• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fuktmätare

Musse 72

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
38402
Medlemskap
2024
Hej! Jag är ny i gruppen och planerar att köpa vår första husbil, för att upptäcka denna underbara värld.
Vi ska köpa en begagnad och tänkte att köpa en fuktmätare ,som vi kan ha med oss när kollar objekt.
Någon som har tips på en bra mätare för hyfsade pengar.
Mvh Musse
 
Senast ändrad:
Lösning
Är man inte en expert inom detta område (fuktmätning) så är det svårt att veta var en ska söka. Jag rekommenderar att ni köper en bil hos en serös handlare som visar ett fukttestprotokoll och kanske även ger en viss mån av garanti.

Musse 72

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
38402
Medlemskap
2024
Är man inte en expert inom detta område (fuktmätning) så är det svårt att veta var en ska söka. Jag rekommenderar att ni köper en bil hos en serös handlare som visar ett fukttestprotokoll och kanske även ger en viss mån av garanti.
Absolut, det har vi tänkt också, låter som en bra ide, tänkte att jag ville testa själv mest som extra åtgärd, men det kanske inte är tillförlitlig
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Problemet är att det finns mycket i väggarna som en fuktmätare jan reagera på. Många väggar är förstärkta med plåtar mellan innervägg och frigolitisolering för att man ska få något att skruva i. Då det ofta är samma kaross med olika inredning finns plåtar många gånger på ställen som man tycker är underliga. Mätare typ 2 vassa piggar är ju lättare att hantera men lämnar fula spår....Husvagnsfirmor gör ofta först en mätning med anliggningsmätare och vid behov av närmare kontroll tar man piggarna. Jag har själv båda varianterna och använder dem för att hålla koll på misstänkta ställen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
en sån här använder en del.
Det gäller inte vad man använder, utan att man vet hur man ska använda det man har.

Skulle kunna berätta mängder av historier om felaktigt utförda mätningar som lett till onödiga "reparationer", men avstår..

Förövrigt tycker jag att det var ett högt pris för något som borde kosta (max) en tiondel.

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det gäller inte vad man använder, utan att man vet hur man ska använda det man har.

Skulle kunna berätta mängder av historier om felaktigt utförda mätningar som lett till onödiga "reparationer", men avstår..

Förövrigt tycker jag att det var ett högt pris för något som borde kosta (max) en tiondel.

Pålle

Ja så är det Pålle,
ungefär som med alla andra prylar här i livet som kan tolkas/användas på tusentals olika sätt.
Saknar man utbildningen och är en man (läser oftast inte manualer) så kan man fråga andra män (som inte heller läser manualer, eller saknar utbildningen) på t.ex. ett forum, sen har vi snart slagit ihjäl någon timme och förhoppningsvis blivit lite klokare, eller...
 
Toppen