• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går det att få den 3:e vaccinationen i Spanien?

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Sådäja, då har jag fått tid för min 3:e Covid-vaccination, som blir redan på torsdag kl 13.06, vid vårdcentralen här i gamla stan i Altea.

Det var en ganska enkel procedur, som jag Inte drar när den inte är relevant för de flesta, eftersom vi redan tidigare var inskrivna i kommunen och hos hälsovården här.

Två saker att nämna.
- Arkilles nämner ovan i sitt inlägg att man ville ha batchnummer på doserna han fått i Sverige. Dessa uppgifter fanns på den där lilla handskrivna lappen jag hade i samband med vaccinationerna, men som jag sedan slängde. Lite orolig att man skulle fråga efter det, men det gjorde man aldrig.
- Däremot saknade man datumet på när jag fått min första vaccination, en uppgift som inte finns på det svenska Vaccinationsbeviset. Där står datumet för nummer 2/2, men det räckte tydligen inte. Nu hade jag det i min almanacka och det skrevs in för hand. Ett gott råd ha det datumet med dig.

Känns skönt att få det fixat nu och här.

Tommy
På vårdcentralen i Santa Pola behövs
Körkort eller Pass
SIP-kort, Blå kortet från Sjukkassan
Vaccinationsintyg för andra sprutans datum, då år man tredje sprutan 6 månader efter denna och
Influensasprutan om så önskas.
Detta i Valenciaregionen, kan skilja mellan olika regioner.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Fick skriva in oss i Ceuti och fick papper med oss till Murcia där vi fick vår 3:e spruta. Alla data finns på Kivra och på 1177 från tidigare vaccinationer. Nu fick vi pappersintyg men hamnar så småningom på Kivra.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Där satt 3:an

6A1B9B63-EA4E-4C14-ACCA-64688BB82520.jpeg
I tisdags var jag på Hälsocentralen i Altea, för att boka tid för tredje dosen vaccin mot Covid-19. Fick tid idag 13.06, kom lite tidigare, fick komma in direkt och hemma igen redan 13.06.

Samtidigt erbjöd man mig influensavaccinationen, vilket jag tackade ja till och kavlade upp min vänstra arm.

Allt var gratis och imorgon finns det tillgängligt digitalt.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Idag fick jag mitt spanska Covidcertificat digitalt till mobilen…B3B24F67-5FA2-4AE6-84E5-DB48E7165030.jpeg
… där alla mina tre vaccinationer finns registrerade. Det förklarar varför det var viktigt att åtminstone ha datumet på även den första sprutan.

Vad jag förstår och hört, är att man måste uppge ett spanskt mobilnummer för att få certifikatet digitalt, vilket jag har.

Tommy
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Idag fick jag mitt spanska Covidcertificat digitalt till mobilen…Visa bilaga 218453
… där alla mina tre vaccinationer finns registrerade. Det förklarar varför det var viktigt att åtminstone ha datumet på även den första sprutan.

Vad jag förstår och hört, är att man måste uppge ett spanskt mobilnummer för att få certifikatet digitalt, vilket jag har.

Tommy
Tror du har rätt, har försökt ladda ner mitt, men får svar att mobilnummer saknas, får en länk till där jag kan komplettera "Mina uppgifter" men rutan för telefonnummer klarar inte alla siffror som krävas för ett svensk mobilnummer. Så jag får åka till VC och hämta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tror du har rätt, har försökt ladda ner mitt, men får svar att mobilnummer saknas, får en länk till där jag kan komplettera "Mina uppgifter" men rutan för telefonnummer klarar inte alla siffror som krävas för ett svensk mobilnummer. Så jag får åka till VC och hämta.
Om du vill så kan jag försöka plocka ner det, alternativt att du lägger in mitt spanska mobilnummer och jag vidarebefordrar det sedan.

Tommy
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vi som försökte ladda ner vårt Spanska Corona pass och inte lyckade i får förklaringen i dagens Afonbladet.
"Spansk systemkrasch
I Katalonien i Spanien har man beslutat införa covidpass för inträde på exempelvis restauranger, gym och äldreboenden. Man har dock flyttat fram startdatumet till måndag nästa vecka sedan systemet kraschade av alla som ville ladda ner sina certifikat."
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bra gjort Tommy och tack för all info, guld värt i dessa corona tider! Ju fler vaccinerar sig, desto drägligare liv för alla, förstår mig inte riktigt på ”vaccinvägrare”. Kvinnan från Sydafrika som kom hem med den nya varianten, hon var inte vaccinerad innan dess enligt Rapport nyheter…
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Bra gjort Tommy och tack för all info, guld värt i dessa corona tider! Ju fler vaccinerar sig, desto drägligare liv för alla, förstår mig inte riktigt på ”vaccinvägrare”. Kvinnan från Sydafrika som kom hem med den nya varianten, hon var inte vaccinerad innan dess enligt Rapport nyheter…

Instämmer med Er och vi (Maria och jag) också vill tacka Tommy.

A) Angående Sydafrika och Omicron variant, så råder det ovisshet om konsekvenser av detta upptäckt. President Biden har infört reserestriktioner mot Sydafrika och en del andra afrikanska länder ... vilka rese-konsekvenser (och inte bara rese...) kommer efter detta beslut. WHO har ställt sig frågande kring detta och Dr Coetzee som först rapporterade om Omicron sa att Omicron leder till milda symtom). Andra kritiserar att förbudet blev försenat (påstås att detta blev försenad pga Dr Fauci råd. Dr Fauci är Presidentens Chief Medical Advisor) Israel redan nu stängde gränser för alla utlänningar. Det blir väl rätt så kaotiskt nu.

B)För att komma till trådetsämne: det är väl motiverat att ta 3-je dos vaccin. Det är fantastiskt att man som utlänning i Spanien kan få det genomfört.

C) Tillverkare av Moderna vaccin genomför tester och ska komma snart med resultat om dess vaccin är effektiv mot Omicron.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag i dag varit hos min Spanska favorit frisör, när jag knackade på den stängda dörren öppnade hon och innanför dörren var en kedja som hindrade mig från att bara rusa in. Först fick jag bekräfta min tid, visade jag mitt Corona pass, fick handsprit, sen kollade hon om jag hade feber, så som vi ser på TV från Japan och Kina, en termometer mot mitt huvud. När hon var nöjd fick jag komma in. När jag sedan var klippt fick jag fylla i och skriva under ett papper där jag fyllt i mitt namn, telefonnummer och mail för ev. smittspårning. Detta har jag aldrig upplevt i Sverige.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag i dag varit hos min Spanska favorit frisör, när jag knackade på den stängda dörren öppnade hon och innanför dörren var en kedja som hindrade mig från att bara rusa in. Först fick jag bekräfta min tid, visade jag mitt Corona pass, fick handsprit, sen kollade hon om jag hade feber, så som vi ser på TV från Japan och Kina, en termometer mot mitt huvud. När hon var nöjd fick jag komma in. När jag sedan var klippt fick jag fylla i och skriva under ett papper där jag fyllt i mitt namn, telefonnummer och mail för ev. smittspårning. Detta har jag aldrig upplevt i Sverige.
Vår tandläkare i Spanien gjorde samma med oss förra året (innan covid-pass) och bar själv både mask och skärm. Kändes bra… Det som inte känns bra däremot är restaurangbesök med menyer och annat man vidrör samt ingen koll på om kyparen är ”frisk”. Våra Belgiska vänner blev smittade förra året just på en restaurang där kyparen bar på smitta. Nej, restauranger får vänta ett tag till, jag lagar gärna själv det vi stoppar i oss.

03376664-75BA-4153-A13B-3B24D5989027.jpeg
Sista övernattningen innan slutdestinationen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Uppdaterar tråden med ett dagsfärskt exempel på hur enkelt det nu är att få den 3:e vaccineringen gjord på plats i Spanien, för de som stannar i över en månad.

Det är Stig och Merja som står på en ställplats här i Altea, som idag varit på Vårdcentralen, (Centro de Salud) för att få ett tillfälligt SIP-kort (Spanskt hälsokort) och boka tid för vaccinering om precis en månad.

Det här hade de med sig för att göra bokningen:

764631AE-0A7A-4429-885B-9AB783944632.jpg

Skall tilläggas att det här gäller i Valencia regionen. Spaniens 17 autonoma regioner bestämmer själva hur man löser dessa frågor.

Tommy
 
Senast ändrad:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Uppdaterar tråden med ett dagsfärskt exempel på hur enkelt det nu är att få den 3:e vaccineringen gjord på plats i Spanien, för de som stannar i över en månad.

Det är Stig och Merja som står på en ställplats här i Altea, som idag varit på Vårdcentralen, (Centro de Salud) för att få ett tillfälligt SIP-kort (Spanskt hälsokort) och boka tid för vaccinering om precis en månad.

Det här hade de med sig för att göra bokningen:

Visa bilaga 218869

Tommy
Stort tack. Vi ska försöka med detta upplägg. Dock sägs det att Torre del Mar har brist på vaccin så man prioriterar spanjorer just nu. Men vi ska börja med att registrera oss.
PS Hörde att du hjälpt våra bästa vänner Sievertsson med kylskåpet. Tack.
Vi (904) är med i HBK sedan 2007. Kommer ihåg att du kommit med många bidrag. Själv höll jag på med PMR.
DS
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Stort tack. Vi ska försöka med detta upplägg. Dock sägs det att Torre del Mar har brist på vaccin så man prioriterar spanjorer just nu. Men vi ska börja med att registrera oss.
PS Hörde att du hjälpt våra bästa vänner Sievertsson med kylskåpet. Tack.
Vi (904) är med i HBK sedan 2007. Kommer ihåg att du kommit med många bidrag. Själv höll jag på med PMR.
DS
Håller tummarna att det går bra för er. Vad gäller vaccinet så tror jag inte att det skall vara ett problem när gäller tillgången, i början av januari. Sett i spansk press att tillgången på vaccin inte längre är ett problem.

Talade just med Inger, för att informera att jag hade kontakt med verkstan idag, som bekräftade att man troligen har ett nytt kylskåp att installera på garantin, senare den här veckan. :)

Önskar er en fortsatt trevlig övervintring nere i Andalucia, kan berätta att svärfar skickade mig ett sms idag och berättade att de hade - 19,4 grader i Bro i Storvik, i er kommun. Vi hade samtidigt + 21 grader här i Altea… kändes som vi var på rätt plats.

Tommy
 
Senast ändrad:

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Har nu försökt två gånger på vårdcentralen i Torre del Mar. Har tyvärr fått nej båda gångerna.
Måste ha ”Registration in census” eller på tyska ”Registrierung der Volkszählung”. En adress på
en camping godkänner man inte.

Goda råd emottages tacksamt.
 
Toppen