• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ett tips till er som befinner er på Costa Blanca i Spanien, är att låta sy upp formsydda mattor till husbilen.

Vi fick just levererat nya mattor till vår plåtis och är mycket nöjda med resultatet. Att priset var långt under hälften av det pris som vi fick offererat i Sverige, gör ju inte saken sämre.

Tur att det var lång leveranstid i Sverige, därmed sparade vi några tusenlappar.

P2116860.JPG P2116859.JPG

P2116862.JPG

Ni får ursäkta, ser att bilderna blev liggande.

Om någon är intresserad, maila mig så får du kontaktuppgifterna.

TommyD
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Snyggt!

Ett annat tips på heltäckande golvmatta är textilplattor 50x50 cm att skära/klippa med kniv/sax till formpassning där det behövs.

Köpte själv 5 m2, 20 plattor, av denna typ Tex Ribb grÃ¥ - Textilplattor - Övriga mattor & golv | Ruugs.se och lade in på en eftermiddag.

Det gick åt drygt 3 m2, 14 plattor, för hela golvet inkl toa och under plattorna ligger golvvärmefolie som de värmetåliga plattorna klarar utan att förstöras.

De flesta plattorna ligger lösa, låsta av varann, och där de behövde låsas fast använde jag en eller två extra starka fästkuddar av denna typ Fästkuddar, extra starka 8 st. - Fästkudde Tejp Dubbelhäftande tejp Monteringstejp Skumtejp Pads Super Pads - Biltema

Mycket lätt att byta ut enstaka plattor vid behov. Bara att lyfta ut den "skadade" och ersätta med en reservplatta och eventuellt skära till den nya efter urplockad platta. Med lite tur kanske t.o.m. någon sparad spillbit räcker. Lättstädat också.

Det svarta "skostoppet", bra vintertid, är av denna typ. Gummimatta | AXLEY | Jula 60x40x1,7 cm, också enkla att klippa till lämplig storlek med vanlig sax eller skära till med en morakniv.
 

Bilagor

  • IMG_1155.JPG
    IMG_1155.JPG
    1,2 MB · Visningar: 111
Senast redigerad av en moderator:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Hej Leif ! En fråga, har Du märkt om textilen vill fransa sig vid klipp/skärställena ?
En fortsatt fin vinterdag hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Tycker att mattorna ser lite för stora ut. Hur kommer de då att bli när man "trampat ut" dem?

Pålle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Tycker att mattorna ser lite för stora ut. Hur kommer de då att bli när man "trampat ut" dem?

Pålle

Om det är mina bilder du refererar till så tog jag bilderna direkt när vi la ut dem och jag ser nu att de inte är instuckna på bilden. Men nu är de på plats och passar precis. Om de blir större när vi "trampat ut dem", återstår att se.

Kan nog vara en god idé att ha en marginal på en halv centimeter runt om, om ett sådant problem skulle uppstå. Men vi har haft mattor av samma typ i våra tidigare husbilar, men aldrig mött det problemet.

Vår mall gjordes exakt ut till kanterna.

TommyD
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Mattorna ser jättefina ut!
Blir lite lyxigare intryck än med mina mattor Men eftersom jag har flera djur i husbilen gillar jag att kunna stoppa in mattorna i tvättmaskinen åtminstone ett par ggr om året. Har formklippt några Devlonmattor som jag tycker är helt suveräna, bara att klippa fransar inte. Har en extra liten lös vid entrén, suger upp fukt o smuts väldigt bra. Lätta att få bort katt/hundhår på också, använder djurens metallkarda på mattorna vid behov, då det inte är några öglor att fastna i
Kan ju vara ett tips till de, som liksom jag, har pälsiga medresenärer.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Apropå Devlon, de har en svamp som absorberar bättre än någon annan vi provat, perfekt att torka torrt med i duschutrymmet. Svår att få tag på, vi beställde hos Devlon.
 

Caniche

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Viken
HBK-Nr
21070
Medlemskap
2024
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Hej, vi är mkt intresserade av att få kontaktuppgifter till denna firma. Vi har ochåkså en plåtis och inga mattor nu.
Vad jostade kalaset och hur lång tid tog det att få dem. Undrar Gunilla.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Hej Leif ! En fråga, har Du märkt om textilen vill fransa sig vid klipp/skärställena ?
En fortsatt fin vinterdag hälsar
Hasse & Ingegerd

Nej inga problem alls efter snart två månaders flitigt bruk.
Så här ser en klippkant diagonalt över en skiva ut.
 

Bilagor

  • IMG_1158.JPG
    IMG_1158.JPG
    620,7 KB · Visningar: 21

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Hej, vi är mkt intresserade av att få kontaktuppgifter till denna firma. Vi har ochåkså en plåtis och inga mattor nu.
Vad jostade kalaset och hur lång tid tog det att få dem. Undrar Gunilla.

Hej, till en plåtis kostar det runt 200 Euros.

Firman som tillverkar mattorna ligger mellan Alicante och Murcia, men den vi haft kontakt med heter Jamal och har telefonnummer 602382000.

Jamal kan komma förbi och visa färg-/materialprover och hjälpa till med måtten om ni finns i området Alicante/Benidorm/Altea/ Calpe.

Leveranstiden för oss var ca. en vecka.

Lycka till, har ni t.ex. språkproblem, hör av dig så skall jag hjälpa till.

Carniche.....har ni en pudel?

Här är vår carniche/Toypudel Mira.

IMG_0687.PNG

TommyD
 
Senast ändrad:

Caniche

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Viken
HBK-Nr
21070
Medlemskap
2024
Sv: Formsydda, langetterade mattor på Costa Blanca.

Tack för info, verkar intressant.
Här är en bild ,dålig, men ändå bild på vår Prince, en riktigt stor caniche, som trivs utmärkt i plåtis.
Hälsningar Gunilla
 

Bilagor

  • IMG_0588.JPG
    IMG_0588.JPG
    684,6 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Toppen