• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Fricamping

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2026
Hej det är risk att vi som fricamping blir utsatta för fler parkeringar nära naturreservat som säjer nej till övernattning och stänger vägbommar pga, många husbilsägare med att fyrhjulsdrivna bilar åker ut i terrängen, ut på stränder! jag tycker att man borde stoppa försäljningen av terränggående bilar eller informera om terrängkörningslagen när man säljer dessa 4x4 bilar för så dåliga är inte de vägar som man kan åka på

Om man enbart parkerar och sover över natten är det bättre att kalla det för nattparkering i stället för fricamping. Begreppet fricamping för tankarna till förtält, möbler och hundrastgårdar utan att göra rätt för sig.
Detta var enbart min åsikt om terminologin, håller i övrigt med trådskaparen.

Klart allt ska förbjudas, det är helt uppenbart att vi även ska passa på att förbjuda även vanliga 4x4 bilar om man inte kan påvisa behovet med årlig uppföljning. Det körs på både gräsmattor och trottoarer med dessa styggelser.

De gulröda skyltarna "camping förbjuden" med överkryssat tält, HV och HB finns ej med i vägtrafikordningen och gäller därför inte.
Enl en mailkonversation med Transportstyrelsen, är det OK att sova i ett fordon på en korrekt skyltad P-plats.

De gulröda skyltarna "camping förbjuden" med överkryssat tält, HV och HB finns ej med i vägtrafikordningen och gäller därför inte.
Enl en mailkonversation med Transportstyrelsen, är det OK att sova i ett fordon på en korrekt skyltad P-plats.

Lokala föreskrifterna gäller lokalt för varje kommun. Det finns många kommuner i vårt avlånga land, omöjligt att hålla reda på. P skylten kommer då i andra hand, föreskrifterna först:-(

Ett litet bekymmer är att på parkeringsplatser vi naturskyddsområden är skyltarna uppsatta av länsstyrelsen.
Men följs av en text :msn_quest:

Självklart, men att sova i ett parkerat fordon är inte att campa.
I Stockholm gäller: Tung trafik: Fordon som väger över 3,5 ton får ej parkeras inom kommunen mellan klockan 22:00 och 06:00.
Samma sak i Solna vad jag vet.
Krångligt värre att hålla reda på alla regler:-(

Försök förklara för en tysk som kommer med sin högbyggda Hymer 4x4, som kostat +€200k att han inte får köra med den utanför allmän väg (dvs ut i naturen) för att sedan se hans min. Det finns de som hänvisar till Allemansrätten....
Det finns andra vägar än allmänna: "I Sverige finns ungefär 43 000 mil enskilda vägar, alltså vägar som inte ägs av stat eller kommun. Hälften är skogsbilvägar." Enskilda vägar ägs och förvaltas privat. De utgör merparten av Sveriges vägnät (cirka 44 000 mil).

Det finns andra vägar än allmänna: "I Sverige finns ungefär 43 000 mil enskilda vägar, alltså vägar som inte ägs av stat eller kommun. Hälften är skogsbilvägar." Enskilda vägar ägs och förvaltas privat. De utgör merparten av Sveriges vägnät (cirka 44 000 mil).
Visst, och de är fortfarande vägar. Men inte ens markägare får köra i terräng hur som helt. T ex är endast nödvändig körning för exempelvis skötsel av skog och mark tillåten.

Visst, och de är fortfarande vägar. Men inte ens markägare får köra i terräng hur som helt. T ex är endast nödvändig körning för exempelvis skötsel av skog och mark tillåten.
Det stämmer bra det men om jag inte haft min fyrhjulsdrivna HB hade jag inte tagit mig till mina jaktmarker då jag kört på en nybruten väg som är väldigt tvär och brant. Självklart kör ju iaf inte jag ut i naturen utanför vägen.

som alltid spårar det ur, bor i värmland när jaktsäsongen drar igång parkerar man där det finns plats i diken ,minsta glipa mellan träden,osv. Men inte med en stor husbil så klart

I Stockholm gäller: Tung trafik: Fordon som väger över 3,5 ton får ej parkeras inom kommunen mellan klockan 22:00 och 06:00.
Samma sak i Solna vad jag vet.
Krångligt värre att hålla reda på alla regler:-(
Det tvivlar jag på.
Det skulle betyda att alla tunga lastbilar måste dra till grannkommunerna för att parkera.
Stadsgränsen kan jag köpa, men kommunen är stor.

Jag ger mig.
Och inte får man köra där heller -under samma tid ser jag.
Hur många känner till det?
Kan inte fan hålla koll på alla regler.
GDG gäller - överallt.

Tillbaka
Toppen