• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Gammal husbil och AGM batteri, laddning?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej. Jag har en LMC 640 husbil 2001 årsmodell.
Jag har en ny EBL 119 som har 2 lägen på laddning Bly/GEL batterier eller AMG batteri läge. Tidigare satt en EBL 99 i husbilen.

Jag har ett AMG batteri i den men har inte vågat ställa om EBL till det läget.

Min fundering är kommer Trumavärmaren, kontrollpanelen och kylskåpet tåla den högre laddspänningen som AMG läget i Elektroboxen ger eller kommer enheterna livslängd förkortas eller förstöras av den högre laddspänningen?

Kommer AMG batteriet ta skada av att laddas i Bly/GEL läget som har lägre spänning om jag fortsätter att ha den så?

Hoppas på kloka råd av någon kunnig.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
AGM-batteriet skadads inte av att gå i bly/Gel-läge. Det som kan hända är att det inte blir helt fulladdat (95% i stället för 100% t.ex.) eller att det tar längre tid.

Truma och allt det andra tål mycket väl den högre laddspänningen i AGM-läge. Det rör sig ju trots allt bara om max 0.4 Volt. Det finns massor av bilar som rullar med AGM-batterier och Truma-värmare.

MVH
Hans
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.748
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för svaret Hans.

Men tänker på då min Truma tillverkades för 19 år sen var inte AMG uppfunnet med den högre spänningen. Funderar om min gamla truma klarar det..
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Men tänker på då min Truma tillverkades för 19 år sen var inte AMG uppfunnet med den högre spänningen. Funderar om min gamla truma klarar det..
Det finns massor med gamla bilar som har AGM. Men vill du vara riktigt säker så bör det stå i manualen vilket spänningsintervall Truman klarar av eller så kan du kolla med support på Truma. Jag skulle inte tveka en sekund med att ställa om EBL.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:
Toppen