• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fruset avlopp

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Kan någon tipsa mig hur ni löser problemet med att tappa ut gråvattentanken på vintern. På vår Hobby Sphinx fryser "ventilen" fast så att den går inte att rubba. Med hjälp av hårtork kan jag tina upp röret och då tömma tanken. Hur gör ni?

P-O
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fruset avlopp

Det problemet har jag haft på ett par bilar genom åren, senast på en Pillos i början av 90-talet. Där löste jag det genom att grena avloppsledningen (med ett Y-rör) inne i uppvärmt utrymme. Både den befintliga avloppsledningen (till gråvattentanken) och den nya, grenade, försågs med avstängningskranar (grejer du kan finna på sid 151 i den senaste KAMA-katalogen). För vinterbruk leddes då vattnet förbi avloppstanken till ett störtavlopp. Vill man vara helt säker på att inget riskerar att frysa till kan ett sådant störtavlopp förses med en 12V värmekabel: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65425/

aake
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Fruset avlopp

Kan någon tipsa mig hur ni löser problemet med att tappa ut gråvattentanken på vintern. På vår Hobby Sphinx fryser "ventilen" fast så att den går inte att rubba. Med hjälp av hårtork kan jag tina upp röret och då tömma tanken. Hur gör ni?

P-O

Hur mycket har du i gråvattentanken??

Ta vägsalt och blanda med vatten och häll i mer miljövänligt än glykol skulle jag tro.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fruset avlopp

På den Pillos jag refererade till ovan, var själva gråvattentanken frostskyddad, isolerad och med en slinga från den vattenburna värmen inne i tanken, men öppningsventilen var belägen utanför isoleringen och frös till när snöslask frös till runt ventilen nattetid. Ingen hjälp av salt, utan den enda boten var enligt ovan (eller alternativt att krypa under bilen med gasolbrännare varje natt).

aake
 

Häggstam

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
11701
Medlemskap
2028
Sv: Fruset avlopp

Är det någon som testat bioetanol. Läste i ett annat forum att det användes för att frostskydda toalettstol i sommarstuga?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fruset avlopp

Det där med "bio" syftar på framställningsmetoden. Etanolen i sig är samma alkohol hur än den produceras, men alkoholtillsats i tanken torde inte heller hjälpa om det är avloppsventilen som fryser.
Men en liten skvätt alkohol i vattenlåsen inför kallställning brukar däremot minska andra problem vid nya vinterturer.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fruset avlopp

Dessutom är det inte tilltalande med denaturerad alkohol i avloppstanken, även om det inte är lika giftigt som glykol. Och icke denaturerad lär väl knappast någon ha råd med som inte bränner själv (och den som gör det brukar vara rejält törstig).

aake
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Fruset avlopp

Jag har lindat 12 volts värmekabel runt tömningsrör och ventil och även isolerat med rörisolering funkar fint.
Gråvattentanken är uppvärmd och isolerad.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fruset avlopp

Jag har lindat 12 volts värmekabel runt tömningsrör och ventil och även isolerat med rörisolering funkar fint.
Gråvattentanken är uppvärmd och isolerad.

Ja, det får modifieras efter hur systemet är byggt. I min senaste bil sitter både tank och avtappningsventil inne i uppvärmt utrymme, men röret från avtappningsventilen går ca 30 cm horisontellt under bilen och där skall jag i förbyggande syfte installera en bit EisEx värmekabel och lite rörisolering.

aake
 

Susannemalmhelgeson

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Markaryd
HBK-Nr
30887
Medlemskap
2022
Sv: Fruset avlopp



Ja, det får modifieras efter hur systemet är byggt. I min senaste bil sitter både tank och avtappningsventil inne i uppvärmt utrymme, men röret från avtappningsventilen går ca 30 cm horisontellt under bilen och där skall jag i förbyggande syfte installera en bit EisEx värmekabel och lite rörisolering.

aake
Hej jag har samma problem hur löste du det?
 
Toppen