• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktkontroll efter garantitiden

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hur gör ni med fuktkontrollen efter garantitiden?
Ska man fortsätta göra det med samma intervall, för min del årligen?
Jag har varit styrd att göra den hos en Knaus handlare under garantitiden, är det en fördel att fortsätta med det, t.ex. vid en ev. försäljning av husbilen. Jag får Fiat delen servad på en firma som även utför fuktkontroll så det hade varit bra att låta dom gör det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
”Protimeter Surveymaster” Har två piggar som sticks mot det testade materialet.
Protimeter SurveyMaster II Fuktmätare
Protimeter Aquant Mäter utan kontakt med ytan som skall mätas.
Protimeter Aquant II Fuktmätare

Då Morelo har aluminium på både in och utsidan (vad jag vet) så kan man inte använda Protimeter Surveymaster direkt mot innerväggen av aluminium.

Eftersom Knaus skall mätas med piggar är konstruktionen troligen inte vattensäker som på tex Morelo, Concorde eller Niesemann. Min rekomendation är att fortsatt göra fukttest.
(Jag gör det inte på vår Concorde, då fuktmätning inte säger något på grund av konstruktionen.)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Mot bättre vetande lägger jag mig i en diskussion som brukar vara infekterad.

Enkelt uttryckt så kan instrument i sammanhanget bara mäta fuktkvot/fuktmängd i rent trä som man vet är fuktig. Och då måste man sticka in spetsar för att mäta resistans.

Gränsvärdena som förekommer på protokollen avser Douglasgran och har inget att göra med vare sig XPS, EPS eller PU som används i en husbil och för övrigt är fuktresistent.

Nämna går bland annat att läsa i handböcker.
//Conny
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ännu mer problem blir det att mäta på aluminiumskal tex. Kabe Carthago (går inte)
 
R

RobbeS

Guest
Fuktmätning är väl ungefär som en vanlig service. Bra att ha ett intyg/stämpel att visa upp vid försäljning eller vid ett ev. skadeärende åt försäkringsbolaget men ingen garanti att de är korrekt eller ens halvbra utförda.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Har Kabe fått alu insida till slut?
Har dom haft i många år med sin patenterade filtmatta som är ventilerande sägs det
Även deras egna verkstäder använder fuktmätare med stift då jag ifrågasatte fick jag inget svar inget som fövånade mig tog 20 min inget protokoll lagras digitalt
Vilket skämt
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
De Kabe jag haft har haft filtmattan limmad på en träfiberskiva. (senaste var en 2005 880 Hacienda)
Kollade på Kabes hemsida och det verkar som dom kommit ikapp.

Aluminiumplåt på båda sidor av Ecoprimisoleringen ger mindre påverkan från temperaturdifferenser.

Värt att veta för den som har en Kabe, har du den nya eller äldre vägg konstruktionen?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Jag hade en -06 kabe där var det en tunn plyfaskiva har en -12 nu med aluminiumskal var bytet har skett vet jag inte
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Det primära borde vara att fortsätta göra täthetskontroll även efter garantitiden.
Verkstäderna kan väl avgöra när det är dags att täta om eller byta ev. packningar eller andra förebyggande åtgärder.
Det hade ju varit bra om dom också kunde lämna täthetsgaranti tills nästa kontroll, men det är väl för mycket begärt.
En fuktmätning är ju bara ett momentant resultat, men så klart vägledande.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Mot bättre vetande lägger jag mig i en diskussion som brukar vara infekterad.
Enkelt uttryckt så kan instrument i sammanhanget bara mäta fuktkvot/fuktmängd i rent trä som man vet är fuktig. Och då måste man sticka in spetsar för att mäta resistans.
Gränsvärdena som förekommer på protokollen avser Douglasgran och har inget att göra med vare sig XPS, EPS eller PU som används i en husbil och för övrigt är fuktresistent.
Nämna går bland annat att läsa i handböcker.
//Conny

Hej,
För att citera mig själv så är alla värdena i mätprotokoll rena bedrägeriet som man tar bra betalt för. Ofta under många år för att garantin skall gälla.
Ingen kund vågar hoppa av karusellen och riskera att bilen förlorar i värde. Det finns klara likheter med Avlatsbrev, men i det fallet går det inte att bevisa att det är en bluff.
//Conny
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Hej,
För att citera mig själv så är alla värdena i mätprotokoll rena bedrägeriet som man tar bra betalt för. Ofta under många år för att garantin skall gälla.
Ingen kund vågar hoppa av karusellen och riskera att bilen förlorar i värde. Det finns klara likheter med Avlatsbrev, men i det fallet går det inte att bevisa att det är en bluff.
//Conny

Så uppfattar jag det med, bra inlägg :)
Har hittills gjort en besiktning där jag själv var med. Inspektören viftade lite slumpmässigt med ett instrument i närheten av väggarna, kände med handen på lastrumsgolvet och konstaterade att här är det bra. Faktura: 1500SEK för 15 minuters teater.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är du säker på att han "viftade slumpmässigt" eller var det möjligen så att han visste var han skulle leta, men att du inte förstod detta? I många fall när Vi som amatörer ser de arbeta som gör en viss uppgift dagligen, förstår man egentligen ganska lite för att man själv har för lite kunskap? :)
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Är de säker på att han "viftade slumpmässigt" eller var det möjligen så att han visste var han skulle leta, men att du inte förstod detta? I många fall när Vi som amatörer ser de arbeta som gör en viss uppgift dagligen, förstår man egentligen ganska lite för att man själv har för lite kunskap? :)
Hej,
Bra synpunkt.
Men eftersom instrumentet inte kan avgöra om det träffar på just fukt, så skulle han i så fall kolla på ställen där det inte finns något annat som kan ge utslag på just den husbilsmodellen. Och det är möjligt att han gjorde.

Men det märkliga är de allra flesta/alla kollar på 37 ställen som är utmärkta på ett och samma protokoll som ursprungligen kommer från just KABE. :rolleyes:
//Conny
 
Toppen