• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Full tank eller tom tank vid vinterförvaring

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Full tank hade jag koll på, men såg att nån skrev om "dieselbiocid". Bör man alltså ha någon form av tillsats i tanken under perioder där "bränsleomsättningen" är lägre, och vad för tillsats(-er) bör man isf hälla i innan man går i ide? Och hur vanligt är det att man får problem annars (utan tillsatser alltså)?
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Det skrevs för några år sen om detta det stog då att oljebolagen tillsatte medel i diselen för att motverka tillväxt i tanken en maskin enteprenör sa till min måg att dom alltid använde tillsats i sina maskiner för det inte räckte med det som oljebolagen tillsatte om nån maskin stod länge medel fins på biltema ni såg vad ja skrev om mitt barnbarn om deeas båt eftee det använde dom bara blankdisel
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
902
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
fullt, med bensintillsats som gor att bensinen overlever 12 manader minst...

Hargjort sa de senaste tre aren och det har fungerat utmarkt. I ar var visserligen forsta gangen jagkort ner tanken till 3/4 tom.. tankade 170L i tyskland med konserverings tillsats, sa vi far se till sommaren om det fungerade ;)



//Freddy
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar att man fyller tanken med vinterdiesel som inte grumlar sig vid kyla.
Edit: De angivna datumen ska bränslet vara utbytt på mackarna

Om datumen varit lika över tid har jag haft sommardiesel i tanken under de flesta vinteravställningarna i 13 år. Om det är så, går tydligen grumlingen bort när temperaturen stiger igen innan min husbilssäsong börjar.
 
Toppen