Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!
När jag snackade med firman ang dessa flaskor blev jag idiotförklarad. Har kört nu i 4 år ute i Europa. Har sett hur folk blivet nekade när de står med sin flaska. Så låt killen ifråga ge sig iväg så han får se om det går eller inte. Vidhåller att det enklaste är att skaffa en sk tank.Det är klart att försäljaren säger att den är godkänd för att sälja, men den ska vara fast monterad,att ta ut den och fylla är inte godkänt.
Ta inte ut den och fyll på mackar, det här saboterar för dom som har lagliga installationer.
HejDet är klart att försäljaren säger att den är godkänd för att sälja, men den ska vara fast monterad,att ta ut den och fylla är inte godkänt.
Ta inte ut den och fyll på mackar, det här saboterar för dom som har lagliga installationer.
Det hjälper inte så mycket ditt papper när du kommer utrikes, i Sverige fungerar det kanske, men försök argumentera i Tyskland Frankrike osv. du kommer aldrig få det accepterat för självtankning, om du använder flaskan och får den fylld hos en gasolfyllare som en vanlig p11 då fungerar det, men då är vitsen med din dyra flaska borta.Hej
Nej, jag har papper på godkännandet, att kompositflaskan INTE ska fastmonteras. Kan lägga upp det bara bilen kommer hem från service. Jag har en plåtis, och Gasolskåpet sitter så till att man inte vill fylla flaskan i bilen. Därför tar jag ur flaskan varje gång jag fyller.
Dokumentet som jag har, är på samtliga språk för de länder i EU som godkänt produkten med hänvisning till gällande lagar och regler. Man fyller flaskan inte i tömningsventilen utan en separat anslutning bredvid.Det hjälper inte så mycket ditt papper när du kommer utrikes, i Sverige fungerar det kanske, men försök argumentera i Tyskland Frankrike osv. du kommer aldrig få det accepterat för självtankning, om du använder flaskan och får den fylld hos en gasolfyllare som en vanlig p11 då fungerar det, men då är vitsen med din dyra flaska borta.
Kortfattat ni som tittar på att köpa denna flaska välj en annan.
Nu är ju inte Gasip’s flaska gjord som en vanlig gasolflaska, utan med en separat tanknings plats bredvid, och med samma avstängnings mekanism som en alugas flaska har.Jag kommer ihåg den tragiska gasolyckan 2022 med dödlig utgång i Älvsjö Stockholm.
Mixtrande med egen adapter till gasolflaskan och anslöt tyvärr fordonsgas.
Vad jag kommer ihåg var det ett utländskt par som var i Sverige med sin husbil.
MCF
Det har skett flera explosioner på tankstationer för fordonsgas. Orsaken har i samtliga fall varit att man har använt sig av otillåtna adaptrar. I ett fall har man försökt fylla en gasolflaska, i andra fall har man försökt att tanka en motorgasdriven (dvs. gasoldriven) bil.
Vid dessa tillfällena har det skett en tryckkärlssprängning då behållarna belastats med högre tryck än de är konstruerade för. Normalt uppgår trycket i en gasolflaska/motorgastank till cirka 10 bar, en fordonsgasdriven bil tankas upp till 230 bar.
Tankstationer för fordonsgas (metan) respektive motorgas (gasol) har olika munstycken, och det ska alltså inte gå att tanka ”fel” bränsle. Men om man använder sig av en adapter, en mellankoppling kan fyllning/tankning ske. Detta är olagligt då man utsätter sig själv och andra för livsfara. Efter dessa olyckor togs en varningsskylt fram som med fördel sätts upp på tankstationen.
Kanske utanför ämnet men ändå
Jodå, den stoppar vid 80% fyllnadsgrad.Om Gasip-flaskorna är byggda så att fyllningen stryps vid 80 % fyllnadsgrad, vilket väl är det viktigaste förstår jag inte vitsen med att få flaskorna godkända utan att ha dom fastsatta.
Som tidigare skrivits så kan det nog bli problem ute i Europa om man plockar ut flaskan vid fyllning. I Tyskland vet jag, av egen erfaren, att man får inte ta ut flaskan vid påfyllning. Om den däremot är fastbunden så kanske den funkar.
Jag skulle inte välja den flaskan i alla fall på grund av: komposit, priset och ingen mätare.
Så är det Alugasflaskor måste vara fast monterade för att få fyllasJag köpte Alugas tankflaska från Örebro Gasolfyllarna och åkte met personbil när jag hämtade den så fick dom intet fulla det pga att den måste vara fast installerad när den fulls.
Jag har hört av en polares kompis kusin att i Italien är LPG subventionerat p.g,a att många personbilar drivs med LPG, därav italienarnas avighet att fylla husbilar med LPG, Sant eller inte vet ej.Lite konstigt det där med att tankflaskan skall vara fast installerad vid tankning. Jag skulle nog föredra att ha flaskan så löst monterad som möjligt vid exempelvis brandfara. Börjar det brinna vid exempelvis spisen tycker jag det skulle vara bättre att snabbt kunna stänga gasolkranen, skruva loss slanganslutningen och sedan bära bort flaskan.
Eller är det något helt annat som kräver fast installation? Skatteregler kanske? Skattmasen bryr sig kanske inte så mycket om säkerhet i samband med gasolanvändning.
//Michael, medlem
Jag har under mina 20 år med LPG flaska i husbilen alltid tankat i gasolskåpet och aldrig fått någon erinran angående detta förfarande, men när jag en gång av olika orsaker tog bort flaskan för att fylla den fick jag en tillsägelse att så får man inte göra. Nu gick det bra ändå eftersom det hände vid Wynen gas anläggning i Tyskland, tillsägningen var vänlig sedan fick jag tankaJodå, den stoppar vid 80% fyllnadsgrad.
Vitsen för mig blev att välja denna typen just för att den är lätt att plocka ur, efter som många i Europa motsätter sig att fylla gasolflaskor i gasolskåpet, som endel verkat göra. Mätare har jag i form av våg med tillhörande app.
Så har jag gjort och det har hittills inte varit några problem. Men var och en må vara lycklig över sin lösning, om och när det fungerar
Det är för personalens säkerhet som man tankar utifrån. Har jag fått höra.Jag har hört av en polares kompis kusin att i Italien är LPG subventionerat p.g,a att många personbilar drivs med LPG, därav italienarnas avighet att fylla husbilar med LPG, Sant eller inte vet ej.
Jag har under mina 20 år med LPG flaska i husbilen alltid tankat i gasolskåpet och aldrig fått någon erinran angående detta förfarande, men när jag en gång av olika orsaker tog bort flaskan för att fylla den fick jag en tillsägelse att så får man inte göra. Nu gick det bra ändå eftersom det hände vid Wynen gas anläggning i Tyskland, tillsägningen var vänlig sedan fick jag tanka
Har du fyllt de på Himlastallet i Hörby?Jag löste problemet med två av dessa nya flaskor som man kan fylla själv med Lpg.
![]()
LPG Flaska 11 kg - GASIP
Fyll gasol på alla LPG‑stationer i hela Europa utan fast installation.www.gasip.se
Obs, de är fyllda med luft vid leverans. Min gasolkille löste detta åt mig, för man kan inte bara fylla med gasol utan att först fått ur luften.Har du fyllt de på Himlastallet i Hörby?
Nu skojar du lite……Obs, de är fyllda med luft vid leverans. Min gasolkille löste detta åt mig, för man kan inte bara fylla med gasol utan att först fått ur luften.
Nej faktiskt inte…. En ny tub från Gasip innehåller luft vid leverans. Jodå jag blev lika förvånad som du.Nu skojar du lite……
Han skojade med dig,detta är inget man gör vid fyllning av tomma flaskor, däremot rekommenderas att inte fylla tankflaskorna helt fullt vid första fyllningen.Nej faktiskt inte…. En ny tub från Gasip innehåller luft vid leverans. Jodå jag blev lika förvånad som du.
Gasolfyllaren kände till det och fyllde en liten puff med gasol och sedan öppnade kranen och släppte ut luften tills det kom gasol. Detta gjorde denna 2x och sedan kunde tuben fyllas.