• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga Doktorn ikväll 11 november

H

hianders

Guest
Har sett att man i programmet bl a skall diskutera 5:2 dieten, LCHF m fl (stenåldersdieten). Vilka som bl a fungerar för viktnedgång.

Tittar sporadiskt på programmet men skall göra det ikväll i alla fall.

Inger
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fråga Doktorn ikväll 11 november

Det är bra om man kan hitta en modell som passar och som man uppfattar som stimulerande. Men till syvene och sist är det ändå samma sak det går ut på¨.
Man tillför energi till kroppen. Rör man sig mindre än motsvarande den energin som tillförs, ökar man i vikt. Minskar man energiintaget i förhållande till förbränningen, minskar man i vikt.

Sedan är det så att muskelmassa i sig förbränner energi även i vila. Å andra sidan är det inte muskelmassa länge om man inte tränar.

Vad som gäller är att man fattar ett beslut och håller sig till det. Kliver man av så har man inte varit tillräckligt motiverad för sitt beslut.

Hur man vänder sig så har man... o.s.v.
/Marunga
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fråga Doktorn ikväll 11 november

Om man vill gå ner i vikt så är det kolhydraterna som man ska minska på, bröd, potatis, ris och pasta. Sån mat är så lättäten och god så den slinker ner i alltför stora mängder utan att man har förstått hur det gick till. Fett är bra för det mättar bättre.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fråga Doktorn ikväll 11 november

Sant. Jag slutade medvetet med kolhydrater för 4 år sedan. Givetvis får man i sig sånt ändå, men jag lagar aldrig potatis, pasta eller ris till maten.

Det var lätt för mig, för jag tycker inte potatis är speciellt gott.

/marunga
 
Toppen