• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Göra en spegelvänd del i glasfiber

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
ville fråga om någon har erfarenhet av detta.
Jag har ett trasigt fotsteg under vänstra dörren och vill laga det och tänkte jag kunde göra en avgjutning av högra sidans fotsteg.
Kollar YouTube om detta och det ända närmaste någon tipsar om är att göra en typ silikon avgjutning som man sen flippar vänder ut och in då den är så mjuk typ vet inte säkert hur det blir.

Tips om detta vore kul.

IMG_20201116_110211116_HDR.jpg
 

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Hej
Jag skulle rensa bort lösa bitar och passa ihop delarna med polyesterspackel + slipning och ovanpå impregnera med två lager glasfiber+ polyester allt på baksidan ,sedan fylla upp med spackel på framsidan så att ytorna linjerar och därefter på med vit sprayburk,färdigt Allt material och aceton finns på Biltema Lycka till
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej
Jag skulle rensa bort lösa bitar och passa ihop delarna med polyesterspackel + slipning och ovanpå impregnera med två lager glasfiber+ polyester allt på baksidan ,sedan fylla upp med spackel på framsidan så att ytorna linjerar och därefter på med vit sprayburk,färdigt Allt material och aceton finns på Biltema Lycka till
Tack bra tips, kan du rekommendera nått polyesterspackel ? Googla lite men t.ex Biltema har inget, varför ska man ha aceton?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
ok tack bra då vet jag.
Jag ska försöka mig på med silikon och lägga silikon/latex på den tröskel som är hel, framdelen bara och sen när härdad rulla av silikonet och vända det ut och in. Behöver sen använda den som gjutform alltså för andra sidan. Mycket lite om detta på Google dock, kanske jag söker efter fel saker, silikon spegelvänd gjutning/silicone mirror casting.

Tips tack?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
ok tack bra då vet jag.
Jag ska försöka mig på med silikon och lägga silikon/latex på den tröskel som är hel, framdelen bara och sen när härdad rulla av silikonet och vända det ut och in. Behöver sen använda den som gjutform alltså för andra sidan. Mycket lite om detta på Google dock, kanske jag söker efter fel saker, silikon spegelvänd gjutning/silicone mirror casting.

Tips tack?
Vänder du den ut och in så får du "yttersidan" in med en massa spår efter verktygen... Men det visste du nog redan..
Jag hade nog gjort som Volvo100 skriver. Lycka till
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Vänder du den ut och in så får du "yttersidan" in med en massa spår efter verktygen... Men det visste du nog redan..
Jag hade nog gjort som Volvo100 skriver. Lycka till
Tack, jag det har du rätt i men om jag i silikonformen utsidan(efter att man vänder ut/in) gjuter gips typ så blir det en form va, nu blev det väldigt krångligt kanske gör du du säger ändå
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Och hur tänker du att silicon formen skall hålla sig stilla och rak i de linjer som är tänkt.. :rolleyes:
Bygg upp den gammla trasiga fotsteg, när den är perfekt så kan du plasta på den.. En undre o en övre del :rolleyes: sen har du perfekta formar som är stabila och perfekta för det du skall göra :spinny:
 
Toppen