• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Forsbergs Fritidscenter i Bjuv

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.838
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har under hösten handlat en nästan ny Hobby husbil av Forsbergs i Bjuv. En trevlig bil som vi blev väldigt förtjusta i. Inte minst p g a dess kraftiga solceller och LiFePo4 litiumbatteri.
Vi fick dock en del problem med bilen efter leverans. Inte minst med litiumbatteriet, som jag skrivit om och fått mycket hjälpa av er här i Husbilsklubben. Vi fick också direkt respons från Forsbergs, som faktiskt var beredda att ersätta batteriet.

Nu har Forsbergs haft bilen en heldag, för att kompensera oss. Så vi hämtade en husbil med en ny Victron Smart DC-DC laddare och en ny MaxxFan monterad i den bakre takluckan! Dessutom hade man tankat bilen full!
Detta är vårt sjunde campingfordon under 35 år och den kundsyn och respons vi känt här är outstanding!

Forsbergs är en fantastisk handels- och servicepartner. Hela kedjan från mekaniker, servicechef, säljare och chef, har samma kundsyn. Då blir det bra!

Forsbergs i Bjuv rules!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.799
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Samma här. Forsbergs Fritid . Trollhättan. Superbra service efter köp. En taklucka var sådär och fick en ny helt enkelt med ett telefonsamtal. Bor 40 mil bort o fick lämna in den på en lokal verkstad. Smidigt
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Låter lovande, Forsbergs Linköping är närmaste ÅF/service för vår bil och den ska in i vår på lite av varje. Våra erfarenheter från tidigare kontakter har väl varit sval, snudd på ointresserad men det var ju ett år när det knappt fanns bilar att se, ännu mindre köpa så man får väl förstå det - i alla fall lite..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter lovande, Forsbergs Linköping är närmaste ÅF/service för vår bil och den ska in i vår på lite av varje. Våra erfarenheter från tidigare kontakter har väl varit sval, snudd på ointresserad men det var ju ett år när det knappt fanns bilar att se, ännu mindre köpa så man får väl förstå det - i alla fall lite..

Det kanske är lite skillnad om man inte har köpt / har köpt bil där?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Hade tidigare en egenimporterad Niesmann inga problem alls med Forsbergs Stockholm. Tack vare den fina responsen köpte vi en ny bil där nu för ett par veckor sedan. Delvis pga att import inte lönar sig idag. Kundvård är viktigt o det kan dom verkligen.
 
Senast ändrad:

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025
Samma här. Forsbergs Fritid . Trollhättan. Superbra service efter köp. En taklucka var sådär och fick en ny helt enkelt med ett telefonsamtal. Bor 40 mil bort o fick lämna in den på en lokal verkstad. Smidigt
Det är väl Fritidscenter som ligger i Trollhättan. Jag har inte sett någon Forsbergs där.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Vi köpte en husbil, Frankia, av ett företag i Ystad under hösten 2021.
Husbilen var enbart något år gammalt och hade rullat 1600 mil.
Efter köpet tog vi kontakt med Forsbergs i Bjuv om att montera in ytterligare en taklucka.
När vi lämnade in bilen bad vi dem om en genomgång av bilen för att få deras uppfattning om ev fel.
Forsbergs gick igenom hela bilen och anmärkte på några saker som vi borde åberopa på garantin.
För detta betalade vi, förutom för takluckan, enbart några hundra kronor, och fick tillgång till gratis lånebil.
Vi är mycket nöjda med deras trevliga bemötande och kan varmt rekommendera detta företag.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hade tidigare en egenimporterad Niesmann inga problem alls med Forsbergs Stockholm. Tack vare den fina responsen köpte vi en ny bil där nu för ett par veckor sedan. Delvis pga att import inte lönar sig idag. Kundvård är viktigt o det kan dom verkligen.
Det handlar inte alltid om lönar sig. Söker man specifik bil och inte vill vänta i mer än 2 år på nybyggd så går det utmärkt att importera själv fortfarande ofta billigare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.838
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det handlar inte alltid om lönar sig. Söker man specifik bil och inte vill vänta i mer än 2 år på nybyggd så går det utmärkt att importera själv fortfarande ofta billigare.
Här läser vi flera exempel på att Forsbergs ställer upp, även om du har köpt en privatimporterad bil! Det är ett viktigt trendbrott. Sedan anser jag att vinsterna med privatimport kraftigt reducerats. Kollade mycket på det här vid vår senaste köp i höstas. Möjligen lönar det sig mer vid köp av större och dyrare premiumbilar. Sedan är din synpunkt på väntetiden klockren. Det kan vara för jävligt!
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Detta gäller inte alla Forsbergs center. Vi köpte ny husbil av Bossings i Linköping sedan såldes det till Forsbergs och när vi kom dit för att få några garantiärenden åtgärdade var vi inte välkomna. Deras Servicechef hänvisade oss till en annan återförsäljare. Det finns ingen annan som är villig att ta över andras garanti ärende. Vi har fortfarande inte fått hjälp och nu är det ett år sedan vår garanti gick ut.
ABBEN
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Det handlar inte alltid om lönar sig. Söker man specifik bil och inte vill vänta i mer än 2 år på nybyggd så går det utmärkt att importera själv fortfarande ofta billigare.
Kanske ska förtydliga då. Mitt inlägg gällde givetvis min sista affär o inte andras ev affärer. Ingen skillnad på import o svensksåld Niesmann Arto 85 E. Detta va en specifik bil som jag letade efter. Fanns endast en i Sverige till salu o till ett bra pris.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.838
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Detta gäller inte alla Forsbergs center. Vi köpte ny husbil av Bossings i Linköping sedan såldes det till Forsbergs och när vi kom dit för att få några garantiärenden åtgärdade var vi inte välkomna. Deras Servicechef hänvisade oss till en annan återförsäljare. Det finns ingen annan som är villig att ta över andras garanti ärende. Vi har fortfarande inte fått hjälp och nu är det ett år sedan vår garanti gick ut.
ABBEN
Förbannat trist! Men så långt ifrån det Forsbergs jag lärt känna!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.838
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så kan det vara. Själv tycker vi att om man som handlare - oavsett vad man säljer - är ointresserad av ej tidigare/presumtiva kunder så är man kanske i fel bransch.
Håller absolut med. Varje besökare bör betraktas som en presumtiv kund, eller en budbärare av ett bra bemötande. Gäller alla branscher. Men ser du kommentarerna kring Forsbergs så känner jag att de aktivt jobbar så. Flera redovisar bra bemötande. Någon att de fått hjälp med importerade bilar! Medlemmar har också fått hjälp att gå genom bilar som köpts hos annan handlare! Jag kan kanske upplevas lite som kundrekryterare till Forsbergs...., men va fan det skulle jag definitivt kunna ställa upp på! :) Men skämt åsido. Under 35 år har vi träffat många handlare i branschen, men mötet med och eftermarknadshanteringen av Forsbergs i Bjuv, är outstanding!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Detta gäller inte alla Forsbergs center. Vi köpte ny husbil av Bossings i Linköping sedan såldes det till Forsbergs och när vi kom dit för att få några garantiärenden åtgärdade var vi inte välkomna. Deras Servicechef hänvisade oss till en annan återförsäljare. Det finns ingen annan som är villig att ta över andras garanti ärende. Vi har fortfarande inte fått hjälp och nu är det ett år sedan vår garanti gick ut.
ABBEN
Här krävs tydligen några klargöranden:

Om bilen är köpt av "Bossings" är det med Bossings Fritidscenter AB, organisationsnummer 556705-6071, som affären gjorts och det är detta företag som är/var garantigivare – eventuellt med en fabriksgaranti "i ryggen".

Bossings Fritidscenter upplöstes genom fusion 2021-04-01, och det företag med namnet Bossings Bil AB som idag finns är (juridiskt sett) ett helt annat företag.

Det faktum att Bossings lagt ner försäljningsverksamheten och att ett annat företag (Forsbergs) flyttat in i lokalerna, innebär inte att det nya företaget övertagit något garantiansvar från garantigivaren.

Pålle
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.838
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Forsbergs I Bjuv…, igen! :)

Vi köpte som sagt en 2 år gammal Hobby av Forsbergs i Bjuv i oktober 2022. Bilen var bl a utrustad med ett 100 Ah LiFePo4 batteri. Batteriet levererade bra kapacitet, men jag blev aldrig klok på BMS. Det visade väldigt konstiga värden, särskilt värden som byggde på SOC. Men cellspänningarna var hela tiden korrekta och välbalanserade. Förstod inte heller från början vad jag kunde förvänta mig av ett BMS, så jag var ganska lugn. Bilen hade dock haft en felaktig inställning på original bly/syra 230 laddaren, som hela tiden försökte överladda batteriet så att BMS ofta fick bryta. Jag bytte till en Victron Blue 230 laddare, sedan levererade batteriet perfekt. Däremot gick det fortsatt inte att kalibrera BMS. Jag påtalade tidigt en misstanke att BMS kunde ha skadats av att repetitivt behövt bryta 230 laddning under 2 år.

I december 2023 dog batteriet. Det levererade ingen kapacitet. Jag kunde få kontakt med BMS när jag strömsatte batteriet och kunde då se att cellerna verkade fortsatt vara balanserade med bra spänningar, motsvarande ca 13,2 volt. Men BMS hade definitivt pajat och totalt stängt ner leveransen.

Efter en del diskussioner med Forsbergs kunde jag hämta ett nytt LiFePo 4 batteri i Bjuv på Alla hjärtans dag, den 14 februari 2024. Nästan 1,5 år efter köpet och med ett nästan 4 år gammalt batteri. Snacka om kundfokus! Det här är bara så mycket goodwill!

Jag har tidigare skrivit om hur väl Forsbergs hanterat och kompenserat oss efter köpet 2022, när det visade sig att bilen gått längre än vad som redovisats, plus lite andra reklamationer. Jag som kund känner mig bara så jäkla nöjd! Då har jag ändå hanterats av branschen i 38 år!

Så jag upprepar mitt mantra: Forsbergs rules!! :)
 
Toppen