• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Folkhemmets farkoster

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Skulle vilja tipsa om en bok jag lyckades låna idag och som jag inte kände till.

Folkhemmets farkoster

Av: Johansson, Claes

Utgivningsår: 2003
Den var i nyskick låg ett lånekvitto sen 2016 så inte mycket utlånad på insidan satt ett kuvert fastklistrat med ritningar och instruktion hur man bygger cykelbilen Fantom.
Mycket bilder från en svunnen tid, så här i coronatider kan det vara roligt att läsa verkar finnas på en massa bibliotek. Författaren är ju han som skrev 30 knyck om mopeder.
Det kan väl knappast bli mer miljövänligt och med elmotor skulle det fungera bra. Helt lagligt också på alla vis om man använder en gammal elcykel och plats för en massa batterier. Lite terapi så här i coronatider.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja den där berömda cykelbilen FANTOM som många har hört talas om och troligen sett på tecknad bild.....
FANTOM.JPG
Men väldigt få har sett som färdigt fordon. Troligen för att det inte blev så många byggda även om det kanske påbörjades en hel del byggen.
Om någon har vägarna förbi Arvika med sin stora gratis ställplats vid vattnet så har de faktiskt ett Fordonsmuseum (Thermiavägen 2 ) som är rätt ok. om man är intresserad..... och där står även just en fullbordad cykelbil FANTOM.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns väl knappast några vägar att åka på enbart cykelbanor och det blir väl inte populärt när det är lite bredare fordon. Tiden har gått ifrån många fordon, knappt det går att köra en veteranare på en vanlig väg man ska ju helst hålla en bit över tillåten hastighet.
Ibland kan man hitta gamla tidningar på loppis att läsa. Fast det är ju ganska meningslöst finns ju bara en väg framåt men man undrar lite hur länge det ska gå med det system som finns idag. Vi är nog ganska ensamma sett ur ett längre perspektiv att uppleva den teknikomvandling som skett. Men det är knappast ett hållbart system i längden. Det uppstår ju moderna Fantomen hela tiden men de blir aldrig till något eftersom samhället inte är gjort för dem. Det går hela tiden i en helt annan riktning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen