• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga ang. förkortningar/beteckningar samt värmesystem

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Hej alla husbilsproffs!

Jag blir så förvirrad i alla beteckningar och förkortningar det är på husbilar..

Just nu kikar vi på en dethleffs magic edition men vad betyder det sista i denna beteckning: Dethleffs MAGIC EDITION BM T 001

Vad brukar siffrorna stå för?

Sen en fråga om värme vad jag förstår finns det vattenburen eller luftburen?

Vad är nackdelar och fördelar med de olika alternativen.
 
F

F.d. 58689

Guest
Hej!
Som medlem kan du komma åt många forum med trådar, som du inte har tillgång till som bara intresserad och hitta svar på dina frågor.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej alla husbilsproffs!

Jag blir så förvirrad i alla beteckningar och förkortningar det är på husbilar..

Just nu kikar vi på en dethleffs magic edition men vad betyder det sista i denna beteckning: Dethleffs MAGIC EDITION BM T 001

Vad brukar siffrorna stå för?

Sen en fråga om värme vad jag förstår finns det vattenburen eller luftburen?

Vad är nackdelar och fördelar med de olika alternativen.
Vad bilarnas beteckning står för kan nog bara tillverkaren förstå, eller kanske bara tillverkarens marknadsföringsfolk. :)
Ofta brukar siffrorna gå att spåra till längden eller storleken på bilen och bokstäverna till vilken typ av bil (alkov/halvintegrerad/helintegrerad) och inredning (enkelbäddar bak/"queen bed"/ etc.) det är.

Värme:
Vattenburen, nästan alltid en Alde-panna (www.alde.se), tar tid på sig att bli varm när man startar den men tappar å andra sidan inte värmen lika fort när den stannar. Det finns med andra ord värme magasinerat i glykolen som cirkulerar. Värmen blir jämnare över tid. Man har brukat anse att vattenburet är bättre om man vill ha en bil som skall användas på vintern fast det är inte nödvändigtvis sant att luftburet är så dåligt på vintern att det är ett problem. Vattenburet brukar vara dyrare och det är definitivt tyngre (ev. 50-100kg extra).
Luftburet, nästan alltid Truma (www.truma.com/se), är med andra ord motsatsen. Blir varmt fort för det är lätt att värma luft och köra ut det i bilen samtidigt tappar man värmen fortare om man öppnar en dörr eller när värmaren stannar. Går ibland att välja gasol- eller dieseldriven. Elpatron för att köra på 230V, när man har det inkopplat kan ibland vara extrautrustning.

Om man tittar på en bil där Fiats hytt är kvar, dvs. inte helintegrerat, så kan man ha i bakhuvudet att Fiat-hytten är dåligt värmeisolerad så man skall se till att ha ett isolerande draperi mellan själva bodelen och hytten.

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bra förklarande inlägg av Skalman52

Jag vill tillägga att fläkten till den luftburna Trumavärmaren väsnas en del, om man nu har ont av det (vilket jag har).

(I vår nuvarande bil har vi Alde)
 
Toppen