• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fungerar Biltemas Rain off

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Jodå, jag har provat produkten och har funnit att den har effekt. Vid regn bildar vattnet droppar på rutan som lätt blåser av med fartvinden. Det förefaller också som om det är lättare att hålla rutan ren. Effekten avtar dock med tiden och man får göra om behandlingen.

Johan K.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Tycker att det är en bra fråga - särskilt för dem som inte har en alkov ovanför vindrutan.
Mån en alkov husbil kan få samma fördelar av produkten ?
När jag stannar eller kör väldigt långsamt blir det inta något regn på vindrutan.
Stillastående med kall motor ner till ca. minus 3 grader, finns det ingen frost på vindrutan, inte heller sidofönstren.
Kan produkten också användas på bodels fönster ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Provade en gång på pereonbilen.
Ett vädigt gnuggande att få på minns jag. Kanskle lade vi på för mycket.
effekten fanns och det var kul att se hur vattendropparna bara rullade bort.
Lite känsla av nytt och lyx faktiskt.
Efter ett halvår var det borta med vinden.

Förstår inte hur de gör med dagens kemiska produkter som bilvax, rubbing och det här, för att få dem att bara försvinna totalt efter en tid. Så köper an nytt sen.

Snart kommer väl vanliga saker att försvinna efter en tid oxo.
Bara ine oljan i motorn försvinner av sig själv, kanske något som kommer då dagens motorer inte drar nån olja.

Var tog nu pennan vägen????
Var tog ena strumpan vägen?

Att gnugga på detta på plastfönstren på husbilen är nog skadligt uppskattar jag. Det skulle inte jag rekommendera.

de
Roy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Jag har använt Rain off. Fungerar utmärkt, man behöver inte ha på vindrutetorkarna i farter över 50 - 60 km/tim.
En nackdel dock, när man använder torkarna så blir det som en liten hinna precis efter svepet. Men jag tycker fördelarna uppväger det. Toppen att ha på backspeglarna.
//W
 
T

tomas-o-nilla

Guest
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Hallå.

Har inte testat Biltema Rain Off produkten själv. Jag kan rekommendera Clear Vue från Turtle.
Har använt det på alla bilar å det funkar riktigt bra (bara man underhåller den ca 1 gång/månad).
Den funkar även på plast. Jula har det i 300 ml för 79 :-

Vattenavvisare Clear Vue 300 ml - Jula AB

MVH (Med Vårdad Husbil)
Tomas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Biltemas RainOff fungerar utmärkt. Har det på tre bilar.

Har även lagt det på insidan på ångduschen som vi har och även där fungerar det utmärkt. Lätt att hålla rent.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Fungerar det mot kondens på insidan ?

Hur många kvadratmeter / behandlingar går det ?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Till imma på insidan rutan säljer Biltema en "Immduk" för 29 spänn.
Själv använder jag en lätt fuktat trasa med diskmedel och stryker på rutan ev eftertorka och imman försvinner och kommer inte tillbaka den närmaste tiden.
(På glasögon kan man ta en vanlig torr tvål och gnida ut med en torr trasa mot imma);)
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Hej jag andvänder det på alla våra 3 bilar ink HB det fungerar mycket bra men med stora ruter är det en aning svårt att lägga ut och framför allt man skall ta god tid på sej inte stirra iväg
Gebeer :wink:
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Har använt produkten i många år, på våra personbilar och sedan några år även på husbilen. Vi har det även på solpanelerna, som då håller sig renare och stöter ifrån sig smuts på ett bättre sätt.


Kjelle
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Behöver man stödbenen för att inte det skall rinna för mycket på rutorna?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Nu har jag provat Biltema Rain off för ett par månader och tycker det är värt pengarna.
Men inte på insidan av fönstren, där daggen bara blir mer spridning.

Man behöver inte använda så mycket vindrutetorkare ~60%, intervall torkare kan nästan undvikas, och fönstret verkar mer tydligt när smuts inte fastnar lika lätt.
:)

Så jag är överbevisat och kommer att köpa den igen om några år.

Tack för tipsen.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Jag ser inga funderingar över vilket ämne RainOff innehåller! Kan det vara silikon eller teflon som har den effekten?

Jag tvättar bilen med såpa och sprayar silikon på front, motorhuv och framskärmar vilket gör att det blir väldigt lätt att ta bort insekter om det ens finns några där. En regnskur brukar räcka för att smuts och insekter ska försvinna från dessa delar av husbilen så nu funderar jag på att spraya hela bilen med silikon. Jag tror jag börjar med bakdörrarna för att se om det blir någon effekt där!

Dagens dyra bilvaxer är ju tämligen värdelösa! Såptvätt räcker!

Jappe

PS. Inför årets övervintringsresa har jag köpt två stora silikonsprayburkar på Biltema! Helt annat pris än på tapparna! Halva priset för dubbelt så stor burk!
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Tack Jappe det där med silikonspray har jag inte tänkt på förut.

Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fungerar Biltemas Rain off

Bäst att tillägga att eventuella långtidseffekter tar jag inte ansvar för! En bieffekt enligt bilgullarna skulle vara att silikonet gör att det kan bli svårt att lacka om bilen. Jag tror inte att silikon är så himla svårt att få bort och hur ofta lackar man om bilen?

Mina erfarenheter hittills är enbart positiva!

Frågan är om man kan använda det på vindrutan också!

Alla svarta plastdetaljer, backspeglarna exempelvis, blir mycket bättre av silikonspray också. De dyra specialmedlen är enligt min mening mycket sämre!

Jappe
 
Toppen