• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Folksam hb-försäkring

Tjaaa... jag tror nog att så mycket matte kan försäkringsbolagen att de efter hand ser att vissa försäkringar och delar går minus? Jag tror också, som Montreal att höjningar är det mest troliga. Jag tittade lite på min.... ganska många år gamla... husbil! Jag har Folksam... en årspremie, helförsäkring blir nästan 6000 kronor. Vad är värdet på en över 35 år gammal bil? Svårt att säga! Men en ny husbil som har ett värde..och en risk för ett försäkringsbolag, på ett 20-25 gånger högre belopp rimligtvis bör ha rätt mycket högre premie. Sen finns ju ett flertal olika risker för ett försäkringsbolag att kalkylera med. Stölder...bränder...skador..och risk att ersätta skador på andra fordon också ...detta gör det svårt att beräkna...men Folksam har ju tillgång till siffrorna... man vet ju vad man får in och hur mycket man betalar ut i ersättningar.
Eftersom jag har min husbil avställd ganska mycket så blir ju beloppet som jag betalar per år lägre. Men å andra sidan... Folksams risk är ju också väldigt mycket lägre på en husbil som står stilla inlåst bakom höga galler!

Även om det är flera i bilen är det ju inte säkert att någon av de övriga kan eller vill köra bilen hem, vi hade relativt nyligen ett sådant fall här i klubben, men det löste sig på annat sätt, men det är ju inte alltid möjligt, utan försäkringsbolaget måste ju ta höjd för det.
Man kan ju bara tänka sig vad hemtransporten av en husbil t.ex. 7-10m lång ifrån Portugal, Spanien, eller Kroatien kostar, den tar ju upp
en stor del av en biltransport, eventuellt hela!

Sedan tror jag ju att en del av lösningen med höjda premier är att höja de obligatoriska självriskerna, speciellt på nya och dyra bilar.
kanske bilar upp till 1 miljon minst 10.000Kr och bilar däröver kanske 15.000kr då finns det lite mera incitament att fixa saker, och inte bara
åka till verkstad och låta byta ut på försäkringen.
Hemtransport bör ju gå att lösa genom att alla "gubbar" ser till att släppa ratten när de är friska! Moderna husbilar är så lättkörda att det inte krävs mer än lite träning. Och skulle det bli frågan om backning finns ju möjlighet att få hjälp på de flesta platser! Jag skulle själv sälja husbilen direkt om jag vid var resa skulle vara tvungen att köra hela tiden!

Där är ju också något man skulle kunna välja till eller bort.
Sen skulle jag se en reseförsäkring som bara gällde hemtransport vid sjukdom eller annan skada. Sjukdom utomlands är inte dyrare där än hemma. Blåa kortet funkar utmärkt. Har hittills inte betalat något för läkar besök eller medicin i Spanien.

Nu handlar det nog ganska lite om hur mycket man som patient betalar! Någon form av kvittning länderna emellan inom EU finns. Och då kan det ju bli stora kostnader för t ex svensk försäkringskassa vid långa behandlingar. Men detta ligger ju utanför ..reseförsäkring. Så här finns en hel del att ta hänsyn till och som komplicerar !
Reseförsäkringen täcker inte enbart " gifta" par!
Det finns nog en del som kör utomlands ensam...eller tillsammans med någon som inte har körkort... eller som inte är så säker bilförare att man vill köra kanske flera hundra mil hem...särskilt inte i en situation där kanske. T ex ...mannen..ligger allvarligt sjuk...eller ännu värre... det ska ju va en säker hemresa.

Är det fler som har fått stor höjning på Folksams husbilsförsäkring utan det hänt någon incident???
Sen kan man ju åka själv o då kanske hemtransport av fordon behövs. Hemtransporter av SOS international sker ca 4000 gånger per år av svenskar, frågan är hur många som är husbilsrelaterade?
Går inte hemtransport på hem försäkringen??

Tillbaka
Toppen