• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 320 onsdag

Glömde igår att skriva att jag först åkte till kretsloppscentralen innan Maxi. Kom dit för tidigt. När jag sitter och väntar så knackar det på dörren Det visar sig vara Lennart (om jag uppfattade namnet rätt). Tack för en trevlig pratstund. Alltid trevligt att få besök.

I dag åker jag till Jordbro för att köpa lpg- gas. De hade höjt priset med 15 öre litern. Till 11,85. Det var nästan slut, så fick i 16 lit.

Därefter blir det ett besök i mitt lager i Farsta. För att kolla läget och hämta några saker. Kör vidare till parkeringen på Årstafältet. Som framförallt är avsedd för golfare och hundägare. Men det finns inga skyltar uppsatta, så då bör det vara en yta som man får stå på i max 24 tim.
Nu blir det lunch.

Därefter tar jag fram min cykel ur förrådet / garaget. För jag skall cykla till Axelsberg. Är hembjuden på 15 fika hos en "tjej" på 91 år. Som jag gärna umgås med. Vi startade för några år sedan en ekonomisk diskussionsklubb. Hon har varit riksdagsledamot i 28 år från 1971. Så politik är alltid det stora ämnet. Lite grand om mina resor är ju hon även intresserad av att höra på. Åtminstone någon minut. Innan det åter glider in på huvudämnet.

Blir där i två timmar. Cyklar tillbaka till Årstafältet. 20 min tog det. Vilket var lagom. För det var nog 5 månader sedan sist. Vilket känns där bak.

Nu går färden till Tyresö. Där jag som vanligt parkerar på en vanlig gata i ett industriområden. Här är det tillåtet att stå i 12 timmar.


Dag 321 torsdag

Kl 06,30 lämnar jag nattparkeringen och kör fram till vårdcentralen, några kvarter bort. Här gäller det att komma före kl 07 om man skall få en p-plats. Jag hade tiden 09 för ett besök has den medicinska fotvården.

Tar en promenad före lunch. Kl 15 skall jag träffa några bekanta som har tagit för vana att träffas varje mån - och torsdagar på en lokal sedan pandemin utbröt.

Jag var där fram till 16,30 för jag hade även ett tredje bokat möte idag. Denna gång på ett nyöppnat surdegsbageri, med servering.

Blev där till de stängde kl 18. Går hem och ser på tv och äter en sen middag. Vid 23,30 kör jag till nattparkeringen, i industriområdet. För vid vårdcentralen är det p - förbud på natten. Ur miljö - och klimatsynpunkt är det ju vansinnigt att jag skall behöva flytta bilen 1,5 km två gånger per dygn. Men det finns väl andra synpunkter som de styrande har vägt in.

Dag 322 fredag 30 / 4.

Kl 06 lämnar jag Tyresö för att köra till Caravanhallen i Stav, i Haninge kommun. Har bokat tid för service. Samt två fel. En låda har fastnat och konverteringen från 12 v till 220 v fungerar inte tillfredsställande. Hb har nu rullat i ca 7500 mil på ca 2,5 år. I år har jag mest stått stilla i Gammalkil.

Vid 11 - tiden är det klart. Men inte el- en. De va tvungna att skriva till tillverkaren i Frankrike. Så jag får vänta några dagar på besked. Vad som skall hända.

Det blir nu återigen Tyresta Nationalparks parkering. Satt ute i solen en stund på em och läste i en tidning tills det blev mulet igen.

I morgon bitti blir det stavgång på ca sex km.

Önskar alla en trevlig valborg. Jag firar ensam framför tv ikväll. Det kanske blir en brasa där. Skärmbrasa!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Dag 320 onsdag

Glömde igår att skriva att jag först åkte till kretsloppscentralen innan Maxi. Kom dit för tidigt. När jag sitter och väntar så knackar det på dörren Det visar sig vara Lennart (om jag uppfattade namnet rätt). Tack för en trevlig pratstund. Alltid trevligt att få besök.

I dag åker jag till Jordbro för att köpa lpg- gas. De hade höjt priset med 15 öre litern. Till 11,85. Det var nästan slut, så fick i 16 lit.

Därefter blir det ett besök i mitt lager i Farsta. För att kolla läget och hämta några saker. Kör vidare till parkeringen på Årstafältet. Som framförallt är avsedd för golfare och hundägare. Men det finns inga skyltar uppsatta, så då bör det vara en yta som man får stå på i max 24 tim.
Nu blir det lunch.

Därefter tar jag fram min cykel ur förrådet / garaget. För jag skall cykla till Axelsberg. Är hembjuden på 15 fika hos en "tjej" på 91 år. Som jag gärna umgås med. Vi startade för några år sedan en ekonomisk diskussionsklubb. Hon har varit riksdagsledamot i 28 år från 1971. Så politik är alltid det stora ämnet. Lite grand om mina resor är ju hon även intresserad av att höra på. Åtminstone någon minut. Innan det åter glider in på huvudämnet.

Blir där i två timmar. Cyklar tillbaka till Årstafältet. 20 min tog det. Vilket var lagom. För det var nog 5 månader sedan sist. Vilket känns där bak.

Nu går färden till Tyresö. Där jag som vanligt parkerar på en vanlig gata i ett industriområden. Här är det tillåtet att stå i 12 timmar.


Dag 321 torsdag

Kl 06,30 lämnar jag nattparkeringen och kör fram till vårdcentralen, några kvarter bort. Här gäller det att komma före kl 07 om man skall få en p-plats. Jag hade tiden 09 för ett besök has den medicinska fotvården.

Tar en promenad före lunch. Kl 15 skall jag träffa några bekanta som har tagit för vana att träffas varje mån - och torsdagar på en lokal sedan pandemin utbröt.

Jag var där fram till 16,30 för jag hade även ett tredje bokat möte idag. Denna gång på ett nyöppnat surdegsbageri, med servering.

Blev där till de stängde kl 18. Går hem och ser på tv och äter en sen middag. Vid 23,30 kör jag till nattparkeringen, i industriområdet. För vid vårdcentralen är det p - förbud på natten. Ur miljö - och klimatsynpunkt är det ju vansinnigt att jag skall behöva flytta bilen 1,5 km två gånger per dygn. Men det finns väl andra synpunkter som de styrande har vägt in.

Dag 322 fredag 30 / 4.

Kl 06 lämnar jag Tyresö för att köra till Caravanhallen i Stav, i Haninge kommun. Har bokat tid för service. Samt två fel. En låda har fastnat och konverteringen från 12 v till 220 v fungerar inte tillfredsställande. Hb har nu rullat i ca 7500 mil på ca 2,5 år. I år har jag mest stått stilla i Gammalkil.

Vid 11 - tiden är det klart. Men inte el- en. De va tvungna att skriva till tillverkaren i Frankrike. Så jag får vänta några dagar på besked. Vad som skall hända.

Det blir nu återigen Tyresta Nationalparks parkering. Satt ute i solen en stund på em och läste i en tidning tills det blev mulet igen.

I morgon bitti blir det stavgång på ca sex km.

Önskar alla en trevlig valborg. Jag firar ensam framför tv ikväll. Det kanske blir en brasa där. Skärmbrasa!
Önskar Dig också Trevlig Valborgshelg !
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 323 lördag 1 / 5

Äntligen har en "sommarmånad" börjat. Fast lite kyligt är det allt.

Vaknar som vanligt vid fyratiden. Ligger och drar mig en timme. Vid 6,30 lämnar jag hemmet för min morgonpromenad i Tyresta Nationalpark. Tar samma slinga / markerad led som i onsdags. Den s.k.s barnvagnsslingan på fem km, på en skogsväg. Där är det lätt att gå. HB:n är parkerad så långt bort som möjligt ifrån starten, av slingan. För att inte reta upp förarna av alla pb 1.

Går motsols. Det är ungefär tre km till min favvo rastplats vid Bylsjön. Bifogar en video. Idag satt det redan två damer på berget, nere vid sjökanten. De hade varit här på promenad sedan kl 05. En var ifrån Farsta och den andra ifrån Sundbyberg.

Det gick tyvärr inte att ladda ner videon.

Efter lunch är parkeringen fylld med bilar. Jag tar fram min cykel och åker emot Dalarö. På Dalarövägen bakom Brandbergen är det en lång nedförsbacke. Cykeldisplayen visar att jag rullar i 43 km. Det känns fort.

Cyklar mest på lägsta motorhjälpen och 4 av 7 växlar. Tänker att jag behöver ha lite motstånd när jag nu trampar. Det är andra turen i år.

Vid Handlarn, strax före avtagsvägen till Gålö, stanar jag och köper en glass. Nu gör det ordentligt ont i "ändalyckten". Så jag beslutar mig för att vända hem igen. Telefonen har varit i en ficka på långbyxorna under promenaden i morse och i jackfickan under cykelturen. Det blev tydligen ändå så att stegräknaden noterade mina tramprörelser som steg.

För det blev 12,42 km och 17 494 steg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 324 söndag.

Ser att det är fem parkerade pb 1, som förmodligen har stått där hela natten. Det finns ofta många som sover över, har jag tidigare sett.
Mellan Tyresta gård och det nya tältområdet ser jag ett ungt vilt djur. Förmodligen en hjort.

20210502_062454.jpg

Typiskt att jag idag inte har min kamera med 300 mm objektivet med idag.

Idag går jag den en km längre markerade leden Bylsjöslingan. En km går på en stig som ibland är smal och med två branta uppförsbackar, när jag går motsols. Ser att många träd har blåst omkull i år. På stigen får träden ligga kvar över stigen. Men på barnvagnsslingan är de avsågade, så att barnvagnar mm kan passera.

20210503_070147.jpg

Stannar, som vanligt, vid grillplatsen vid Bylsjön. Ser att många ligger och sover i sovsäckar under ett uppspänt regnskydd.

20210502_072634.jpg

20210502_072903.jpg

Resten av dagen är jag vid min HB. Vid solsken sitter jag en stund ute och läser. På kvällen blir det tv.


Dag 325 måndag 3 / 5

Redan kl 05,30 lämnar jag bostaden för min morgonpromenad. Går samma väg som igår. Denna tidiga tid möter jag ingen.

Kommer hem efter kl 08. Ringer till min vårdcentral för att boka en tid för min andra vaccinspruta. Men får inte göra det, eftersom det inte har gått 21 dagar. Så på tisdag i nästa vecka skall jag ringa igen. Hoppas att jag då får komma och få den andra sprutan.

Vid niotiden påbörjar jag färden söderut. Börjar med att åka till Jordbro för att fylla upp med ny lpg. Nästa stopp blir
vid Ytterjärna för lunch.

Preem i Nyköping får även ett besök för diesel och färskvatten. Söder om Linköping svänger jag av och åker till ICA Maxi vid Tornby och till Bauhaus för att köpa gipsskruv och väggspackel.

klockan blir över 17 när jag backar in på tomten. Så det blir inget jobb inne i stugan idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 326 tisdag

Börjar med att tända en brasa i vardagsrummet. För att det är så fint att sitta framför de flammande lågorna under de många korta rasterna.

Idag blev det många timmar med att kompletteringsskruva gipsskivorna. Jonas fäste de med några enstaka skruvar. För att hinna få upp så många som möjligt. Jag satte även upp de få mindre skivorna som som fattades på köksväggen mot toadelen. Samt även en skiva i tamburen. Så nu är allt gips uppe, av de som finns. På fredag skall vi köpa fyra gipsskivor ytterligare. Sen hoppas jag att handlandet är färdigt, vad gäller skivor.

Var även ute ibland på em mellan regnskurarna.

Till middag blev det ugnsvarm Brieost med rödlök, tomater, balsamvinäger och olivolja. Champagne därtill för att förgylla den ensamma tillvaron.


Dag 327 onsdag.

Börjar med att tända en brasa i vardagsrummet.

Idag fortsätter jag arbetet med att kompletteringsskruva. Blir nu klar med alla tre sovrum, vardagsrummet, tamburen och toan. Hinner även med att påbörja i köket.

Bär in gammal ströläckt för att kapa i lämpliga längder för brasan. Klyver en del för att ha som tändved.

Det blir även en del vedjobb ute på em. Har mycket uppsågat som jag skall trava upp för torkning.

Det blir ju mycket samma jobb varje dag. Gör många olika uppgifter för att inte belasta samma muskler för länge. Det gäller att växla om ofta för att tänka på hälsan i allmänhet.

Även idag har det regnat en hel del, speciellt på kvällen var det ett kraftigt regnande.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 328 torsdag.

Till stor del samma arbete som igår. Blir klar i köket med att kompletteringsskruva gipsskivorna.
På em ute och travar ved, snarare grenar. Räfsar undan små kvistar till en stor hög vid komposten.

Dag 329 fredag.

Städar undan på golven, för att kunna ta emot nya gipsskivor i kväll. Sopar golv. Har aldrig sopat golv så mycket som jag har gjort i år. Så fort man sågar osb, grenar eller gipsskivor så blir det en massa damm och spill att sopa upp.

Skrev ett brev på ett papper och lade i ett kuvert. Fick åka till ICA i Vikingstad för att köpa ett frimärke. Därefter till Cirkel K för att fylla mina två 5 liters dunkar dricksvatten. Stora tanken använder jag bara till disk o tvätt samt dusch.

Nästa stopp blir husbilsfirman som bytte fläkten i förra månaden. Betalade fakturan idag.

Redan före kl 15 parkerar jag på Bauhaus parkering. Äter två frukter innan jag går in och köper 10 lit väggspackel och 1000 gipsskruvar. Kl 16,40 går jag in till kundtjänst för att kvittera ut en täckt släpvagn. Står bredvid släpet en halvtimme i det vackra solskenet. Blev kanske en antydan till färgskiftning i ansiktet. Men förhoppningsvis ett gäng D - vitamin.

Jonas kopplar på släpet och kör in för att vi skall lasta fyra gipsskivor, denna gång. Jag hoppas nu att jag har räknat rätt.

Efter att ha kört till tomten och lastat av skivorna kör vi tillbaka släpet och åker till Max för en hamburgermiddag.

På kvällen slötittar vi på tv.


Dag 330 lördag.

Jag väcker Jonas vid 7,15. Så att vi kommer igång med jobbet före kl 9.
Jonas koncentrerar sig på att kapa till gipsskivorna efter att först ha tänt en brasa i öppna spisen. Jag börjar att spackla över skruvskallarna. Det flyter på hyvsatt bra med jobben. Allt gips är uppsatt förutom bakom den nya elcentralen som måste vänta till efter att elektrikern har kopplat in alla trådar.




Dag 331 söndag.

Vi börjar dagen med att starta upp laptopen för att beräkna hur många och vilka köksskåp som vi skall handla. Strax efter kl 10 är vi på IKEA. Vi tittar runt lite. Sen gör jag en enkel skiss. Som jag lämnar fram till en anställd. För att hon skall skriva in i datorn vad som vi behöver köpa. Det blir ett högskåp, som skall bli skafferi. Tre över o tre underskåp med tillhörande luckor och gångjärn. Det blev över 40 artiklar. Så det tog först en lång stund innan vi var överens och den anställde kunde skriva ut en plocklista. En till oss och en till personal på lagret i ett annat hus.

Vi fick plats med alla platta packet i Jonas Volvo. Det fick bli en lunch på Max. Innan vi körde till tomten och bar in alla packet till köket.

Därefter gjord Jonas sig i ordning för att resa tillbaka hem till Ramnäs. Jag tog det lugnt med en fruktstund vid 16 tiden. Sen blev det inget mera gjort idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 332 måndag.

Tar det som vanligt lugnt på morgonen.

Går in i huset och spacklar över skruvhuvuden och skarvarna mellan gipsskivorna. Det är många skruvhuvuden och skivskarvar att åtgärda. För att inte belasta samma muskler hela dagen så växlar jag om med arbete på tomten. Det finns fortfarande mycket att göra med alla träd som jag tidigare har fällt.

Sitter även en stund i solen och vilar. Kvällen tillbringas med att surfa på nätet och se på tv. Vill snart kunna resa söderut igen. Så kollar på färjor till Tyskland. Det är ok att resa genom Tyskland på motorvägen i max 24 timmar.


Dag 333 tisdag.

Strax efter kl 08 ringer jag till min vårdcentral i Tyresö för att boka tid för min andra vaccinspruta. En automat svarar att de ringer mig kl 14.05.

På morgonen kör jag till Maxi för att handla. Det är ofta få kunder på fm. Därför startar jag tidigt.
När jag rullar fram på tomten ser jag att en stor lastbil kör just förbi. Skönt tänker jag att jag slipper att möta den på den smala vägen.

Rullar ut på vägen och kör ca 800 meter. Sen möter jag en stor lastbil i en kurva. Så det är bara att lägga i backväxeln. Behöver backa ca 100 meter innan jag hittar en plats för ett möte.

Jag har inga problem med att backa. Här är trafiken inte så omfattande så det var inga bilar bakom mig. Det här var endast den tredje gången sedan i oktober som jag behövde backa. Så det är inget stort problem.

Handlandet går bra och jag är "hemma" igen på tomten till lunch. Sen blir det en stunds spacklande. Sovrum tre och vardagsrummet är nu klart med en första omgång. Hann att börja i köket.

Sitter en stund i solen på em. Tar fram sekatören och klipper av lite kvistar på en del grenar.

Kl 14 ringer vårdcentralen och säger att de fick så få doser. Det räckte inte till mig. Jag får ringa igen nästa tisdag. Hoppas att det kan bli en dos till mig då.

Det är mycket av samma jobb nu. Så lite enformigt känns det. Men det måste ju göras. Fast jag tar det lugnt, jobbar inte så många timmar varje dag, när jag är ensam här.

Surfar runt på kvällen med att kolla på att kunna resa igen.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Dag 332 måndag.

Tar det som vanligt lugnt på morgonen.

Går in i huset och spacklar över skruvhuvuden och skarvarna mellan gipsskivorna. Det är många skruvhuvuden och skivskarvar att åtgärda. För att inte belasta samma muskler hela dagen så växlar jag om med arbete på tomten. Det finns fortfarande mycket att göra med alla träd som jag tidigare har fällt.

Sitter även en stund i solen och vilar. Kvällen tillbringas med att surfa på nätet och se på tv. Vill snart kunna resa söderut igen. Så kollar på färjor till Tyskland. Det är ok att resa genom Tyskland på motorvägen i max 24 timmar.


Dag 333 tisdag.

Strax efter kl 08 ringer jag till min vårdcentral i Tyresö för att boka tid för min andra vaccinspruta. En automat svarar att de ringer mig kl 14.05.

På morgonen kör jag till Maxi för att handla. Det är ofta få kunder på fm. Därför startar jag tidigt.
När jag rullar fram på tomten ser jag att en stor lastbil kör just förbi. Skönt tänker jag att jag slipper att möta den på den smala vägen.

Rullar ut på vägen och kör ca 800 meter. Sen möter jag en stor lastbil i en kurva. Så det är bara att lägga i backväxeln. Behöver backa ca 100 meter innan jag hittar en plats för ett möte.

Jag har inga problem med att backa. Här är trafiken inte så omfattande så det var inga bilar bakom mig. Det här var endast den tredje gången sedan i oktober som jag behövde backa. Så det är inget stort problem.

Handlandet går bra och jag är "hemma" igen på tomten till lunch. Sen blir det en stunds spacklande. Sovrum tre och vardagsrummet är nu klart med en första omgång. Hann att börja i köket.

Sitter en stund i solen på em. Tar fram sekatören och klipper av lite kvistar på en del grenar.

Kl 14 ringer vårdcentralen och säger att de fick så få doser. Det räckte inte till mig. Jag får ringa igen nästa tisdag. Hoppas att det kan bli en dos till mig då.

Det är mycket av samma jobb nu. Så lite enformigt känns det. Men det måste ju göras. Fast jag tar det lugnt, jobbar inte så många timmar varje dag, när jag är ensam här.

Surfar runt på kvällen med att kolla på att kunna resa igen.
Gösta, om jag får, så skulle jag föreslå att Du ringer Din VC tidigare och inte efter ytterligare en vecka för att få den andra dosen, eller få remiss till annat vaccinationsställe där Du ska Din andra dos.
Det låter ganska konstigt att man inte hade gett Dig konkret datum för andra dosen redan vid första. Det finns inte så stort "tids-fönster" mellan doserna (beroende på vaccintyp), för att uppnå den optimala vaccineringseffekten. så det ska planeras noggrant. Jag har svårt att förstå argument " vi har fått så få doser".
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 334 onsdag.

Inga förändringar mot tidigare dagar. Spackling inomhus och vedarbete utomhus.

Dag 335 torsdag.

Startar färden till Täby vid sjutiden. Skall träffa sonen som för några veckor sedan hade kommit till landet med lite trädgårds-saker. Nu hade han fått ett hyreskontrakt på en mindre stuga. Så sonen vill ha tillbaka sina saker.

Stannar på en rastplats vid åttatiden för mitt fm thé med rågbrödssmörgåsar.

Kör in på Preem i Nyköping för att tanka diesel och färskvatten. Nästa stopp blev på en bensinstation i Täby för att laga och äta min lunch. Sonen som har hand om "snigelposten" kom förbi med några kuvert. Blev en kort pratstund för han skulle träffa en kompis.

Kör sedan till sonens lager i Roslags - Näsby för att lämna tillbaka hans saker. Blev även där en kort pratstund.

Åker vidare till Liljeholmen, i Stockholm, för att träffa Lottie. Kommer fram en timme före avtalad tid. Så jag sätter mig på en parkbänk i solen och njuter av det soliga vädret. Kl 14 kommer Lottie ner till sin port med min Kristallkrona som vi hängde upp hos henne när jag tömde min villa för tre år sedan. Vi går till min HB med lampan. Sedan sätter vi oss på en parkbänk och pratar länge om framtiden. Lottie hade med sig kaffe och bullar, som vi mumsade i oss med stort välbehag.

Vi går sedan hem till mig. Jag har för ungefär tre år sedan bokat mitt intresse för ETC Byggs +energihus i Västerås. Nu har jag fått ett kontrakt med inflyttning den första juni och en planritning på min lilla enrumslägenhet, med en jättestor balkong. Halva balkongen är byggd som ett växthus. Det finns mycket att läsa på "nätet" för den som är intresserad av dessa hus som även just nu byggs i Växjö.

Efter en stund går vi hem till Lottie. Där fortsätter vi att tala om vår gemensamma framtid. Slötittar på tv på kvällen och jag sover över hos Lottie.


Dag 336 fredag.

Efter vår gemensamma grötfrukost går jag hem till mig. Kör till mitt lager i Farsta för att ställa in min Kristallkrona och hämta lite saker. Därefter kör jag till Caravanhallen i Stav, Västerhaninge. Har problem med att få ut tillräckligt med 220 v från mitt EZA batteri med omkonventering från 12 v till 220 v. När jag lagar lunch på min tvålågiga el platta så går det bra med den mindre som vill ha 84 A, men den större platan dra 153 A och det får den endast i någon sekund. Sedan slocknar överföringen.

Detta problem hade jag påpekat när jag var på service den 30 / 4. Verkan sa då att konventeringen fungerade ibland och ibland inte. Så han skrev till tillverkaren i Frankrike. Men eftersom jag inte hade fått någon återkoppling, i ärendet, så åkte jag dit för att träffa verkan. Men han hade tagit "klämdagsledigt". Så det blev inget samtal.

Skrev istället ett mail till honom och hoppas att han återkommer på måndag.

Därefter blev det ett besök hos Gasolfyllarna i Jordbro, även det i Haninge kommun. Jag behövde fylla på med lpg. Men tyvärr så hade de fel på sin utrustning - så det blev inget. I o f s är det ingen katastrof för mig. För jag har en påbörjad P 11:a bredvid Aluflaskan och en full P 11:a i garaget. Så jag har laddat med gas för dylika eventualiteter.

Ja, vardagslivets små överraskningar kommer lite då och då. Gäller bara att se till att ha bra "backup".

Kör nu till Alby friluftsområde i Tyresö för att där laga och äta lunch. Samt att promenera i naturen.

På sen em åker jag tillbaka till Lottie. Tillbringar kvällen med att tala om min nya lägenhet i Västerås och se på tv. Sover över.


Dag 337 lördag.

Lottie bjuder, som vanligt på havregrynsgrötsfrukost.
Vi tar det lugnt på fm. Jag ringer till min son i Täby för att höra om han skall vara hemma på em. För jag vill att han skriver ut planritningen på några A 4:a papper i bra och lämplig skala. Han ska träffa en kompis för att äta lunch. Han ringer mig efter det.

Så vi åker till honom på em och hämtar de utskrivna planritningarna. Vi blir kvar någon timme och samtalar om min kommande lägenhet. Sen åker Lottie och jag hem till henne.


Dag338 söndag.

Idag är det stor tvättdag, vi har bokat tvättstugan mellan 7 och 13. Det blir många maskiner. Det blir många promenader mellan tvättstugan och lägenheten. Vi ritar in mina möbler på ritningen och samtalar om olika alternativ. Jag ritar in två alternativa placeringar av en kommande bäddsoffa. Skåpens placeringar hittar vi bra ställen för mellan olika fönster.

Det är en liten lägenhet på 34,5 kvm men med en stor balkong / växthus.

På kvällen går jag hem till mig. Ser på Beck mellan kl 22 och 24 på tv 4.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 339 måndag

Efter en gemensam grötfrukost lämnar jag Lottie och åker till mitt förråd i Farsta. För att där ställa in min kristallampa. Tar med mig de tomma P 11:eek:rna och lite annat som jag skall förvara i garaget i Gammalkil.

Jag har två tomma P 11:eek:r till försäljning.

Jag har för två år sedan investerat i en Aluflaska för lpg. Så därför behöver jag inte så många gasflaskor.

Fixade lunch och åt den i HB:n. Sen åkte jag till Tyresö för att träffa några vänner på en restaurang. Det blev som vanligt några timmars trevlig samvaro till några öl. Där vi talar om allt möjligt.

På vägen hem igen stannar jag till vid en pizzeria och beställer en portion Delizie. De gör en mycket god Delizie, brukar ibland köpa en portion. Blir en bra omväxling till min egen mat.

Sover på en parkeringsplats i ett industriområde.


Dag 340 tisdag 18 / 5.

Kl 6.30 kör jag några kvarter till min vårdcentral. För här gäller det att vara tidig om jag skall finna en p-plats i närheten.
Kl 08 ringer jag till vårdcentralen för att boka tid för min andra spruta mot covid 19. En automat svarar att de ringer mig kl 9,10.

Eftersom jag förra veckan ej fick tid p.g.a. att de hade fått så få doser, så går jag in till receptionen för att fråga om jag där kan boka en tid. Det gick att rent fysiskt boka en tid. Fick det till imorgon kl 10,10.

Så när de ringer mig kl 9,10 frågar jag vad det kan bero på varför jag fick en svullen vänster fot i onsdags kväll. Visserligen gick svullnade ner något till fredagen. Men jag fick ej tala med någon syrra i fredags, eftersom alla telefontider tog snabbt slut när jag ringde i fredags morse. Det är ju naturligtvis svårt att svara på min fråga, men jag fick några olika möjligheter till anledningar. Jag skall åka till akuten nästa gång om jag inte får komma till min vårdcentral blev det slutliga svaret / rådet.

Efter samtalet åkte jag till Alby naturreservat i Tyresö. Gick stavgång på den fyra km långa markerade leden före lunch.

På em satt jag i solen och läste. Sen åkte jag återigen till Lottie. Jag hade på morgonen köpt en Brieost på Kvantum. Till middag åt vi varm Brieost med tomat, rödlök, balsamvinäger, olivolja och kryddor. Lottie bjöd på Cava därtill. Det här är något som vi verkligen kan rekommendera. Vi gillar det mycket.

Lottie och jag talade en hel del om min kommande lägenhet i Västerås och att vi kommer att åka till Norrland i augusti. Samt att vi hoppas kunna resa i EU under hösten. Det blev en trevlig em och kväll med Lottie.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 341 onsdag.

Sov över hos Lottie, som bjöd på grötfrukost redan kl 05. Så redan kl 06 gick jag hem till mig, för att köra iväg till min vårdcentral i Tyresö. Där jag skall få min andra spruta emot covid 19, kl 10,10.

Efter att ha fått sprutan äter jag lunch, innan jag startar färden söderöver. Skönt att äntligen ha fått andra sprutan. Känner inga biverkningar.

Stannar som vanligt efter ungefär halva resan vid Preem i Nyköping. För att tanka diesel och färskvatten. Idag fick de en pall varor. Så en tjej i personalen gick förbi mig under tiden som jag tankade. När jag körde fram till vattenposten gick jag fram till henne och sa att jag tidigare hade frågat en manlig kollega till henne om jag fick tanka färskvatten efter att ha tankat diesel. Hennes svar blev "kör på bara".

Därefter stannade jag i Norrköping hos Gasolfyllarna för att tanka lpg. Märkligt nog så gick det bara i 5,5 liter. För i torsdags visade nivåmätaren att det var rött. Det borde alltså gå i 18 - 19 liter. Det var även rött i fredags. Nu hade nivåmätaren stannat på grönt, efter att ha kört ca 16 mil.

Körde till tomten. Kom fram så sent så att det blev inget arbete utfört.



Dag 342 torsdag.

Efter frukost går jag in i stugan för att påbörja slipandet med sandpapper. Gipsskivornas spacklade skarvar skall slipas ner. Höll på en timme. Därefter blev det thé med smörgås.

Ringer Jonas för att höra om hans förkylning har gått över. Men det hade den inte, även om han är bättre än i måndags. Så han kommer inte hit i morgon.

Ringde även en annan son.

Åkte sen till IKEA för att köpa två uppsättningslister, som inte fanns när Jonas och jag var där för två veckor sedan. De skulle få en leverans den 16 / 5. Men idag var det fortfarande tomt i facket. En i personalen sa att det är osäkert med leveranser nu under pandemin. Men det skall komma i morgon fredag. Han sa att jag skulle kolla aktuellt lagersaldo på deras hemsida imorgon. Så att jag inte behöver åka i onödan.

Äter lunch på IKEA:s parkering innan jag kör över gatan för att handla på Maxi.

Nästa stopp blev på Systemet för att köpa champagne som jag skall bjuda min kära Lottie på nästa fredag.. Därefter gick jag till Jula, för de har ingen bra p-plats, för att köpa en skottkärra och två eluttag som skall sättas upp under överskåpen i köket.

Kör tillbaka till tomten. Nu är det hög tid för en fruktstund, innan jag skruvar ihop skottkärran. Provar den med att skyffla in lite jord, där det senare skall bli en p -plats för mig.

På kvällen regnar det en stund. Såg på Greta på tv.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 343 fredag 21 / 5

På morgonen ringde Lottie, som vanligt vid sex tiden och senare även min bror. Tack för två trevliga samtal.

Såg på morgonstudion på tv 1. Vid niotiden kollade jag på IKEA:s hemsida om det har kommit in några uppsättningsskenor. Där stod siffran 3. Så jag tolkade det som att lagersaldot var tre. Så jag plockade undan saker, som annars skulle ramla ner på golvet under färden. Var framme en kvart innan öppning. Går fram till självlagret och hyllan. Där stod två stora kartongen med upphängningsskenor. Med uppskattningsvis mellan 50 och 60 skenor i varje. Så vad siffran 3 står för vet jag ej.

Köper två st och kör tillbaka till tomten igen.

När jag körde till Täby i förra veckan så var rapsfälten helt gröna. När jag kom tillbaka i onsdags var de vackert gula. Glömde att publicera detta foto som jag tog i en kurva genom vindrutan. Såg senare på tv att många bönder är upprörda över att människor vandrar ut på fälten för att ta fina foton på sig själva med den vackra gula bakgrunden. Att de trampar ner och förstör tänker de inte på.

20210519_154505.jpg

Efter lunch går jag in i stugan för att börja med att spackla varv nr två, på den yta som jag slipade ner igår. Är även ute i det vackra solskenet. Tar fram min stol ifrån garaget och sitter / halvligger och njuter av solens värme i bara kortbyxor.

Såg på tv - vädret att det skall bli oväder under Pingsthelgen. Så jag blir kvar länge i solstolen. Bästa att passa på medan tid är. Risken finns att meteorologerna har rätt.

Gräset är grönt och har växt under min Stockholmsvecka. Tar fram min gamla gräsklippare, som saknar vänster bakhjul, och är delvis sönderrostad. Klipper kanske halva gräsmattan innan den går helt sönder. Jaha ja. Det var den klipparen. Ställer undan maskinen. Går tillbaka till solstolen.

Tar det lugnt resten av dagen och kvällen.



Dag 344 lördag.

Efter frukost går jag in i stugan. Börjar att slipa där jag hade spacklat andra gången igår. Till min förvåning upptäcker jag att det inte hade torkat ordentligt. Så jag förstörde spacklingen och får göra om det om någon dag. Attans alltså!!!

Ja, så kan det gå för en amatör. Som har för bråttom.

Nu börjar jag istället med att öppna kartongen med högskåpet, som Jonas och jag köpte för 14 dagar sedan. Monterar ihop de olika delarna till själva skåpstommen. I monteringsanvisningen så visas en bild där en person reser upp skåpet och benen går sönder. Samt en bild med två personer där benen inte går sönder. Så jag avstår från att montera benen. Det får vänta i två veckor till.

Idag duggar det lite lätt på morgonen och fm.

När jag äter lunch kommer det en ordentlig störtskur. Jag gläds åt detta. För vi har bara en grävd brunn. Vi behöver få mycket regn för att kunna pumpa upp vatten in i stugan. Samt naturligtvis att gräset, växterna mm behöver vattnet.

Ser att på Magnoliaträdet har det kommit mellan 10 och 20 knoppar varav två är på väg att slå ut. Går in efter telefon och fotar. Får se om det blir en tydlig bild här.

20210521_165212.jpg

Går in igen i stugan för att sätta upp en av de två upphängningsskenorna, nära taket. Såg på monteringsanvisningen att det skall vara två cm ifrån taket. Nu gäller det att få till det. Skall vara vågrätt. Så fram med rätstegen / långa vattenpasset. Nu gäller det att hålla i både skenan och rätstegen i vänster hand samtidigt som jag justerar in skenan till att den kommer i våg. Med höger hand skall jag nu ta fram en skruv och sätta den på skruvdragaren. Lyfter upp skruvdragaren och sätter fast skruven. Naturligtvis rör sig skenan. Men det är ok när det nu var första skruven.

Börjar om från början med att ställa in skenan i våg och in med skruv nr två. Tyvärr blir det inte helt perfekt.

IKEA har skickat med tio små metallbitar. Med ett stort hål för skruvskallen och ett avlångt diagonalt håll för att skjuta in skenan i rätt läge. Faktiskt en mycket bra lösning. Mitt största problem är att jag skulle behöva ha fyra händer. Meningen var att Jonas och jag skulle göra detta tillsammans idag. Men han är hemma för att bota sin förkylning. Jag får hålla på en lång stund innan jag blir nöjd. Sätter dit tio skruvar totalt.

När skenan är uppe monterar jag ihop ett 60 cm brett överskåp. Till min förvåning så är det "inte bara" att hänga upp skåpet på skenan. Funderar hur i "hel...ke" har de tänkt här. Skall man skjuta in skåpen? Väggen är 2,40 m bred. Skenan är 2,0 m lång. Det kommer ju inte att gå att "trä" in ett 60 skåp när tillgänglig yta är 40 cm. ?????????

20210522_164736.jpg

20210522_164754.jpg

Det svarta på undre bilden är det som skall in i skenan på övre bilden.

Ja ja nu är jag åter igen i "vardagens små förtretligheter". Är man amatör så är man utan nödvändiga kunskaper.

Men på något sätt måste jag lösa detta. Skall ju inte behöva anlita en yrkesman för att sätta upp ett skåp!!!!

Nu får jag "koppla in hjärna". Här gäller det nu att ta fram den kreativa sidan. Om det hjälper får framtiden utvisa. Den närmaste och omedelbara framtiden, vill säga.

Skam den som ger sig.

Funderar och funderar.

Tydligen så skall man "trycka" in skåpet i skenan. Den kan inte hänga själv, som jag trodde. Trodde att man skulle kunna hänga upp skåpet som man hänger upp en jacka på en galge i hatthyllan. Men icke. Så enkelt var det inte.

Så som jag uppfattar det, så skall man trycka dit skåpet i skenan och hålla det på plats med en hand samtidigt som man skruvar fast det i skenan med den andra handen. Då undrar jag varför skall man ha denna skena? Till vilken nytta har jag köpt den? Enda fördelen, som jag ser idag, är att man slipper att använda ett kort vattenpass till varje skåp som skall sättas upp. Vi skall sätta upp tre överskåp i bredd.

Det verkar även som att jag har missförstått måttanvisningen till taket. Siffran 2 måste betyda något annat än vad jag först trodde. Nu verkar det som om det skall vara minst 4 cm från taket. Skenan måste ner och sättas upp igen.

Nä, det här var inte kul! Nu lägger jag av för idag. Klockan närmar sig 17 och det får räcka med arbete.

Slötittar på tv.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 345 söndag

Går in i stugan, redan kl 06,30, efter min tidiga första frukost. Börjar med att tända en brasa i den öppna spisen i vardagsrummet. Det är ca 12 grader inne liksom även ute. Det var nu länge sedan som jag har haft en brasa tänd. Tycker att det är fint att sitta framför de flammande lågorna, när jag vilar ifrån det jobbiga slipandet med sandpapper.

Slipar i sovrummet nr 3. Eftersom det finns möbler, kartonger, delar av skivor, verktyg mm i stugan så slipar jag endast halva rummet och spacklar varv nr två.
Nu är halva sovrummet 1 färdig spacklat och nerslipat två gånger. Dock finns mitt misstag, i lördags, kvar att åtgärda med ett tredje spackling när det är ordentligt torrt.

Sätter mig en stund framför brasan innan jag går hem för en kopp thé och två rågbrödssmörgåsar med leverpastej. Tittar på morgonstudion fram till kl 09.

Tillbaka in i stugan. Börjar att montera det andra 60 cm breda överskåp till köket. Ställer de på golvet i köket tillsammans med det första skåpet.

Tillbaka in i vardagsrummet ser jag ut genom ett fönster att det rör på sig ute på marken i "skogen". Det är en igelkott. Tar upp telefon och gör en exponering, genom fönstret. Går sedan hem för att hämta min kamera med 300 mm objektivet. Tänker ta ett foto ute utan att behöva gå för nära. Men när jag gör ett första "skjut" stängs kameran av p.g.a. att batteriet är urladdat. Typiskt just nu när jag äntligen tänkte använda kameran. Får fota med telefon. Smyger fram försiktigt. Stannar ett par meter ifrån igelkotten och tar nedanstående bild.

20210523_113322.jpg

Tillbaka in i stugan slipar jag nu första varvet i toarummet. Därefter blir det lunchrast. Lyssnar på ekonyheterna kl 12,30 till kl 13. Sen tar jag ut min solstol ifrån garaget. Sitter en timme i det vackra solskenet.

Tillbaka in till det jobbiga slipandet. Det blir nu mycket upprepande text. Eftersom det är mycket spackel som skall slipas ner och spacklas om. Jobbar på till kl 16 sen får det räcka för idag. Tar det lugnt resten av em och kvällen. Blir mycket tv - tittande.


Dag 346 måndag.

Händer inget spännande. Fortsätter med jobbet inne i stugan.



Dag 347 tisdag.

Efter att min kära Lottie hade ringt vid sextiden och att jag hade ätit min frulle så åker jag iväg ifrån tomten. Kör till Preem i Ryd för att tanka diesel och färskvatten.
Därefter blir det ICA MAXI i Tornby för att handla livsmedel.

Tillbaka på tomten igen före lunch. Idag regnar det hela dagen, med korta avbrott med några enstaka solglimtar och ibland kommer det en skur, sen duggar det lite lätt innan det återigen kommer ett häftigt regn.

Inne i stugan blir det slipande och spacklande med avbrott för att sätta ihop badrums-skåpet och ett väggskåp.

Är inne i stugan hela em fram till kl 17 då jag slutar för idag.
Mailar till elföretaget att de om två eller tre veckor kan komma hit och koppla in elen till alla vägguttag och till takarmaturerna mm.
 
Toppen