• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktspärr vid isolering av campingbuss

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Jag håller på med att isolera en transportbil som skall bli till en campingbuss. Mot ytterplåten klistrar jag Armaflex 13mm som jag bygger på med XSP isolering 50mm. Det är snart dax att klä väggar med björk plywood 4mm.
Min fråga är om jag genast innanför plywooden skall sätta en ångspärr typ byggfolie av plast ??
Någon som har kunskap och erfarenhet om detta ?
Hälsningar från Mats Hartvig
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Finns inga husbilar med ångspärr i väggarna.
Ångspärren i vanliga hus är till för att förhindra fukten i inneluften att söka sig ut i isoleringen (stenull), kondensera och bilda mögel och ev. röta i reglarna. Din isolering, XPS, tar inte åt sig av fukten så den fungerar som ångspärr samtidigt som den isolerar.

MVH
Hans
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
inget svar på din fråga , men håll reda på vikten av ditt val av plyvood
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Finns inga husbilar med ångspärr i väggarna.
Ångspärren i vanliga hus är till för att förhindra fukten i inneluften att söka sig ut i isoleringen (stenull), kondensera och bilda mögel och ev. röta i reglarna. Din isolering, XPS, tar inte åt sig av fukten så den fungerar som ångspärr samtidigt som den isolerar.

MVH
Hans

Ångspärr i hb finns nog inte som i ett hus... Men många hb har faktiskt en ångspärr... Det yttre lager på träpanelen som man klär bla väggarna med är en plast imitation av trä, och då fungerar den som ångspärr också. Men om man inte hade detta så vet jag inte om det behövs.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man ska aldrig ha 2 ångspärrar. Ytterplåten är väl redan en ångspärr....

Du kan sätta hur många ångspärrar du vill, bara du sätter de mot den sidan av "bostaden" som du skall värma upp och där du tänkt vara, fuksprärr/ångspärrar är bla till för att den fukt vi skapar (2-4 dl/dygn) inte skall gå in i konstruktionen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Då länge du klistrar isoleringsmaterial mot plåten så att uppvärmd vattenrik luft inte när plåten så slipper du kondens. Jag hade en Sun Living dom var isolerad i innertaket, där blev det dropp från plåten.
 

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Finns inga husbilar med ångspärr i väggarna.
Ångspärren i vanliga hus är till för att förhindra fukten i inneluften att söka sig ut i isoleringen (stenull), kondensera och bilda mögel och ev. röta i reglarna. Din isolering, XPS, tar inte åt sig av fukten så den fungerar som ångspärr samtidigt som den isolerar.

MVH
Hans
Tack för att du klargjorde min fråga. Jag skippar ångspärr.
Hälsn.
Mats
 

Mhartvig

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
inget svar på din fråga , men håll reda på vikten av ditt val av plyvood
Hej !
Tjänstevikten på den här Renault Mastern är 2197kg. Maxlast 1303kg vilket ger högsta totalvikt på 3500kg. Så jag tänker att vikten av inrednings material är inte så känsligt. Jag uppskattar att förstärkningar ( reglar ) i väggar & tak, isolering, vägg/takbeklädnad, kylskåp, campingbatterier, vask + spishäll, vatten-behållare, bord samt cykelhållare kommer upp i en vikt på max 250kg.
Hälsn.
Mats
 
Toppen