kostnaden lägre/besök…
Vi förbränner efter varje gång vi gjort tvåan. Vid enbart ettan låter vi förbränningen köra igång efter tre till fyra användande.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har läst lite om förbränningstoa och uppfattat att man inte behöver bränna efter varje besök.
Stämmer det? I så fall blir ju kostnaden lägre/besök…
Tveksamt, det är ju all vätska som skall kokas bort och sedan askförbränning av resterna, antingen man gör det varje gång eller efter två eller några besök borde inte förändra totala förbränningstiden så mycket, mer än för att värma upp skålen.
("Förbränningstiden varierar mellan 30 och 180 minuter") enl. beskrivning.

Det är väl bara att tänka som så, all vätska från både ettan och tvåan skall kokas bort tills det bara finns aska kvar med förbränning av gasol. Kallas långkok i matlagning, som man är tveksam till att syssla med på gasolspiseln med tanke på gasolåtgången, kanske inte för priset på gasolen, utan just gasolåtgången.
Över 40.000:- i inköp med tillbehör, och 500:- för 500 st påsar som kanske inte är så stort problem, men tydligen inte helt felfri i konstruktionen.
Nej, det verkar enklare med en extra toakassett som jag kört omkring med i åtta år nu tror jag för att säkra upp att toan alltid är redo, och bara behövt använda en gång.... än så länge.

Som en del konstaterat ovan, efter lite frågor när de kom för campingmarknaden och försäljarna skruvade lite obekvämt på sig när man tog upp gasolförbrukningen.
Så för min del så verkade det inte alls intressant, jag tömmer nog hellre kassetten ibland och använder gasolen till kylskåp och spisel som vanligt, men sparar den stora förbrukningen till att värma upp bilen med i stället för att bränna sk.. :msn_embarrassed:.

Men om man är obekväm med, eller har svårt att tömma en toakassett så är det nog ett alternativ, för annars är ju steget vatten/vakuum och stor svartvattentank som måste tömmas på rätt ställen......

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
"Men om man är obekväm med, eller har svårt att tömma en toakassett så är det nog ett alternativ, för annars är ju steget vatten/vakuum och svartvattentank som måste tömmas på rätt ställen......"
På tal om alternativ. De flesta, som kör söderut, har ju ytterligare ett alternativ genom att, vid behov, besöka en toalett på något raststätte (i Tyskland). Hoppsan javisst ja, det kostar ju oxå något i samma storleksordning. Hur man än vänder sig, så har man rumpan bak. Sånt ä livet.
 
Toppen