• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fjärrkontroll över wifi

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom det inte finns någon fjärrkontroll på kaminen så har jag suttit ganska länge och sökt på nätet efter en trådlös strömbrytare.
Har en sådan men jag känner inte att jag kan lita på den eftersom den var på på övervåningen när jag stängt av och den var på . Hade två andra med muspiano från lidl som jag aldrig fått att fungera gjorde ett försök till och gjorde allt steg för steg enligt bruksanvisningen men det lyckades inte, de som tror att jag är dum kan jag berätta att redan på 90-talet fick man ställa in setupen på moderkortet i pc med muspiano, samma med skrivare ibland hade man monterat omkopplaren åt fel håll så man fick reversera alla inställningar.
Provade allt innan de gick i skräppåsen.
Har en annan med tre omkopplare varav en gav upp ganska omgående de två andra använder jag varje dag till lysrör som hänger över fönstren och simulerar att det är ljust ute.
Nu letar jag med ljus och lykta efter något som går att slå på och av och som ger en signal tillbaka och visar om det verkligen har slagit till. Helst en fjärrkontroll eftersom min mobil förutsätter ett wifi nätverk som går till husbilen och det är lite osäkert vill inte lägga ut pengar på en brytare med simkort som ständigt ska fyllas på.
Om man finge önska skulle man vilja läsa av tempen i bilen också. Finns en sån men med väldigt dåliga recensioner mestadels norska men jag har fått en viss respekt för dom eftersom de skött coronan bättre.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nej det är en vanlig plugg som man sätter imellan kaminen och uttaget, men det ska vara en bra sort helst med en separat fjärrkontroll som räcker en 30m och som helst visar på kontrollen om det fungerar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
F

F.d. 22252

Guest
Ja det verkar svårt mitt wifi verkar osäkert om det går så långt fjärrbrytarna har fått recensioner på bara 10m fast det står 30m.
Jag provade om det gick att få högre effekt genom att lura surfplattan att jag bor i usa men det fungerade inte men det fungerar bra med en djispark som får 0,5 watt istället för europas 0,05w. Man kanske skulle beställa från usa eftersom DJI kommer därifrån.
Har ett extrakort till min dator i usb uttaget som ger 0,5w på wifi men alla strömbrytare styrs ju med en app och inte ett windowsprogram.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
?? Men det finns ju en hel uppsjö med sådana fjärrkontroller på Ebay... Har själv flera st och de fungerar på mer än 100 meter...
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag ska kolla på ebay, har sökt och läst i timmar på clas och kjell jula conrad och en massa fler.
Vårt svenska wifi är ganska klent fick varning på 80 meter med drönaren men efter att ha lurat den var jag uppe på 150m med full kontakt. Nästan varenda granne har wifi router så låga frekvenserna är precis fulla speciellt kanal1 eftersom alla routrar startar där och byter bara kanal om det är stora problem. En del har breda läget på och då stör de ganska mycket. Tror knappt det är någon som klarar att gå in i setupen på routern och byta kanal. På bahia vågade varken jag eller hasse att flyga för förutom att varje husbil hade eget wifi så hade ju bahia en massa wifi överallt mot en kostnad. Sen var det ganska nära inflygningskorridoren mot Alicante så jag vågade inte flyga. Tror att Boer har mycket bättre grejor eftersom han vågade flyga. Jag har som gammal modellflygare sett mer spektakulära krascher än jag velat, en del tycker det är häftigt och njuter nästan jag tycker det är mycket sorgligt när 10000-30000kr går upp i rök och såna har vi alltid varit i vår klubb. Omtänksamma.
 
F

F.d. 22252

Guest
?? Men det finns ju en hel uppsjö med sådana fjärrkontroller på Ebay... Har själv flera st och de fungerar på mer än 100 meter...
Har du någon länk hittar ingenstans där det står 100m räckvidd, det står faktiskt ingen räckvidd alls där jag sökt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Om du har WiFi hemma är denna trådlösa plug ett bra alternativ. Har själv ett femtontal hemma som styr belysning. Räckvidden inom hemmet är helt OK. Pluggarna har fungerat i ett år nu. Mycket driftsäkra. Du styr pluggen från din mobiltelefon via app. Dessutom kan du följa energiförbrukningen i detalj. Pluggen finns hos Kjell och liknande bolag.
B7731845-9948-443E-B940-E701387BB5C9.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Wizard det jag behöver är ju en strömbrytare som passar ihop med sändaren.
Thomas har en wifi brytare liknande men blev besviken eftersom appen visade från när strömbrytaren var till. Malmbergs appen heter rec plus verkar riktigt dålig. Sen räcker knappt wiwfi ner till husbilen har en huawei platta med simkort för endast surf som jag delar ut till tv och datorn. Skulle ju kunna skaffa en router med antenn men det jag har nu är ju avsett att fungera när man kör med husbilen och navigerar, fast det är väl ett tag till nu.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Z-wave ska ha en "garanterad" återkoppling, själv kör jag en Telldus gateway och Z-wave-enheterna har hittills aldrig visat fel vilket 433 MHz-enheterna ibland gör

 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej Bengtic,

Denna GSM styrda fjärrströmbrytare med inbyggd temperatursensor har jag använt i flera år nu, och jag fyller på med endast en hundralapp/år på kontantkortet eftersom den även har stöd för schemaläggning, så det blir en väldigt rimlig kostnad för alla funktionerna man får tillgång till, rekommenderas starkt!
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja såna har jag sett men då måste jag plocka ut simkortet och sätta det i brytaren om jag inte ska köpa kontankort med deras snåriga regler. sen undrar jag över vad som stod där " En lättinstallerad lösning för platser som saknar wifi eller internet. "
Den borde ju inte fungera utan internet ???
Det är ju en sån jag saknar helt frikopplad från internet men med skaplig räckvidd.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Ja såna har jag sett men då måste jag plocka ut simkortet och sätta det i brytaren om jag inte ska köpa kontankort med deras snåriga regler. sen undrar jag över vad som stod där " En lättinstallerad lösning för platser som saknar wifi eller internet. "
Den borde ju inte fungera utan internet ???
Det är ju en sån jag saknar helt frikopplad från internet men med skaplig räckvidd.
Inte alls snårigt med som i mitt fall, beställ ett kontantkort på Telenors sida, det kostar inget. Ladda sedan ned appen "Telenor ladda" till din mobil och fyll i dina uppgifter och fyll sedan bara på med valt belopp! Denna kommunicerar med SMS, så inget internet behövs.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en strömbrytare, eller rättare sagt ett reläkort med sms koppling.
Man stoppar i valfritt SIM-kort och kopplar in den till datorn för att programmera den till rätt funktion.
Den har två in/ut gångar så man kan få den att dra ett relä och sedan få en svarssignal att reläet är draget, tex.
Den matas via en 9-12v yttre strömkälla och har ett 9v batteri som backup.
Den är egentligen avsedd för larmförmedlig där fast telenät saknas men jag använder den till att starta värmen i stugan.
1 ingång kan även förses med en tempgivare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har trott att mobilnätet är lika med internet? Så sms styrning har inget med intenet att göra?
Borde ju fungera långt uppe i jämtland där nästan inget fungerar eller fungerade förr.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har trott att mobilnätet är lika med internet? Så sms styrning har inget med intenet att göra?
Borde ju fungera långt uppe i jämtland där nästan inget fungerar eller fungerade förr.
Det har inget med internet att göra.
Signalen går i 2 eller 3G nätet beroende på bäst täckning.
I området för vår stuga går det inte att surfa eller ringa inne och telesamtal funkar endast på en viss del av tomten oberoende av leverantör.
Men denna pryl funkar alltid.
Vi monterade dessa i apparatskåp ute i obyggden när det begav sig.
Funkar lika bra nu som då!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har sett sån under mitt sökande det var bra information jag fått är kanske en lösning på mina problem.
Men hos mej går internet i 3 g nätet det är det jag använder nu....
Kan det bero på att sms är ganska envist och skickar gång på gång tills det får kontakt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har sett sån under mitt sökande det var bra information jag fått är kanske en lösning på mina problem.
Men hos mej går internet i 3 g nätet det är det jag använder nu....
Kan det bero på att sms är ganska envist och skickar gång på gång tills det får kontakt.
Internet går bara i 3 eller 4G medan samtalen går där det finns bäst kapacitet.
Sms skickas flera gånger och då märks det inte på samma vis om det är dålig mottagning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen