• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Fuktintrång ovanför vindrutan vid regn

Rimor

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
36916
Medlemskap
2024
Rimor Europeo87 2012. Har upptäck fukt på hyllan/väggen ovanför förar/passagerarplatsen vid körning i regn. Problemet började efter en högtryckstvätt för att få bort insekter ovanför vindrutan, är ett litet överhäng som samlar upp alla insekter där. Är det någon som haft liknande problem och tips på hur man kan åtgärda det?
 

toppen5

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Säffle
HBK-Nr
19648
Medlemskap
2025
Vi fick läckage från rutan på vår förra husbil ( rimor europeo 96 -12). Det åtgärdades genom att rutan demonteras för att sedan limmas om, inget läckage sedan. Arbetet utfördes av husbilslandet i Bäckhammar.
 

Rimor

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
36916
Medlemskap
2024
Har tänkt om lite, tror nu att det är den fasta takluckan ovanför vindrutan som läcker in i underkant. Någon som har tips om vilken typ av tätningsmassa man ska använda och var man köper den, har förstått att man inte ska använda vanlig silikontätning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er kun en type luke som benytter en spesiell silikon masse og det er Fantastic Vent. Alle andre festes og tettes med Sikaflex eller annen PU masse - Tec7 er helt ok. Vanlig silikon slipper for lett fra flatene - tror den som benyttes for FV lukene er samme som benyttes for akvarier.
 

toppen5

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Säffle
HBK-Nr
19648
Medlemskap
2025
Det är taklucka jag menade i 4:e inlägget. Innan omlimningen av rutan försökte jag med silikon flera gånger utan att få tätt. Så jag tror att omlimning är bäst.
 
Toppen