• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göteborg i sommar, här kommer tipsen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
A0E77D35-1224-4B99-A671-A0AA3B3C7799.png

Finns Göteborg med i sommarens resplaner, så kanske de fem guiderna jag fann hos Göteborg & Co kan vara till nytta och hjälpa till i planeringen.

De fem guiderna har följande teman och finns här:

Upplev Göteborg med barn i sommar
Sommarpärlor i Göteborgs skärgård
Sommarens bästa sightseeing i Göteborg
Göteborgs bästa uteserveringar
Sätt guldkant på sommaren i Göteborg

Trevlig resa till Sveriges framsida som vissa kallar Göteborg, ja även Lilla London har man hört, men lika känt är inte att på 1600-talet kallade holländarna Göteborg för Nya Amsterdam på grund av stadsplaneringen. Men nu vet du. ;)

Tommy
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tyvärr finns det dåligt med ställplatser i Göteborg, egentligen bara en vid Skatås.
Det finns även en i Partille samt några på öarna i Göteborgs norra skärgård.

Men här kan man parkera husbilen i Gbg:

 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tyvärr finns det dåligt med ställplatser i Göteborg, egentligen bara en vid Skatås.
Det finns även en i Partille som några på öarna i Göteborgs norra skärgård.

Men här kan man parkera husbilen i Gbg:

Nej, du har missat Valhalla IP, mer centralt går knappast att hitta.


Tommy
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Nej, du har missat Valhalla IP, mer centralt går knappast att hitta.


Tommy
Den stod med i länken jag angav..... ren parkering
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den stod med i länken jag angav..... ren parkering
Ok missade det, men ett alldeles utmärkt ställe att övernatta på. Själv stannade jag där i juli förra sommaren, tror vi var 2-3 husbilar.

Tomt, verkar inte som man upptäckt den centrala Ställplatsen/parkeringen. 5 minuters promenad till Liseberg, 10 minuter till Avenyn.

Att kräva något bättre i en stor stad tror jag inte är möjligt, om det ens behovet skulle finnas. Risken är väl att gatukontoret en dag kliar sig i huvé och börjar undra om behovet verkligen finns när beläggningen är så dålig.

Tommy
 
Senast redigerad av en moderator:

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Blåser liv i den här tråden eftersom vi planerar en vistelse i Gbg om några veckor. Efterlyser alltså tips på billiga och bra ställplatser i stan. Gärna i närheten av Botaniska trädgården och Slottskogen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns tyvärr inga bra ställplatser i Göteborg i närheten av centrum.
Ställplatsen i Skatås lär vara stängd, har dock inte kollat själv.
Camping finns i Skatås.

I Kungälv finns en ställplats nära Bohus fästning. Snabbuss till Gbg.

I Furulund (Partille) finns en ställplats.

I Göteborgs norra skärgård finns flera bra ställplatser (Öckerö kommun). Gratis färjor för att ta sig dit, buss till Gbg.

Det finns några parkeringsplatser (d.v.s. utan service) för husbilar, bl.a. vid Valhalla IP, se länken nedan.
Några öppnar först i mitten av Juni.
Obs Göteborgs speciella P-regler med överhäng.

Dessutom finns p-platser vid Åbytravet i Mölndal. Spårvagn till Gbg.

Betr Botaniska Trädgården ligger parkeringen på Medicinarberget bra till.

 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: T68

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Göteborg vill inte ha husbilar det är det lätt att insé om man åker runt lite. Visst finns där några mindre ställplatser men annars är det gott om förbud på ställen där det lätt kunnat ordnats massor av platser som exempelvis runt nuvarande Radiohuset och många andra tomma ytor på Hisingen. Men tyvärr är ju också Göteborg numera en enda stor byggarbetsplats med massor av avstängda gator och plank.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för tips! Trist att det verkar knapert med centrumnära ställplatser. Kanske blir att göda Lisebergs camping då...
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Aeroseum har en ställplats med, säkert och tryggt bakom lås och bom på natten. Ligger på Hisingen med buss in till stan. Väldigt mysigt att gå på museet och när vi stod där hade vi hela området mer eller mindre till oss själva på natten, mycket roligt att utforska.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det finns också en liten ställplats för mindre husbilar 6-8 meter max i närheten av Stenas Tysklandsterminal och Älvsborgsbron. Kanske den bäst belägna av alla?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ställa husbilen på de så kallade ställplatser i Göteborg är inget å rekommendera, det är dyrt samt stor risk för inbrott och skadegörelse.
Boka på Åsa camping söder om Kungsbacka och ta tåget upp upp till Göteborg.
Från camping till tågstationen är det 2,5 km.
Cykla från camping till tågstationen tar väl ca 7 min, Åsa camping har ont om plats för långa husbilar har jag för mig.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ska man ändå bo på campingar finns det ju flera som är betydligt närmare. Annars tror jag inte att risken för inbrott är större än på andra ställen. Och 200 kr/dygn för att parkera i en storstad får man nog dessvärre räkna med oavsett husbil eller personbil.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ja ställplatsen/parkeringen vid Valhalla måste ju vara perfekt, nära centrum och relativt billig. Det kostar ju minst lika mycket att parkera en personbil centralt i stan. När det gäller säkerheten så är det nog inte värre än på andra platser i landet, beror nog mest på hur vi själva förebygger inbrott. Vill man kombinera stadsbesöket t ex bad eller liknande så är det ju camping som gäller.
 
Toppen