• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finansmarknaden tror på mobil fritid

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
BC7D19BE-C8B7-4B9A-A379-DE3788C567B9.jpeg

Läser i Dagens Industri;
”Stockholmsbörsen har gått in i vänteläge, men flera bolag kan dra nytta av den accelererande vaccineringen.
Det säger Avanzas sparekonom Nicklas Andersson som pekar ut tre vinnaraktier på sommarbörsen.
”Där har man sett att sektorkollegorna i USA fått en rejäl skjuts just nu”, säger han om en av aktierna.”

Tyvärr är resten bakom betalvägg men aktierna som Niklas Andersson pratar om är företag som har Friluftslivet i blickfånget.

Friluftslivet har exempelvis fått större utrymme i många människor liv, en trend som han tror kan bestå och råder dig därför att hålla ett extra öga på Kabe vars aktie enligt Di stigit med 30 procent i år och på ett år uppges Kabe vara upp med hela 53,5 procent.

Men enligt Nicklas Andersson på Avanza kan aktien ha mer att ge.
— Det är det jag menar med det här skiftet, att man vänjer människor vid något nytt. Det skapas trender nu som man förmodligen kan extrapolera flera år fram i tiden, säger han till Di och pratar även om att sektorkollegorna i USA fått en ordentlig skjuts av den nya friluftstrenden.

Den andra rekommenderade aktien är Dometic. Också det ett bolag som kan surfa på campingtrenden i egenskap av underleverantör av friluftsprodukter till bland annat husbilsindustrin.

Den tredje aktien som Niklas Andersson rekommenderar är Byggmax, som noterat att många köper sommarstugor och reparerar.

Verkar som vi husbilsintresserade är väldigt inne just nu.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
96BB0074-1ABB-4C5E-AEC5-C398B78CCFC4.png
Läser vilka aktier som hittills i år visat bäst utveckling på indexet Stoxx Europe 600, som visar en sammanställning från de olika Europeiska börserna, på de 100 aktierna som redovisat den högsta uppgången på aktiekursen,

Inte mindre än elva av de 100 bästa aktierna hittills i år på indexet är svenska. I år krävs en uppgång på minst 30 procent för att kvala in bland de 100 främsta aktierna.

En bekant för oss är Dometic, som visar sig platsa in bland de 100 bästa aktierna vad beträffar utveckling hittills i år.
0D924168-2747-4D14-AD32-9336C80AC5E3.png
Dometics aktie har hittills i år ökat med 35%!

Det som främst drivit aktiekursen är den stigande efterfrågan på fritidsfordon, särskilt på den nordamerikanska marknaden.

Om jag själv har några aktier i Dometic? Va.... nästa fråga.. :msn_embarrassed:

Tommy
 
Toppen