• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FN:s klimatpanel & de svenska bilskatterna

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Jag citerar ur MRF:s bilaga
Finansminister Anders Borg öppnade i i en DN-intervju den 5 april för höjd skatt på bensin, med anledning av klimatfrågan.

En bilist i sverige betalar redan i dag 143 öre per kg koldioxid ( 93 öre per kg koldioxid vid bensinpumpen plus en koloxidrelaterad fordonskatt som motsvarar ca 50 öre per kg koldioxid)

FN:s klimatpanel ( IPCC ) visar i sin senaste rapport vilket koldioxcidpris som krävs för att klimatmålen ska nås. Det är ett pris per kg på 15-60 öre till år 2030 och ett pris på 25-120 öre till år 2050.

Svenska bilister betalar alltså långt över den nivån som FN:s klimatpanel bedömmer nödvändig, även på mycket lång sikt.

Betänk då att: Flyget betalar inget, förbrukare av fossilproducerad el betalar inget, massor av företag betalar ingenting.

Ska då en bilist betala FLERA gånger mer en den nivå FN-panelen efterlyser, Jag kan då inte påstå att det är rättvist , med tanke på att alla som lever på jordklotet ska hjälpas åt med klimatfrågan.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: FN:s klimatpanel & de svenska bilskatterna

:cool: Ja du Nisse, fullständigt rätt!

Men jag som är vän av ordning och reda, vill ändå påstå ATT, nån ORDNING OCH REDA kan man väl ändå begära av våra FOLKVALDA.

Eller gäller, den som inget har han ska ej heller ha något??
 
Toppen