• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fungerar alla 10kg i en pc10-flaska lika bra?

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Det här kanske får sorteras som dum fråga, men:
Under de tre säsonger vi hittills kört husbilen har vi varit lite fega med gasolen och bytt mot full flaska när vi fortfarande haft gasol kvar i pc10:an. Mest för att känna att vi kan slippa bli utan ute på resa och behöva trassel med att åka nånstans och byta.

Men tänkte nu försöka bli bättre på att utnyttja gasolen i flaskan och väga innan färd och bara byta när det verkligen behövs.

Så till (den dumma) frågan: fungerar gasolen lika bra med 1kg (10 procent kvar) som med 10kg (fullt)? Tänkte bla på trycket ut till kyl, spis och värmepannan.
Eller ska man byta med mer kvar?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej!
Det här kanske får sorteras som dum fråga, men:
Under de tre säsonger vi hittills kört husbilen har vi varit lite fega med gasolen och bytt mot full flaska när vi fortfarande haft gasol kvar i pc10:an. Mest för att känna att vi kan slippa bli utan ute på resa och behöva trassel med att åka nånstans och byta.

Men tänkte nu försöka bli bättre på att utnyttja gasolen i flaskan och väga innan färd och bara byta när det verkligen behövs.

Så till (den dumma) frågan: fungerar gasolen lika bra med 1kg (10 procent kvar) som med 10kg (fullt)? Tänkte bla på trycket ut till kyl, spis och värmepannan.
Eller ska man byta med mer kvar?
Om du skänker bort gasolen som du har i flaskan då blir dyr gasol ännu dyrare,bättre att köpa en flaska till och då utnyttja gasolflaska till sista droppe !
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om du skänker bort gasolen som du har i flaskan då blir dyr gasol ännu dyrare,bättre att köpa en flaska till och då utnyttja gasolflaska till sista droppe !
Jo det är förstås ett alternativ. Men vi har en plåtis med begränsad plats och måste ha koll på vikten. Så vill undvika att köra omkring med saker som tar utrymme och vikt från annat viktigt som pilsner o solstolar. Men vi kanske prioriterar fel... :D
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det lyder som om at du har plads for 2 flasker.

Hvis du har det, så vil det være en god ide at installere dette:

På den måde får du altid brugt det sidste i en flaske, inden systemet automatisk slår over på flaske 2. Så kan du i ro og mag bytte den tomme flaske et med en fuld flaske.

Men som sagt: det kan kun bruges hvis du har plads til 2 flasker.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om det är nollgradigt ute och du har stor förbrukning (panna och spis) samtidigt kommer den sista skvätten ha svårt att förångas (blir lågt tryck i flaskan) och man misstar sig för att gasolen är slut.
Om man stänger förbrukarna någon timme kan man dra ur mer.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Vad synd att det finns nästan inga LPG mackar i Sverige och Norge. När vi beställde vår plåtis (Pössl Roadcruiser) år 2017 så köpte jag en återfyllbar gasolflaska som marknadförs som "SafeFill"; flaskan ser ut som typiska PK 10 flaskor men har två säkerhetsventiler, så att den kan inte överfyllas (stänger påfyllning vid 80% volym) och även om man glömmer att stänga flaskan efter tankningen så förhindrar bakventilen att gasolen kommer ut.
Det går lätt att påfylla flaskan hos vilken LPG station som helst och det är vanligt att göra det i Frankrike, Nederländerna, Tyskland, Polen....
Påfyllningstationer i Sverige har det svårt att fylla såna flaskor eftersom bakventilen stör lite.
Ytterligare kan det bli lite krångligt med LPG hos kyliga temperaturer - LPG är en blandning av propan och butan, och butan förångar dåligt när det blir kyligare än 3 eller 4 plusgrader.
Men annars kan du säkert utnyttja hela innehållet (@T68).
Vi kommer att sluta använda SafeFill flaskan inom Sverige och ska skaffa en andra PK 10 flaska.

Hälsningar från Småland
PösslRyder
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
LPG är en akronym för Liquefied petroleum gas, och de i Sverige vanligaste handelsnamnen är Gasol och Motorgas.

Den gasol som säljs i Sverige (gäller både "flaskgas" och "tankningsgas") består till övervägande delen av Propan, och kan användas net till ca -40°C.

Söderut säljs "flaskgas" även i form av Butan, men dessa flaskor är (vanligtvis) tydligt utmärkta.

Jag betvivlar att Butan kan säljas som "tankningsgas" i sydligare länder, eftersom då tiotusentals ägare till gas(ol)drivna (person)bilar skulle få stora problem vintertid.

Pålle
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
LPG är en akronym för Liquefied petroleum gas, och de i Sverige vanligaste handelsnamnen är Gasol och Motorgas.

Den gasol som säljs i Sverige (gäller både "flaskgas" och "tankningsgas") består till övervägande delen av Propan, och kan användas net till ca -40°C.

Söderut säljs "flaskgas" även i form av Butan, men dessa flaskor är (vanligtvis) tydligt utmärkta.

Jag betvivlar att Butan kan säljas som "tankningsgas" i sydligare länder, eftersom då tiotusentals ägare till gas(ol)drivna (person)bilar skulle få stora problem vintertid.

Pålle
I Spanien är det 60-65% Butan o rest. Propan samt tillsats av olja. Man ska därför använda ett filter som tar hand om oljan o föroreningar vid påfyllning.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Den gasol som säljs i Sverige består av (minst) 95 % Propan. Primagaz nedan, men även de andra bolagen har liknande innehåll.

Min erfarenhet är att vid ca 1 kg kvarvarande innehåll börjar gaslågorna på spisen bli lite svagare om kylen går på gasol. Flaskan börjar då kylas även om temperaturen är 20 gr. Detta gäller kompositflaska.

 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
”Gasolfyllarna” från Gävle och söderut är ett mycket bra alternativ till att byta tub. De har alla slags adepters och säljer även utländska gasolflaskor och byter in flaskor som måste besiktas/testas samt har full koll på säkerhet m m som är viktigt.

Jag fyllde både min svenska PC10 och min spanska P12 där nu igen i veckan hos dem i Norrtälje. 43:-/kg och du betalat bara för det som saknas med exakt vägning för att se hur mycket som saknas i tuben.

Mycket bra service och välsorterad butik trots att de bara funnits där 6 mån. och använder vi dem så kommer ännu fler stationer/butiker att växa upp i landet.
35A63933-16FC-4A50-A9EB-446A1AD5782A.jpeg2A91347D-146A-4A46-AB9D-66EBA86DEB7C.jpeg
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
”Gasolfyllarna” från Gävle och söderut är ett mycket bra alternativ till att byta tub. De har alla slags adepters och säljer även utländska gasolflaskor och byter in flaskor som måste besiktas/testas samt har full koll på säkerhet m m som är viktigt.

Jag fyllde både min svenska PC10 och min spanska P12 där nu igen i veckan hos dem i Norrtälje. 43:-/kg och du betalat bara för det som saknas med exakt vägning för att se hur mycket som saknas i tuben.

Mycket bra service och välsorterad butik trots att de bara funnits där 6 mån. och använder vi dem så kommer ännu fler stationer/butiker att växa upp i landet.
Visa bilaga 224789Visa bilaga 224790
Gasolfyllarna fyller med c:a 95% Propan som ”avgasar” åtminstone ner till -30’ C.
 
Toppen