• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Från 1 till 3 passagerare???

F

F.d. 1997

Guest
Goder afton HBKare!

Har tittat på en husbil som jag tycker uppfyller de flesta av våra krav. Det är en husbil med alkov som tyvärr bara är registrerad för 1 passagerare. Vi är totalt fyra i familjen. Husbilen saknar bälte i bodelen som för övrigt består av en dinette samt en "kort variant av en långsoffa".

Då det är i princip omöjligt att eftermontera bälten på de två platser (i dinetten) där man åker framåt, tänkte jag "Aha! Jag kan göra två bältade platser bakom föraren, så att passagerarna åker baklänges! Jag kan använda fästpunkterna för förarstolen! En säker och relativt enkel lösning".

Nu är ju läget som så att man måste arrangera bälten på samtliga framåtriktade platser först! Nu kommer vi alltså till pudelns kärna: Hur kan jag på ett enkelt sätt ta bort de två framåtriktade platser som jag har i dinetten??? Jag har försökt att planera om sittgruppen men finner inget bra alternativ. Jag vill alltså ha kvar den framåtriktade soffan, räcker det att ta bort ryggstöd och nackstöd för att det INTE ska räknas som en "åkplats"? Eller kan/måste man göra på något annat sätt?

/David med familj
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Jag ska försöka att förklara lite mer.

Om jag förstår regelverket rätt så är det tilllåtet att ta med sig fler passagerare än vad husbilen är registrerad för. Detta under förutsättning att den är registrerad som lastbil. Husbilen som vi tittat på har en totalvikt över 3500kg och vi har inget C-kort. Att sänka totalvikten är inget alternativ. Alltså PB2 som gäller. Vilket i sin tur gör att man bara får ha 1 passagerare under färd. Har jag missuppfattat undantagsregeln? Gäller den även för PB2?

Passagerare i husbilar

För att registrera upp antalet passagerare från 1 till 3 så kommer bältesfrågan och sätesfrågan i inlägg #1 in i bilden. Är här någon som kan hjälpa eller komma med tips så är jag mycket tacksam!

/David med familj.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Vad är det för regnr på den aktuella bilen?
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

aw1973, bilen finns inte ute på annons, så jag vill inte skriva regnr här. Gjorde så här istället:
 

Bilagor

  • VV.jpg
    VV.jpg
    143,3 KB · Visningar: 163
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

när jag reggade om min bil till pb2 och höjde vikten passade jag på att lägga till 2 pers till. Det var bara ett infall jag fick om utifall grabbarna ska ha respektive med då blir vi plötsligt 6 pers totalt. Det var inga problem och inget snack om bälten i dinetten för baklängesåkande
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Bilen er fra 1991 - er ikke det fra en tid hvor det ikke var krav om belter bak? I så fall skull det ikke være noe problem å få ført inn opp til 6 plasser i bilen uten å sette inn belter. Eller er det så at omreg til PB2 overstyrer alder?
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

janase, tack för ditt svar. När jag tittade i "ditt garage" såg jag att du hade bälten i dinetten på de två framåtåkande platserna. Jag antar att det var därför som det gick bra att lägga till 2 pers till, bakåtåkande, så att den blev registerad för 6 pers totalt.
/David
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Hej knugrone! Jag tror krav på bälten bak, för framåtåkande, kom 1986 i Sverige. Om omreg till PB2 överstyr bilens ålder eller ej vet jag inte.

När jag pratade med besikningsingenjören så förstod jag det som om dagens regler gäller när man registrerar upp antalet passagerare. Då är det bälten på samtliga framåtriktade platser först som gäller med intyg om hållfasthet, eller i pricip en förstörande provning. . .

Kan nämna att enligt besiktningsingenjören så kommer det en regel som säger att det inte går att registrera husbilen för fler passagerare än vad det finns bältade platser.
/David
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Har fått svar från Vägverket angående detta.

Min fråga till VV:
Hej!
Jag är intresserad av en husbil, vilken idag är registrerad som LB för 1 passagerare. Bilen är från 1991, har varit i trafik sedan 1994 och ombyggd till husbil 2005.

Enligt VVFS 2006:69 3$ får fler än 1 passagerare åka med. Vad gäller om husbilen registreras om till PB2? Får då fler än en(1) passagerare åka med?

Husbilen har två bältade platser i "bildelen" (förare+1 passagerare), i bodelen finns det 2 bakåtriktade + 2 framåtriktade + 2 sidoriktade säten. Jag förstår att axeltryck och totalvikt inte får överskridas.

Med vänliga hälsningar
David Adbro

Svar från VV:
Hej David !!

Om du registrerar om din husbil till PB klass II fastställer bilprovningen vid registreringsbesiktningen hur många passagerare som fordonet får ha och detta antal får inte överskridas till skillnad för Lastbilsregistrerat husbil tagit i bruk före 1 maj 2006.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119

Detta svar från VV gör att frågan från inlägg #1 åter blir aktuell: Hur ta bort två fasta sätesplater? Det är alltså de två framåtriktade platserna i sittgruppen som måste göras om till "icke fasta säten". Detta eftersom det är "omöjligt" att montera bälten där och få dessa godkända.
/David
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Hej David

Kan det inte vara så att denna bil du är ute efter finns i Sverige regad som Pb2 med fler pass, än 1st? Isåfall borde det gå att få din igenom bes.

Detta med antal pass, verka vara lite godtyckligt jag fick 7 pass, i min bil när jag tog in den medan kompisar med lika bilar bara har 4 platser.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Hej röris, tyvärr inte. Denna bil är unik då det är ett "hemmabygge", men det var ett mycket bra tips du kom med! Tack!
/David
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Jag blev lite orolig över formuleringen på svaret från VV. Så jag ställde en ny fråga:

Mitt mejl till VV:
Hej igen!

Tack för svaret! Med tanke på svarets formulering undrar jag följande: Om en husbil registrerad som lastbil med 5 passagerare, kan då bilprovningen vid registreringsbesikningen (till PB klass II) minska antalet registrerade passagerare (t.ex. till 1) utan husbilsägarens vilja?

Med vänliga hälsningar
David Adbro

Svar från VV:
Hej David !!

Vid registreringsbesiktningen till Personbil klass II bestäms passagerarantalet av bilprovningen. Det blir bedömd efter bilens lastförmåga/golvyta/antal passagera med viss last och det bestämda antal passagerare är vad som gäller och får inte överskridas.


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten Fordon
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119

Vänner, hur tolkar ni detta? Som jag tolkar svaret kan bilprovningen minska :mad:, eller öka :), på antalet registerade passagerare i samband med registreringsbesikningen till PB klass II. Att råka ut för en minskning av antalet passagerare låter inte kul, kan ju bli så att bara halva familjen får åka med och det är ju inte vår tanke. . .

/David
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Bakgrunden till denna tråd var ett mycket intressant "hemmabygge". Att benämna denna som husbil känns fel, det var mer som en hembil. Med små annorlunda detaljer hade byggaren skapat ett rullande hem med charm och mycket mys. Denna gång stämde allt, eller rättare sagt: nästan allt. . .

Bodelen hade en sandwich-kaross med fabriksproducerade paneler som var sammanfogade med varandra på ett lämpligt sätt. Dubbelgolv, vattenburen golvvärme, badrumsmatta i toalett/dusch, rostfra tankar, kompressordrivet kylskåp, invändig bredd drygt 225cm, takhöjd från 210 till 220 cm, en djup och hög alkov. Trotts detta hade bilen otroligt vackra exteriöra linjer.

Bilen var byggd på en US Ford (tala om grova grejor) med en stor och stark motor. Att det var en automatare med ac behöver väl knappast tilläggas trotts att chassiet var från början på 90-talet.

Planlösningen kunde varit bättre fast med ytterst små förändringar hade den blivit tillräckligt bra. Men en entré(!) stor nog för kläder och skor samt golvyta för att klä på sig utan att vara i vägen, vinkelkök och hel dinette med en kortare variant av långsoffa så var det mycket som stämde, dock inte allt. Tro mig när jag säger att även slöjdlärare kan göra inredningar till husbilar!

Bilen var registrerad som en tung lastbil med en passagerare. Då vi saknar C-kort är det omregistrering till PB II som gäller. Efter samtal med besiktningsingenjör och Vägverket var bara att lägga ner tankarna på denna "hembil", det blir liksom inte så bra om halva familjen ska åka i den vanilga bilen och andra halvan i husbilen.

Det lustiga i kråksången är att det hade varit relativt enkelt att arrangera trepunktsbälten för de bakåtåkande i bodelen men som sagt, tyvärr måste alla framåtriktade platser först förses med bälten. Ja, ja så är det, man lär så länge man lever! Helt plötsligt blev det alltså "omöjligt" att få den registrerad för 3 passagerare p.g.a. de framåtriktade sätena.

Tack för hjälpen och simma lungt!
/David
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Er det mulig å montere ALKO sin belteramme ved en ombyggning av de framåtrettade plassene? Denne må forankres i undre gulv med en tilstrekkelig stor stålplate på undersiden av gulvet og gjennomgående bolter.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Vi tittade på det men det skulle innebära hyfsat stora förändringar. Direkt bakom dinetten var kylskåpet, stolpen för bältets övre fästpunkt hade krockat med detta. Alternativet var då att flytta soffan frammåt, jag minns inte vad som var ivägen i utrymmet under soffan men något var det. Vi, d.v.s. säljaren och jag, bedömde detta som en stor insats.

Har talat med SMC som ligger ca. 1.5 km från vårt hus och även med Hugos om detta, fast då för andra husbilar. Det kostar en slant. . .
/David
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Hej David!
Du gör det enkelt för dig om du gör så här:
Ta reda på vilken bilprovning som skulle bli aktuell för eventuell besiktning.
Där finns en eller två man som gör dessa besiktningar.
Ring och boka tid för diskussion.
Ta med så mycket underlag som du kan och åk dit.
Det är nämligen så att det blir ju lite bedömningar och då gäller det att ha snackat ihop sig med den som skall göra besiktningen så att man inte råkar ut för överraskningar.
Jag har byggt två husbussar och har gjort så
Nisse
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Hej David!

Håller med Nisse ang arbetsmetod.
Jag byggde en kompakthusbil 1999. För installation av säkerhetsbälten (midjebälten) i det bakre dinettsätet konstruerade jag en metallbur i lådan som bultades genom golvet. Vardera sele skall kunna dragbelastas med ca 2 ton. Hållfasthetsberäkningar och ritningar presenterades och godkändes av bilprovningen.

/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Fortsättning på inlägg #15. . .
Ibland krävs det att man sover en natt så att hjärnan kan plocka fram all information. Vad gäller användandet av t.ex. Al-Kos bältesram så enligt besikningsinjengören så räckte det inte med en godkänd ram för bältet det krävs även ett intyg/certifikat ifrån husbilstillverkaren och/eller chassietillverkaren att infästningspunkterna är OK. Då tillverkaren var en privatperson återstod chassietillverkaren Ford (US). Då la jag ner. . . (Tillverkaren=säljaren hade i detta fall inte skrivit ett sådant intyg, det hade inte jag heller gjort. Vet inte om en privatperson överhuvud taget kan skriva ett intyg som detta.) Alternativet, enligt besiktningsingenjör, var i princip en förstörande provning.

Säljaren ville i detta fall sälja bilen som den var, d.v.s. som tung LB med 1 passagerare. Jag ville inte köpa en husbil som kanske kunde bli registrerad som PB II med tre passagerare.

Risken blev helt enkelt för stor.

Jag tackar för er hjälpsamhet.
/David
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Om du registrerar som Pb II är det inte tvång på bälten för de passagerare som åker i längsgående soffor. Naturligtvis är det att rekommendera bälte för samtliga. På platser i längsgående soffa räcker det midjebälte. Infästningar skall vara så konstruerade att god säkerhet uppnås - en bedömning av besiktningsmannen.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Från 1 till 3 passagerare???

Det är inte heller tvång på bälten för de passagerare som åker bakåt. Men det är tvång på att samtliga fasta framåtriktade platser först förses med bälten innan övriga platser (sidoriktade och bakåtriktade) kan medräknas som platser för "registrerade passagerare". Detta under förutsättning att PB/Lätt LB tagits i bruk före 1:a januari 2005.

(Bilprovningen tar även hänsyn till maxlasten vid bedömningen av antalet registrerade passagerare.
Snurrbara stolar räknas som framåtriktade.)

Om PB/Lätt LB tagits i bruk efter 1:a januari 2005 så tror jag att det bara är bältade platser som får räknas som "registrerade passagerare".

Ha en trevlig fortsättning på veckoslutet!
/David
 
Toppen