• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

folksam vill inte försäkra

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Hej i kvällningen!
Vi är nu i Istanbul,ca: 19 grader i kväll. Jag har en fråga, för ett par dagar sedan var jag i kontakt med Folksam och ville ha ett pris på husförsäkring och personbil samt husbil och ett pris på försäkring mer än 45 dagar utomlands. Beskedet jag fick var att dom inte ville försäkra min husbil då den var för tung, och därför fick jag inget pris. Stämmer detta? Vore tacksam för någon som vet.

Med dom bästa hälsningar

Åke
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: folksam vill inte försäkra

Kollade lite på nätet åt dig.
Testade en Concorde Charisma 850L 2012 på mig den kostar 668:-/mån med 3000:- i självrisk.
Den väger 7.5t
En Morelo Palace 95 MS -12 väger 10t den kosta 673:-

Hitta inga tyngre att testa med...

Har läst villkoren ganska nog men inte hittat någe om 45 dagar utomlands.

Så ditt besked verkar kanske lite konstigt?


Edit: Concorde Liner 1140 G 11990kg 706:- :)
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: folksam vill inte försäkra

Vad som är VIKTIGT är att man ringer på telefonnr. 020557010
som är direktnummer till Hbk-förs.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: folksam vill inte försäkra

Är det en vanlig husbil eller bostad det är nog frågan. Så har jag fått det framlagt med så dyra bilar det kan kosta en hel del att ersätta en bil för 3 miljoner då avstår dom hellre.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: folksam vill inte försäkra

Hej
Tänk vad olika man upplever sina försäkringsbolag. Vi har Folksam och har råkat ut för en hel del haverier utomlands och aldrig att det varit nåt problem .. inte ännu iallafall, Kanske tur.
Gun
 
T

Teddi

Guest
Sv: folksam vill inte försäkra

annars är det väl så att alla bolag är bra om man inte behöver annat än att betala premien,ur bolagens synpunkt,har heller aldrig behövt anlita på grund av skada,,
,
så jag har aldrig haft problem med folksam heller,,frugan kommunalt anställd hela tiden med då en kollektiv anslutning,,ock allt samlat hos dom då,,

men prismässigt ligger dom i lä,,idag finns väl bara ett bolag som även har en banksyssla,,länsförsäkringar,,

ock ihop med påställning av husbilen i april flyttar vi pengar från s.e.b,,ock samtliga försäkringar,,ock får mycke bättre ränta på insatt kapital plus bra mycke bättre försäkringsvillkor,,inte 185dagars reseförs,,men de har jag ingen nytta utav ändå,,men rent generellt för våran del så blir det klart mycke bättre,,
så jämförelse är ju svårt för gemene man,,försäkringsbehovet ser ju olika ut,,

någon kanske tror skandia-bank,,visst,,men dom har bara LIV kvar,,
ock IF är helt fristående ,,har inget med skandia att göra,,

finns gott om pengar att tjäna,,för den som har tid ock intresse,, ha de,,
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: folksam vill inte försäkra

Hej i kvällningen!
Vi är nu i Istanbul,ca: 19 grader i kväll. Jag har en fråga, för ett par dagar sedan var jag i kontakt med Folksam och ville ha ett pris på husförsäkring och personbil samt husbil och ett pris på försäkring mer än 45 dagar utomlands. Beskedet jag fick var att dom inte ville försäkra min husbil då den var för tung, och därför fick jag inget pris. Stämmer detta? Vore tacksam för någon som vet.

Med dom bästa hälsningar

Åke

Det går att försäkra även tyngre bilar. Skulle det vara så att personen du pratar med inte känner till detta, vilket tydligen inte alla gör, ber du bara att dom kollar upp med dom som är ansvariga för HBK's försäkring. Det finns medlemmar i klubben som har tyngre bilar försäkrade i Folksam.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: folksam vill inte försäkra

Hej igen, jag ringde för två dagar sedan till Folksam på ett speciellt nummer för HBK , inga problem det gick att ringa från utlandet , talade med en dam och sade att jag ville ev. byta till Folksam,
och ville ha en offert på villan privatbilen samt husbilen, jag fick på en gång priset på villan och personbilen, hon sa att hon inte har befogenhet att ge pris på HB men hon skulle kontakta en kollega på Foksam och återkomma via mail, nu drygt två dagar sedan har jag ännu inte fått besked. Kanske det är så att vår Concorde är för stor.

MVH/Åke
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: folksam vill inte försäkra

Nu är det klart. Jag har fått besked att det är ok att försäkra vår HB i Folksam, 5644 kr/år och då får vi också dessa 185 dagar. De 185 dagarna gäller enbart om du reser med HB utomlands, ej om du tex. tar flyg. Vi flyttar över bilar plus villan till Folksam.

MVH/Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: folksam vill inte försäkra

Nu är det klart. Jag har fått besked att det är ok att försäkra vår HB i Folksam, 5644 kr/år och då får vi också dessa 185 dagar. De 185 dagarna gäller enbart om du reser med HB utomlands, ej om du tex. tar flyg. Vi flyttar över bilar plus villan till Folksam.

MVH/Åke
Hej Åke!
Får man fråga vad du har för försäkring som "bara" kostar dig 5.644 kr/år?
Avser premien möjligen en ½-försäkring, garageförsäkring eller liknande map på den Concorde som du har försäkrat i Folksam?

Jag jämför med de uppgifter som jag själv har fått från Folksams HBK-kontakt 2 (två) år i rad, betr min egen Hobby 75TL-12. Jag vill inte tro att min bil är särskilt unik inom HBK med nyvärde 1 Msek, Fiat/Ducato vikt 5 ton, 177Hk/aut. Min egen bakgrund/frågeställning >4 förs i Folksam, bla C-kort, skadefri, bor i villa (Kullavik/Kungsbacka), husbilen står på egna tomten, rullar ca 7-800 mil/år, larm etc finns. Att denna Hobby liksom de flesta av våra rullande husbilar har en std framruta med lågt ersättningspris är ju inte någon nackdel.

Min fråga map Åkes premie, om den nu är korrekt? Hur tänker resp hanterar Folksam oss kunder, på vilka grunder och varför (vi har haft alla våra förs i Folksam tidigare)? Jag finner inte ett enda argument hur djupt jag än söker som motiverar en lägre årspremie på i det här fallet Åkes Concorde, än på min Hobby (6.871:-/år) och förmodligen många(?) andras motsvarande husbilar?

Som tidigare mångårig helkund hos Folksam har jag haft goda erfarenheter av dem men deras premiesättning numera spec på husbilar, verkar ha spårat ur de senaste två åren! Spec som HBK's kontaktperson hos Folksom inte kunnat motivera olika husbilars premier för mig.

Jag vill gärna se att Folksams kontakt gentemot HBK förklarar företagets motiv och premier spec för husbilar/riskgrupper gärna i denna länk så att olika premiesättningar inkl vår 10%-iga HBK-rabatt blir begriplig för alla oss vanliga dödliga.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: folksam vill inte försäkra

Hej Åke!
Får man fråga vad du har för försäkring som "bara" kostar dig 5.644 kr/år?
Avser premien möjligen en ½-försäkring, garageförsäkring eller liknande map på den Concorde som du har försäkrat i Folksam?

Jag jämför med de uppgifter som jag själv har fått från Folksams HBK-kontakt 2 (två) år i rad, betr min egen Hobby 75TL-12. Jag vill inte tro att min bil är särskilt unik inom HBK med nyvärde 1 Msek, Fiat/Ducato vikt 5 ton, 177Hk/aut. Min egen bakgrund/frågeställning >4 förs i Folksam, bla C-kort, skadefri, bor i villa (Kullavik/Kungsbacka), husbilen står på egna tomten, rullar ca 7-800 mil/år, larm etc finns. Att denna Hobby liksom de flesta av våra rullande husbilar har en std framruta med lågt ersättningspris är ju inte någon nackdel.

Min fråga map Åkes premie, om den nu är korrekt? Hur tänker resp hanterar Folksam oss kunder, på vilka grunder och varför (vi har haft alla våra förs i Folksam tidigare)? Jag finner inte ett enda argument hur djupt jag än söker som motiverar en lägre årspremie på i det här fallet Åkes Concorde, än på min Hobby (6.871:-/år) och förmodligen många(?) andras motsvarande husbilar?

Som tidigare mångårig helkund hos Folksam har jag haft goda erfarenheter av dem men deras premiesättning numera spec på husbilar, verkar ha spårat ur de senaste två åren! Spec som HBK's kontaktperson hos Folksom inte kunnat motivera olika husbilars premier för mig.

Jag vill gärna se att Folksams kontakt gentemot HBK förklarar företagets motiv och premier spec för husbilar/riskgrupper gärna i denna länk så att olika premiesättningar inkl vår 10%-iga HBK-rabatt blir begriplig för alla oss vanliga dödliga.


Hej Bengt, det verkar ju konstigt att din HB kostar mer än min, men detta pris har jag fått av Folksam skriftligt, om det har med att jag flyttar över villan och personbilen vet jag inte men konstigt verkar det.

MVH/Åke
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: folksam vill inte försäkra

Hej!

Jag har fått förklaringen att detta är lika beroende av bostadsorten som alla andra försäkringar.

VVår årsförsäkringar kostar avsevärt mer än Åkes trots mycket mindre bil, men vi bor mitt i Stockholm....

Försäkringsbolagens riskbedömning påverkar priset, säger de.

hälsning
jyrrki
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: folksam vill inte försäkra

Hejsan, vet ej men det kan vara så att det finns högre olycksstatistik på tunga Fiat Ducato än på tunga Iveco eller MAN bilar, och antalet av varje fabrikat som rullar på vägarna inte finns med i ekvationen.

Men Folksam har lite fladdrande prissättning. Jag slutade som kund hos dem när de skulle ha 8.600kr/år för en lite udda bil, som billigaste bolaget tog 3.400kr/år för, och ett av de andra större bolagen, (som blev mitt val) tog 4.100kr/år för.

M.v.h. JANKRO
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: folksam vill inte försäkra

Hej!

Jag har fått förklaringen att detta är lika beroende av bostadsorten som alla andra försäkringar.

VVår årsförsäkringar kostar avsevärt mer än Åkes trots mycket mindre bil, men vi bor mitt i Stockholm....

Försäkringsbolagens riskbedömning påverkar priset, säger de.

hälsning
jyrrki
jyrrki, har naturligtvis jämfört Åkes hemort Oskarshamn med min i Kullavik/Halland (ca 3.000 innev)= ett lugnt och inte brottsutsatt område, lär knappast vara där som vår försäkringsbakgrund skiljs åt.

Åke, i min bakgrund ingick också Villa-Hem, P-bil, p-släp, tung MC förutom husbilen.

Om Fiat Ducato, med så där 85% av Sve marknaden, har tung olycksfallsstatistik hos ex Folksam så tycker jag att det är självklart för oss med Fiat Ducato att inte försäkra i Folksam.

Jag för min del nyttjar fn If som för husbil, villa-hem, p-bil och p-släp är totalt 2.829:-, dvs totalt drygt 22% billigare än Folksam!
 
Toppen