• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Flagnande lack

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Vår halvintegrerade Pilote, 6 år gammal, börjar " tappa färgen ". Lacken på motorhuven har flagnat av på en yta stor som ung två handflator. Dessutom har A-stolparnas insidor, dvs mot vindrutan flagnat.
Hur kan det vara möjligt på såpass ny bil ?
Har någon annan råkat ut för detta och om hur har ni löst detta ? Garantin ät ju utgången men kan Pilote ta detta som ett Goodwill-problem att lösa ?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det måste jag bekräfta. Vår plåtis är 4 och halv år gammal och hittills stannar lacken på platsen, men lackens tjockleken fyller bara, hur ska jag uttrycka det, låga industri-krav. Och det är tyvärr ett bekant fenomen att lacken börjar flagna efter ett par år. Det är inte alla bilar som drabbas av problemet men det händer. Hur länge tar Fiat ansvar / garanti för lacken? Du skulle fråga direkt hos Fiat hur de planerar att tillfredställa dig igen. Men sanningen är nog att du behöver fixa det själv.... sorry!
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har en äldre plåtis inköpt under sommaren, Fiat, scandicar, blå, och färgen lossnar lite överallt.
Väldigt tunn iofs, men hur kunde de få till så dålig vidhäftning?
Bilen är en 2008 och inget dollargrin, iofs ett bra bygge, tänker inte kosta på den ny lack i första taget.
Under det blå skiktet sitter ett som det verkar mycket bra vitt skikt. Verkar inte vara bara en grundfärg.
Kanske denna bil varit vit från början så det blåa inte är Fiat-färgning?Jag slipar bort allt som är löst för tillfället
och blåser på med en Biltema-burk som lustigt nog stämmer exakt.
Blå bil med en massa vita fält ser anskrämligt ut. Och finslipar jag det vita skiktet så sitter ny färg hyfsat...
 

aboabn

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7132
Medlemskap
2024
Jag har en Pilote 2013 med samma problem.
Det började när bilen var fyra år. Färgen släpper
Ovanför vindrutan samt på stolparna vid rutan.
Även på bakstammen samma problem.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har haft samma problem på Fiat Ducato 2012 halvintegrerad Adria, klagade hos Fiat men dom hittade många ursäkter för att slippa ta i ärendet, så det var bara att lacka om på egen bekostnad.
Hos mig var det på motorhuven färgen släppte.
Christer
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Har en äldre plåtis inköpt under sommaren, Fiat, scandicar, blå, och färgen lossnar lite överallt.
Väldigt tunn iofs, men hur kunde de få till så dålig vidhäftning?
Bilen är en 2008 och inget dollargrin, iofs ett bra bygge, tänker inte kosta på den ny lack i första taget.
Under det blå skiktet sitter ett som det verkar mycket bra vitt skikt. Verkar inte vara bara en grundfärg.
Kanske denna bil varit vit från början så det blåa inte är Fiat-färgning?Jag slipar bort allt som är löst för tillfället
och blåser på med en Biltema-burk som lustigt nog stämmer exakt.
Blå bil med en massa vita fält ser anskrämligt ut. Och finslipar jag det vita skiktet så sitter ny färg hyfsat...
Har en Citroën (tillverkad på samma bilfabrik som Fiat) plåtis 2009. Den började flaga över bakdörrarna redan efter ett några år. Billackeraren som åtgärdade sa att lacken släppte på grund av att grundlacken inte fått härda färdigt innan ytlacken sprutades på. (Senare har lacken släppt på fler ställen, ofta är det i ett "veck".)
Jag skickar med ett foto där kulören på grundlacken framgår.
Ulf
 

Bilagor

  • 2009.JPG
    2009.JPG
    634 KB · Visningar: 64

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
På min Fiat 02:a Euramobil spricker det också.
För mej verkar det som om dom glömt mjukgörare i lacken
så att den vid minsta beröring spricker och släpper från underlaget.
Jag har lackat mjukare delar på en gammal Cheva och det är 15år sedan och
den har inga sprickor eller lacksläpp.
Plast och glasfiber delar på husbilar brukar ju röra på sig en hel del så lacken
bör ju också vara lite flexibel.
Ser att dom flesta av er har problem med lack på plåtytor och där är det ju en annan
sak som under arbete som någon sa.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Vår halvintegrerade Pilote, 6 år gammal, börjar " tappa färgen ". Lacken på motorhuven har flagnat av på en yta stor som ung två handflator. Dessutom har A-stolparnas insidor, dvs mot vindrutan flagnat.
Hur kan det vara möjligt på såpass ny bil ?
Har någon annan råkat ut för detta och om hur har ni löst detta ? Garantin ät ju utgången men kan Pilote ta detta som ett Goodwill-problem att lösa ?
Det är väl klarlacken som lossnar?
Det brukar den göra om man har använt tex diskmedel i tvättningen
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Jag har en Pilote 2013 med samma problem.
Det började när bilen var fyra år. Färgen släpper
Ovanför vindrutan samt på stolparna vid rutan.
Även på

Det är väl klarlacken som lossnar?
Det brukar den göra om man har använt tex diskmedel i tvättningen
Har inte använt annat medel än Globex 80. Blandat ca 1dl Globex till 10l vatten vilket absolut lacken ska klara enl.tillverkaren.
 
Toppen