• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frågor om vår Chausson -02

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Hejsan!
Vi är inne på andra året med husbil och redan förra året såg vi att den tar in vatten..

Först är vi nyfikna på om det finns nån mer som har just denna modellen här?
Allergo -67 årsmodell 2002

ture1.jpg

Vi Började nu med att ta ut rutor.. för att se om det var där vattnet kommer in men är väl inte helt säker att vi hitta rätt på en gång.. men det är någon innan oss som lag Silicon utanpå fönstret så det har nog funnits misstanke innan..

Rutorna är ju en ram som kläms fast.. och det har från början varit en gummilist men sen har någon roat sig med att fylla halva utrymmet med butyl..
Det går relativt lätt att rengöra men frågan är då om man kan lägga bara lagom butyl på listen och montera tillbaka eller om man helst skulle köpa nya lister?

20211005_184942.jpg

ruta1.jpg


Vi tänkte även ta bort takräcke och täta dessa hålen.. Tips på hur man får det tätt sen? Är det bättre låta räcket vara kvar och bara täta om?
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Tror inte det varit någon gummi list utan man lägger butylband runt ramen och sen spänner upp den så butylen kryper ut.
Det var på en årsmodell 2000.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Har haft en Chausen, jag tror den hette Odysse 94 på Ford. Två problem. Taklutningen var fel så regnvatten samlades på takets främre högra sida (omöjligt att åtgärda). Frostsprängning och läckage som påföljd. Tätade om med tveksamt resultat. Slutate med att jag monterade en tjock tejp över skarven. Tror det blev tätt. Hade tyvärr ett annat läckage vid luckan för toakasetteen. Blev avdrag vid inbytet.
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Har haft en Chausen, jag tror den hette Odysse 94 på Ford. Två problem. Taklutningen var fel så regnvatten samlades på takets främre högra sida (omöjligt att åtgärda). Frostsprängning och läckage som påföljd. Tätade om med tveksamt resultat. Slutate med att jag monterade en tjock tejp över skarven. Tror det blev tätt. Hade tyvärr ett annat läckage vid luckan för toakasetteen. Blev avdrag vid inbytet.
Tack!

Skall kolla mer på takluckor..
Då vet du inte var det läckte in vid toakassett? Jag tätade den luckan men det är fortfarande fuktigt.. får se om det fortsätter eller om duschen är otät..
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Tack!

Skall kolla mer på takluckor..
Då vet du inte var det läckte in vid toakassett? Jag tätade den luckan men det är fortfarande fuktigt.. får se om det fortsätter eller om duschen är otät..
Upptäckes vid inbytet. Troligen mellan luckans ramlist och sidoväggen.
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Nu har vi hittat de ställen där vi kan se det läckt in.. 3 ställen där golvet måste bytas i ytterkant men inget bärande och inget som syns.. men iomed det kunde vi se var det läckte in..

Just nu har vintern tagit över här men fick kolla lite på markisen idag. Själva yttre delen är böjd och det regnar in och står då vatten i själva markisen.. Nån som har haft erfarenhet av detta? Har försökt leta om det finns skydd att sätta på?
Som jag ser det är den yttre delen alltid utanpå och då kommer det alltid att regna in..

markis.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har vi hittat de ställen där vi kan se det läckt in.. 3 ställen där golvet måste bytas i ytterkant men inget bärande och inget som syns.. men iomed det kunde vi se var det läckte in..

Just nu har vintern tagit över här men fick kolla lite på markisen idag. Själva yttre delen är böjd och det regnar in och står då vatten i själva markisen.. Nån som har haft erfarenhet av detta? Har försökt leta om det finns skydd att sätta på?
Som jag ser det är den yttre delen alltid utanpå och då kommer det alltid att regna in..

Visa bilaga 219051

Finns det inga avrinningshål i botten på markislådan?
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Nu har vi fått karossen tät vad vi kan se! Lista på saker att göra minskar :)

Jag fick kapat och sänkt stolarna i helgerna som var..

20220108_132002.jpg

20220115_124433.jpg

Nu letar vi extra armstöd.. det sitter nu bara på yttersidorna..
Nån som har tips på en skrot som kan ha dessa? Sett att det finns nya köpa..
 

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2024
Kollar lite om det finns någon i klubben som bor nära Kungsbacka och är jätteduktig/intresserad av Victrons grejer.. Vi har installerat en Smartshunt och en Solcells regulator men jag kan inte läsa in mig riktigt på hur man ställer in alla grejer.. :)
 
Toppen