• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktgaranti

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Någon som hört talas om att fuktgarantierna ej gäller för att Hb bytt ägare och försäljaren ej meddelats om detta inmom 15 dgr. Så står det i en handling som medföljer HB av märket Miller Olklahoma, som sålts av Husbils Svensson. Jag har 7 månader kvar på min garanti och just upptäck en fuktskada.

Vad gör man, man lusläser ju inte vart enda blad som följer bilen. Skadan finns runt den plats där HB Svensson satt in AC i taket. Svamp och klägg unde consollen i taket.
Verkar lite underligt att man kan skriva bort garantin så enkelt. Undrar om mitt ägarskap påverkat tätheten av deras montering av AC.

Tips och råd snälla.

Jag har inte tagit kontakt med HB Svensson ännu. Behöver lite amunition så att säga innan jag ringer.

Mvh Sven-A

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fuktgaranti

Det behöver inte vara en fuktskada när det gäller AC:n, det kan vara avrinningen från AC:n som är tät?! :)

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag vet iof inte vad konsumentlagen säger när bilen bytt ägare, men har du ett faktiskt papper med gällande villkor som inte har uppfyllts så känns det ju svårt att få igenom ansvar från första säljaren.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

Avrinningen från AC (kondensvatten) mynnar ut på taket och de hålebn är helt rena.
Det här vattnet har letat sig in under själva AC;n mot hålet i taket och sedan runnit ned på träkonstruktionen i det hål där AC;n sitter som tagit skada.

Det som inte är bra är ju att AC;n sitter i ett hål för ett takfönster. Jag har läst någonstans att man inte får ta bort en taklucka och ersätta med en AC t.ex. Har väl med ventilationen att göra skulle jag tro.

Reijo53

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2025

Det är fabriken som ger täthetsgarantin.
Om man har gjort årliga fukttester så gäller garantin ,även om bilen har bytt ägare.
Men har man monterat extra utrustning som orsakar lägage så gäller det inte

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

Har pratat med en husbils reparatör och han tror attt vattnet kommer från främre listen på taket. Någon har kladdat på mer tätningsmedel utanpå orginal listen, knappt synbart.
VAttnet verkar sedan ha sökt sig bakåt i taket mot AC;n i taket och där runnit ner på träkonstruktionen i hålet.

Han hade stött på samma problem med en HomeCar, så ni som har en sådan kolla taket ! Mitt fuktproblem syns varken utifrån eller innefrån. Så var på er vakt.

Förra ägaren, han skriver att han inte är en sådan som flyr från uppkommna problem och är beredd att dela kostnaden med mig, låter vettigt tycker jag, eller vad tycker ni.

Han har haft bilen sedan den var ny och har inte sett några problem. AC;n är monterad hos HusbilsSvensson´s Filial i Klippan när husbilen var ny.

Kan vara dom som försökt dölja sitt misslyckande utan att meddela honom.:mad:

Toppen