• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

FOLKSAM

Jetset

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Enköping
HBK-Nr
36603
Medlemskap
2026
Jag blev sjuk på Kanarieöarna och fick söka sjukvård via SOS International. Blev rekommenderad en klinik och tar mig dit. Väl på plats får jag besked att kliniken inte har fått någon betalningsförbindelse av SOS International vilka kontaktar mig och säger att jag bara har 45 dagar reseförsäkring. Informationen kommer från Folksam som inte ser att jag har 185 dagar med Husbilsklubben. Jag säger att Folksam har fel! Då ber SOS International att jag skall bevisa att jag har Husbilsklubbens avtal med Folksam. Jag får då be min man att komma med pärmen med alla papper! Jag har feber och svårt att andas och mår skit! Och så skall jag hålla på att bevisa att jag har 185 dagars avtal med reseförsäkringen med Folksam. Jag fottar avtalen och mailar SOS International som åter kontaktar Folksam. Nu är de överbevisade. Så nu kommer betalningsbeviset till kliniken. Nu ringer SOS International och säger att all dyr behandling måste godkännas av Scandinavisk läkare innnan. Samtidigt som jag sitter med spansk läkare och Google translate för att översätta hur jag mår! Skickas till röntgen och får dropp och mask att andas i. Vet inte om det är "dyr" behandling! Men orkar inte bry mig! Måste komma tillbaka nästa dag för ny behandling. Måste återigen kontakta SOS International för att få en godkänd betalningsförbindelse! Får reda på att om jag behöver mer behandling måste jag först få detta godkänd av em Scandinavisk läkare! Får en massa medicin utskrivet och känslan att jag har fått verkligen god sjukvård i Spanien. Men bemötandet från SOS International är allt annat än positivt! Än sämre av Folksam som ännu inte har öppnat mim skadeanmälan och reglerat mina kostnader för resa eller medicin. Det har gått 14 dagar samtidigt står det att de skall svara inom 48h. Min tanke är om jag verkligen hade drabbats av en svår sjukdom eller skada vad hade hänt om SOS International hade fått svaret att jag inte hade haft 185 dagar utan bara 45 dagar!! Jag blir uppriktigt förskräckt! Se till att ni har alla papper tillgängliga och att ni alla papper tillgängliga i mailen. Uppdatera alla i samma resesällskap att ha alla dokument tillgängliga 24/7.
 
Jag blev sjuk på Kanarieöarna och fick söka sjukvård via SOS International. Blev rekommenderad en klinik och tar mig dit. Väl på plats får jag besked att kliniken inte har fått någon betalningsförbindelse av SOS International vilka kontaktar mig och säger att jag bara har 45 dagar reseförsäkring. Informationen kommer från Folksam som inte ser att jag har 185 dagar med Husbilsklubben. Jag säger att Folksam har fel! Då ber SOS International att jag skall bevisa att jag har Husbilsklubbens avtal med Folksam. Jag får då be min man att komma med pärmen med alla papper! Jag har feber och svårt att andas och mår skit! Och så skall jag hålla på att bevisa att jag har 185 dagars avtal med reseförsäkringen med Folksam. Jag fottar avtalen och mailar SOS International som åter kontaktar Folksam. Nu är de överbevisade. Så nu kommer betalningsbeviset till kliniken. Nu ringer SOS International och säger att all dyr behandling måste godkännas av Scandinavisk läkare innnan. Samtidigt som jag sitter med spansk läkare och Google translate för att översätta hur jag mår! Skickas till röntgen och får dropp och mask att andas i. Vet inte om det är "dyr" behandling! Men orkar inte bry mig! Måste komma tillbaka nästa dag för ny behandling. Måste återigen kontakta SOS International för att få en godkänd betalningsförbindelse! Får reda på att om jag behöver mer behandling måste jag först få detta godkänd av em Scandinavisk läkare! Får en massa medicin utskrivet och känslan att jag har fått verkligen god sjukvård i Spanien. Men bemötandet från SOS International är allt annat än positivt! Än sämre av Folksam som ännu inte har öppnat mim skadeanmälan och reglerat mina kostnader för resa eller medicin. Det har gått 14 dagar samtidigt står det att de skall svara inom 48h. Min tanke är om jag verkligen hade drabbats av en svår sjukdom eller skada vad hade hänt om SOS International hade fått svaret att jag inte hade haft 185 dagar utan bara 45 dagar!! Jag blir uppriktigt förskräckt! Se till att ni har alla papper tillgängliga och att ni alla papper tillgängliga i mailen. Uppdatera alla i samma resesällskap att ha alla dokument tillgängliga 24/7.
Var du med husbilen på Kanarieöarna?
 
Som du skriver gäller det att kolla på pappren.
Blir man sjuk/skadad behöver man någon frisk som kan driva sitt ärende annars blir det besvärligt och långbänk.
 
Har varit med om flertalet fall där SOS international fått kontaktats Varje gång har SOS läkaren tagit över kommunikationen med behandlande läkare på plats. Så klart skall inte behöva göra detta själv.
 
Jag vet inte om Folksam ens är intresserade av att ha husbilar som kunder längre. La nyligen över mina 3 personbilar till Folksam efter att fått ett mycket bra erbjudande från dem men husbilen var de inte intresserade av. " Det är så mycket bekymmer med dessa..." Man kan ju förstå att försäkringsbolagen drar öronen åt sig när man läser här om strålkastare som kostar 50.000 kr styck...Men till min gamla 03a finns det ju strålkastare för under 1000 kr då ju hytten är FIAT original som väl byggts I 100.000 tals exemplar. Design vansinnet måste få ett slut om det inte framtiden ens ska gå att helförsäkra husbilar!
 
Ja... att t ex förlänga reseskyddsdelen på en hemförsäkring kostar ganska mycket! För att få ett exakt belopp måste man uppge personnummer.... priset stiger AVSEVÄRT med åldern...
 
hej
Vi fick en höjning från 8100 till 12000 med 6000 självrisk vagnskada inkl rabatter byter till annat bolag året runt för hälften med 3000 självrisk .
Varsam 11500 .
 
Senast ändrad:
Var i dag i kontakt med Folksams kundtjänst i annat ärende och frågade då om husbilen och Husbilsklubben. Han sa då att de knappt var intresserade av husbilar längre då dessa försäkringar går kraftigt back för bolagen. Eventuellt kommer man enbart att erbjuda halvförsäkring till rimligt pris och sedan vagnsskada som ett mycket dyrt tillval. Och med tanke på hur idiotiskt nyare husbilar byggs med designade lampor och plastkjolar både fram och bak kan man förstå detta. Och när nybilsköpare tydligen inte alls bryr sig om reparationskostnaderna vid val av fordon blir följden att helförsäkring snart kostar 20.000 eller mer per år!
 
Jag bytte till Plåtis 2012. En orsak var just reparationer. Duktiga plåtslagare finns det gott om, men att vänta på en plastkjol i många månader kan få vem som helst att gå i spinn. Min försäkring sjönk från 12000 till <9000 när jag bytte till Dina vid förra årsskiftet.
 
Tillbaka
Toppen