• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garantiåtagande

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej HBK:are
Jag köpte i Augusti i år, en begagnad KABE TM 740 LB, årsmodell2010, 2500mil, med 1 års garanti.
Det finns en del fel o brister på fordonet,som jag tänker få åtgärdade av företaget,
Vad kan man förvänta sej av företaget och dess garantiåtaganden, innan det anses som gnäll.
Det anges bara 1 års garanti, inget om självrisk, kostnader, omfattning mm.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, är det säljaren som bestämmer villkoren. Finns inte några villkor angivna, är situationen knepig – säljaren kan ju hävda att just ditt fel inte täcks av (den diffusa) garantin.

Dock kan du alltid stödja dig mot Konsumentköplagen som ger dig 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel. Under de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att felet INTE ÄR ursprungligt, därefter är det du som ska bevisa att felet ÄR ursprungligt.

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, är det säljaren som bestämmer villkoren. Finns inte några villkor angivna, är situationen knepig – säljaren kan ju hävda att just ditt fel inte täcks av (den diffusa) garantin.
Dock kan du alltid stödja dig mot Konsumentköplagen som ger dig 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel. Under de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att felet INTE ÄR ursprungligt, därefter är det du som ska bevisa att felet ÄR ursprungligt.

Pålle

Här handlar det ju om en 11 år gammal bil, där kan man ju förvänta sig vissa fel som kommer av ålder och slitage, det täcks ju inte av garanti.
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej HBK;are
Jag köpte i Augusti i år, en beg, husbil från KABE återförsäljare, KABE Tm 740 LB, årsmodell 2010, 2500 mil,
Med 1 års garanti,
Jag har upptäck en del fel o brister som jag vill ha åtgärdade, ....vad kan kan man begära av företaget och dess garantiåtagande ,innan det verkar bara vara gnäll.
Det anges i köpekontraktet att garanti gäller 1 år, inget om sjävrisk, kostnader eller andra åttaganden för köparen
Ha en bra dag
MVH
Bernt
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Här handlar det ju om en 11 år gammal bil, där kan man ju förvänta sig vissa fel som kommer av ålder och slitage, det täcks ju inte av garanti.
Kan nämna att vid köpet bifogades godkänd fukttest, 1 månad senare utförde jag egen fukttest hos annan KABE återförsäljare
som visade fukt på 3 ställen, bla 60 %fukt invändigt i taket.
Hur seriös är verkligen bla, fukttester hos (seriösa) företag???
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Köpte en KABE TM -08 i Caravanhallen för några år sedan, också med ett års fuktgaranti.Upptäckte fukt efter ett år (läckande golvvärme). Caravanhallen ställde upp till 100%. Slutade med att jag fick en annan likvärdig KABE istället eftersom vi inte blev av med lukten av glykolvattnet.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
”Detta läste jag i ”Husbil och Husvagn” publicerat 24 september 2013.
Fel du hittar inom 6 månader efter köpet räknas som fel från början och försäljarens ansvar om du köpt den hos en handlare. Men du måste anmäla felet så fort du upptäcker det.
Anmäl felet skriftligt, muntlig felanmälan kan vålla tvist om när du anmälde felet. Om säljaren använder ordet ”garanti” så ligger bevisbördan hos honom. Om säljaren lovar garanti, så ska det stå med i köpehandlingarna och vilka villkor som gäller. Du har 36 månaders reklamationsrätt på fel, men efter 6 månader är det upp till dig att bevisa att felen är ursprungliga innan du köpte varan.

Hoppas att det är till hjälp för dig.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Eftersom garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, är det säljaren som bestämmer villkoren. Finns inte några villkor angivna, är situationen knepig – säljaren kan ju hävda att just ditt fel inte täcks av (den diffusa) garantin.

Dock kan du alltid stödja dig mot Konsumentköplagen som ger dig 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel. Under de första 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att felet INTE ÄR ursprungligt, därefter är det du som ska bevisa att felet ÄR ursprungligt.

Pålle
Såg inte ditt svar, så jag råkade göra ett eko på ditt inlägg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan nämna att vid köpet bifogades godkänd fukttest, 1 månad senare utförde jag egen fukttest hos annan KABE återförsäljare
som visade fukt på 3 ställen, bla 60 %fukt invändigt i taket.
Hur seriös är verkligen bla, fukttester hos (seriösa) företag???

Har du anmält detta till säljaren?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eftersom du köpte den i Augusti så är du ju inom sexmånadersmarginalen fortfarande.
Sedan kommer man till nästa steg och hur man blir bemött.

-En sjyst firma lyssnar, kommer med lite ursäkter men vill ändå försöka göra kunden skapligt nöjd.

-Nästa steg är firman som kommer med massor av ursäkter och vetande, och då måste övertygas om att man själv vet rätt mycket och inte går på deras sk..snack utan åtgärder, och därmed åtgärdar i alla fall det mest påtagliga.

-Sedan firman som vet allt, ursäktar allt, och inte har en tanke på att åtgärda något eftersom allt som är galet är normalt i en begagnad husbil, Kan innebära strid tills man blir uttröttad.

Tyvärr kanske någon av de två nedre varianterna, och det finns säkert fler, men man får i alla varianterna inte ge intryck av att ursäkta sig när man kommer med klagomål, utan visa vad man vill ha åtgärdat utan att skämmas. (Försiktighet för man inte riktigt vet... är vanligt, men funkar ofta dåligt och utnyttjas tyvärr.)

Fuktproblem är ju ofta mycket arbetstid som går åt för att åtgärda och brukar då också ofta ursäktas på olika sätt.
Ja jag vet, jag är liiite pessimistisk angående garantier, men det gäller i alla bilsammanhang.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen