• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Flytta till husbil, reservdelar?

Henrikss

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Hörby
HBK-Nr
43025
Medlemskap
2026
Jag har sedan 2022 då jag köpte husbilen fantiserat om att bo i husbilen.
Har nu efter extremt tidig pension (52) beslutat att göra slag i saken.
Huset är ute för försäljning så nu kör vi!!
Jag tänker på reservdelar att ha liggandes som man vill kunna byta direkt om det behövs.
Jag har en ny Shureflo, bränslefilter, gasolregulator, diverse säkringar, solcellsregulator samt diverse O-ringar som reservdelar redo.
Har jag glömt något?
 
Hejsan.
Bor själva i husbil sen 4,5 år.
Vad jag konstaterat är att dom inte är byggda för året runt boende. Det är skillnad på 5-8 veckors boende per år till 365 dagar. Det mesta av allt från lådskenor till skåplås till takluckor, allt möjligt. Så man kan inte täcka upp särskilt mycke. Däremot så går mycket att hitta som ersättning till dyra dåliga originaldelar på nätet.
Det är som att bo i ett äldre hus,alltid något jobb.
 
Hejsan.
Bor själva i husbil sen 4,5 år.
Vad jag konstaterat är att dom inte är byggda för året runt boende. Det är skillnad på 5-8 veckors boende per år till 365 dagar. Det mesta av allt från lådskenor till skåplås till takluckor, allt möjligt. Så man kan inte täcka upp särskilt mycke. Däremot så går mycket att hitta som ersättning till dyra dåliga originaldelar på nätet.
Det är som att bo i ett äldre hus,alltid något jobb.
För att ungefärligt citera en försäljningschef vid en större tysk husbilstillverkare: " En husbil är ett fritidsfordon inte ett pemanentboende" :)
Därmed inte sagt att det är omöjligt, bara att det inte är avsikten vid konstruktion och tillverkning.
 
Hejsan.
Bor själva i husbil sen 4,5 år.
Vad jag konstaterat är att dom inte är byggda för året runt boende. Det är skillnad på 5-8 veckors boende per år till 365 dagar. Det mesta av allt från lådskenor till skåplås till takluckor, allt möjligt. Så man kan inte täcka upp särskilt mycke. Däremot så går mycket att hitta som ersättning till dyra dåliga originaldelar på nätet.
Det är som att bo i ett äldre hus,alltid något jobb.
Jag förstår att allt kan gå sönder men jag tänker på reservdelar som kan lösa ”viktiga” funktioner.
 
Om man nu även här ska försöka att ..bredda...lite...så beror det ju på saker som den ursprungliga kvaliten... om man är själv eller flera o en dröse med hundar... Var i världen..o vilka årstider... förhoppningsvis så är det nog en fördel med en husbil som inte är så komplicerat uppbyggd... så kanske gärna en äldre men i " strålande " skick...
 
Om man nu även här ska försöka att ..bredda...lite...så beror det ju på saker som den ursprungliga kvaliten... om man är själv eller flera o en dröse med hundar... Var i världen..o vilka årstider... förhoppningsvis så är det nog en fördel med en husbil som inte är så komplicerat uppbyggd... så kanske gärna en äldre men i " strålande " skick...
Ja min är ju en ”gammal” från år 2000 som jag känner fullt förtroende för.
Det är bara jag och en liten hund.
Tänker Sverige april-okt och sedan ner till Spanien över vintern.
 
Din vattenpump är nog bra,själva har vi ingen. I Spanien där vi är mest så är det väldigt lätt att komma in på verkstad, akutjobb fixas snabbt, många ställen att köpa delar finns det. Men annars så är nog elpryttlar,multimeter bra att ha.Fantasin och hur mycket lastvikt du har avgör också.
 
Först...grattis..spännande och med många möjligheter! Särskilt om du endast är 52! Det är bara att hoppas att du gillar ett sånt liv. För det öppnar upp för stora möjligheter att få se sig om.. det finns ju egentligen rätt mycket i Europa.. men kräver att man har tid o tålamod. . Jag tror att det är lätt att bara hamna i Spanien o sen på plats i Sverige.... o då utnyttjar man ju egentligen inte husbilen till max! Men, ok, folk är olika. Klar fördel att starta från Skåne...
När det gäller reservdelar tror jag att man i stort sett endast ska ta sådant som riskerar att man blir stående och inte kan köra vidare.. o så klart en jättefördel att man kan fixa ganska mycket själv. Men det kan du! Kylskåp...rinnande vatten som strular..sånt gör inte att man inte kan köra vidare! Bromsdelar är relativt billigt.. klarar du ett byte av hjullager? Sen kan det va knepigare med grejer för att hålla motorn igång... men ändå reservdelar så långt du själv klarar. Kylning på motorn är ju viktigt! Jag har faktiskt en reservgenerator med! Viktigt är nog att ha en hel del..men rätt, verktyg... grejer för att kunna lyfta o kunna komma under bilen...det fixar man ju i din ålder. Jag tror att du rätt lätt kan få reservdelar skickade till dig även utomlands... om man har tid att vänta... ja det var lite sådant som kom upp i huvudet
 
I spanien är det ju vinter och ofta lågsäsong på verkstäder, lönerna är lägre i spanien så jobb som tar arbetstid blir ju betydligt billigare men dela ofta samma pris.
En liten elpump för att fylla luft i däcken om man står länge eller får pyspunka.
När man bor i husbil inne bär det oftast att man blir billös eftersom man inte åker och handlar flera ggr i veckan så fordon behöver man helst så man få med tunga kassar.
Sen är fråga ska man stå på en camping mesta tiden då får man fixa ett bra avtal och kanske fast plats.
Ska man köra runt så blir det dyrare.
Jo en del beslag går ofta sönder toalåset t.ex står man en aning snett så glider dörren upp hela tiden inte roligt.
Värmen ja ska man ha en dieselvärmare och inte har fastel blir det jobbigt när den går sönder inte om den går sönder. De byggdes som parkeringsvärmare ursprungligen inte att gå 10tim eller mer om dygnet. Man behöver delar där eller en hel värmare.
 
Ja, Bengt tar upp en väldigt central fråga....hur ska uppvärmning ordnas? Gärna flera olika möjligheter. Detta handlar ju inte riktigt om reservdelar.. ( men kan bli). Om man läser Bengtics trådar så återkommer just uppvärmning o oro kring detta... jag funderar så här... Att ha med ordentligt varma sängkläder så man klarar sig en kortare tid...
 
Först...grattis..spännande och med många möjligheter! Särskilt om du endast är 52! Det är bara att hoppas att du gillar ett sånt liv. För det öppnar upp för stora möjligheter att få se sig om.. det finns ju egentligen rätt mycket i Europa.. men kräver att man har tid o tålamod. . Jag tror att det är lätt att bara hamna i Spanien o sen på plats i Sverige.... o då utnyttjar man ju egentligen inte husbilen till max! Men, ok, folk är olika. Klar fördel att starta från Skåne...
När det gäller reservdelar tror jag att man i stort sett endast ska ta sådant som riskerar att man blir stående och inte kan köra vidare.. o så klart en jättefördel att man kan fixa ganska mycket själv. Men det kan du! Kylskåp...rinnande vatten som strular..sånt gör inte att man inte kan köra vidare! Bromsdelar är relativt billigt.. klarar du ett byte av hjullager? Sen kan det va knepigare med grejer för att hålla motorn igång... men ändå reservdelar så långt du själv klarar. Kylning på motorn är ju viktigt! Jag har faktiskt en reservgenerator med! Viktigt är nog att ha en hel del..men rätt, verktyg... grejer för att kunna lyfta o kunna komma under bilen...det fixar man ju i din ålder. Jag tror att du rätt lätt kan få reservdelar skickade till dig även utomlands... om man har tid att vänta... ja det var lite sådant som kom upp i huvudet
Kylskåpet funkar fortfarande perfekt, ska dock användas som förvaring som inte behöver kylas.
Har kompletterat med en 15-liters kompressorkylskåp som ska användas som frys.
Även en 30 liters som ska användas som kylskåp.
Har 510w solpaneler och 400Ah lithium så jag vill ju använda ”gratis” el så mycket som möjligt.
Generator och startmotor är nog klokt att ha med som reservdel. Relativt enkelt (inte kul) att byta själv.
Drivrem till styrservo o generator också!
 
Ja, Bengt tar upp en väldigt central fråga....hur ska uppvärmning ordnas? Gärna flera olika möjligheter. Detta handlar ju inte riktigt om reservdelar.. ( men kan bli). Om man läser Bengtics trådar så återkommer just uppvärmning o oro kring detta... jag funderar så här... Att ha med ordentligt varma sängkläder så man klarar sig en kortare tid...
Har Truma 4E som är 2 år gammal.
Ska köpa en fläktmotor också.
 
Detta handlar ju också om hur länge du tänker dig att bo så här? Ju längre tid...så kan det ju va bra med reservdelar... teoretiskt så kan ju både du o bil..hänga med 20-30 år! Med bra underhåll...
 
Detta handlar ju också om hur länge du tänker dig att bo så här? Ju längre tid...så kan det ju va bra med reservdelar... teoretiskt så kan ju både du o bil..hänga med 20-30 år! Med bra underhåll...
Grejen är att husbilen är i väldigt sunt skick.
Både trä och chassie är som nytt.
Jag har även sprutat Decaphon för att vara på den säkra sida .
Är med i några Ducato-grupper på Facebook och där ser man nästan dagligen nya inlägg på sönderrostade chassien och vattenskadade trägolv.
Oftast från Tyskland och England.
Misstänker att det är bilar som gått på vintern och fått smaka på vägsalt…
Min förhoppning är att min gamla dam kan fortsätta vara fin undertill så länge jag håller mig undan vägsalt.
 
Har 510w solpaneler och 400Ah lithium så jag vill ju använda ”gratis” el så mycket som möjligt.
Generator och startmotor är nog klokt att ha med som reservdel. Relativt enkelt (inte kul) att byta själv.
Drivrem till styrservo o generator också!
Hejsan, ja vissa grejer är ju rätt tråkigt om de går sönder och strular till till det även om det är enheter som går att byta mot en annan som ex. startmotor och generator.........,vattenpump och då menar jag vattenpumpen till tappvattnet inne i bodelen och kanske gummitätningen i toaletten.
Jag tycker att fel på en bil som man åker omkring med hemma går an, men fel på husbilen om man är ute och åker är så j.... tråkigt, så att jag brukar försöka laga fel innan de går sönder :msn_tongue:.

Varför inte renovera en del saker som just startmotor, generator kanske en ny vattenpump (till tappvattnet) innan färderna börjar.
Som ex. både startmotor och generator kostar ju bara några hundralappar att i lugn och ro renovera till nästan nyskick hemma, lager, kol och kanske även kollektorn, bortsett från om man kan ta hand om nött kollektor själv.
En annan variant är ju att köpa och montera de nya delarna i bilen och köra omkring med de begagnade som reserv, med vetskap om att de funkar och fungerar som bra ersättning ett bra tag om något händer med de nya.

Samma sak med bromsar som kan bli jättestruligt om de bråkar och läcker. Renovera bromsok kostar bara någon hundring styck ev. nya bromscylindrar, kanske en ny huvudcylinder också och nya skivor, och så ny bromsvätska i systemet.

Man behöver ju "tyvärr" kunna göra sådant själv skall väl erkännas, för om man måste låta en verkstad göra jobbet så är det ingen idé att renovera saker för arbetstiden kostar samt verkstäder vill för det mesta inte hålla på med pill utan vill bara byta till nya reservdelar och då gäller ju verkstad hemma med dyra priser på delarna som man helst inte skall komma med själv.

Detta att laga innan det går sönder blir ju även lite mer aktuellt när det inte bara är en längre semestertripp utan minst några års resande på gång utan fast punkt.

En bra tångampermätare för likström kan lätt lösa många svåra problem/funderingar på om det flyter några Amper i sladd, eller om det är dött.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
I tillägg till detta är min snart sekel långa erfarenhet av egna och hyrda fordon följande, mest frekventa först.
Punktering: reservhjul, verktyg och vana att skifta hjul.
Ej fungerande koppling: man bör ha tränat på att köra utan koppling så att man kan flytta på sig och ta sig till verkstad.
Halvljus lampa slocknar: byt hemma förebyggande. Inte kul att köra enögd i mörka smala tunnlar.
Fel på komponenter i avgasreningen: lära sig vad som finns på egna bilen och hur de fungerar, dessutom en läsare för att bedöma om och hur man kan köra vidare.
För sådana reservdelar man inte tar med kan man i förväg göra en lista med leverantör och artikelnummer så det går snabbt att beställa!
 
Problem i elsystemet (12V) är ju återkommande i husbilar, har man lite grundläggande kunskaper om likspänning så är detta testinstrument snudd på oumbärligt, en Autel ps100. Det bästa testinstrument jag äger.

 
I mitt förra inlägg glömde jag problem med anliggande bromsar. Renoverade oken till motorcykeln och det var enkelt även för en novis som jag. Det kan vara bra att p hemmaplan som minimum demontera och smörja glidytor. Då upptäcker man om någon skruv har rostat fast så man måste ha bättre verktyg.
Om man bor permanent bör man ha pallbockar så att man kan vistas i bilen även om ett hjul är demonterat.
 
Är det verkligen vettigt att släpa runt en massa reservdelar om man håller sig i Europa? Vi åker omkring med fordon där chassiet är byggt i
miljonupplagor och delar finns nästan överallt. Speciellt om man har tid att vänta ett par dagar? De gånger som jag har försökt något sådant
har det aldrig varit rätt delar. Möjligen kan en aggregat-rem och en vattenpump om man har dränkpump plus lite universalprylar typ skruvar muttrar, glödlampor och säkringar vara bra, men startmotor och generator? Båda dessa har gått närmare 30.000 mil i vår bil och visar ännu inga tecken på problem! :)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen