• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Fukt i fönsterkarm Carthago E-Line 2017

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
Nyfiken på om någon här har haft problem med att fukt kommer in via karmen i fönstret i bodelen på sin Carthago och haft liknande problem som jag haft idag här på forumet.
Efter dagens monsunregn var det lite blött i karmen på insidan och efter att spolat med slangen får jag samma problem med att det tränger in vatten över fönstret när jag spolar snett framifrån, ej uppifrån och ned. Vattnet kommer in i karmen på något sätt där myggnätet är rullat ovanför fönstret. Det kommer inte in i hålet för fönsterpaketet över fönstret utan bara i genom karmen.
Vad jag ser så är hela fönsterramen inkl mygg/mörkläggningsgardiner ett paket som är insatt i karossen.
Vi har en Chic E-Line från 2017 med alla fukttester gjorda så det blir att ringa ÅF imorgon för råd....
 

TonyI

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9365
Medlemskap
2024
Har haft samma problem på min Carthago E-line 2017. Är tydligen inte helt ovanligt. Enligt vad jag har hört har man inte "klossat" tillräckligt under fönsterkarmen så när det blir riktigt varm och tätningmassan blir mjuk så sjunker karmen något och det blir läckage i ök.
Har du gjort fuktkontrollerna så får du det fixat på garantin. Det fick jag. Får se om problemet dyker upp på något något annat fönster
Lyck till /Tony
 

Marros

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
33657
Medlemskap
2024
Nyfiken på om någon här har haft problem med att fukt kommer in via karmen i fönstret i bodelen på sin Carthago och haft liknande problem som jag haft idag här på forumet.
Efter dagens monsunregn var det lite blött i karmen på insidan och efter att spolat med slangen får jag samma problem med att det tränger in vatten över fönstret när jag spolar snett framifrån, ej uppifrån och ned. Vattnet kommer in i karmen på något sätt där myggnätet är rullat ovanför fönstret. Det kommer inte in i hålet för fönsterpaketet över fönstret utan bara i genom karmen.
Vad jag ser så är hela fönsterramen inkl mygg/mörkläggningsgardiner ett paket som är insatt i karossen.
Vi har en Chic E-Line från 2017 med alla fukttester gjorda så det blir att ringa ÅF imorgon för råd....
Du har 10 års fuktgaranti på fönster, jag har haft en 2016 årsmodell där vi tätat 3 fönster
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Har haft samma problem på min Carthago E-line 2017. Är tydligen inte helt ovanligt. Enligt vad jag har hört har man inte "klossat" tillräckligt under fönsterkarmen så när det blir riktigt varm och tätningmassan blir mjuk så sjunker karmen något och det blir läckage i ök.
Har du gjort fuktkontrollerna så får du det fixat på garantin. Det fick jag. Får se om problemet dyker upp på något något annat fönster
Lyck till /Tony
Ett känt problem sen ett antal år tillbaka.
Hade en I 51 - 2011 köpt ny, med samma problem, uruselt att man inte har byggt bort detta problem under ett antal år.

Hejs
Claes 105
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
Återkoppling gällande läckaget.
Sitter i loungen hos Reimers Reisemobile i Itzstadt nordväst om Hamburg.
Ett telefonsamtal för fyra veckor sedan och en tid inbokad på vägen hem efter vår sommartripp. Enkelt fixat med mail och skickat kopior på fuktester och lite bilder i förväg.
Allt gick på garantin och ett grymt trevligt bemötande på plats!
 
Toppen