Tjaaa... jag tror nog att så mycket matte kan försäkringsbolagen att de efter hand ser att vissa försäkringar och delar går minus? Jag tror också, som Montreal att höjningar är det mest troliga. Jag tittade lite på min.... ganska många år gamla... husbil! Jag har Folksam... en årspremie, helförsäkring blir nästan 6000 kronor. Vad är värdet på en över 35 år gammal bil? Svårt att säga! Men en ny husbil som har ett värde..och en risk för ett försäkringsbolag, på ett 20-25 gånger högre belopp rimligtvis bör ha rätt mycket högre premie. Sen finns ju ett flertal olika risker för ett försäkringsbolag att kalkylera med. Stölder...bränder...skador..och risk att ersätta skador på andra fordon också ...detta gör det svårt att beräkna...men Folksam har ju tillgång till siffrorna... man vet ju vad man får in och hur mycket man betalar ut i ersättningar.
Eftersom jag har min husbil avställd ganska mycket så blir ju beloppet som jag betalar per år lägre. Men å andra sidan... Folksams risk är ju också väldigt mycket lägre på en husbil som står stilla inlåst bakom höga galler!
Eftersom jag har min husbil avställd ganska mycket så blir ju beloppet som jag betalar per år lägre. Men å andra sidan... Folksams risk är ju också väldigt mycket lägre på en husbil som står stilla inlåst bakom höga galler!