• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiberanslutning - router eller gateway?

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Nu är det på gång med fiber i vår lilla byhåla.
Vi har ett mediaskåp i huset där det är en gateway enl. bifogad bild.

Fiberprojektören vet inte om man kan ansluta fibernoden direkt i gatewayn eller om det måste vara en router emellan.
Kanske någon i klubben som vet.

(Måste ju säkerställa uppkopplingen till HBK forumet)
 

Bilagor

  • BA1C4D1C-BA8C-4FEE-9E64-AB8F99DC6299.jpeg
    BA1C4D1C-BA8C-4FEE-9E64-AB8F99DC6299.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 35

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Fibern går väl in i gatewayen på bilden?
Från gateway ska du koppla en kabel till en router! Det går att köra utan router men det är ju som att hoppa bungyjump utan gummiband.
Routern är en enkel brandvägg som skyddar dig lite från allt ont ute på nätet.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag använder en router. Har nätverkskabel från fiberdosan till routern och nätverkskabel från routern till datorn. Är då skyddad av routerns brandvägg.
Laptoppen, surfplattan och mobilen ansluter jag trådlöst till routern.
Skrivaren är trådlös och jag kan skriva ut på den från alla enheterna.
Internetabonnemanget ingår i månadsavgiften på bostadsrätten och är riktigt snabbt (se bifogad bild).
 

Bilagor

  • Bredbanndskollen 2021-10-19.jpg
    Bredbanndskollen 2021-10-19.jpg
    85,8 KB · Visningar: 30

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Fibern går väl in i gatewayen på bilden?
Från gateway ska du koppla en kabel till en router! Det går att köra utan router men det är ju som att hoppa bungyjump utan gummiband.
Routern är en enkel brandvägg som skyddar dig lite från allt ont ute på nätet.
Från gatewayen så är det 4 portar där man ansluter kablar till uttag i huset. Menar du att routern ska anslutas till ett av dessa uttagen? Då måste jag ha en router med flera uttag som går till uttagen i huset.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Från gatewayen så är det 4 portar där man ansluter kablar till uttag i huset. Menar du att routern ska anslutas till ett av dessa uttagen? Då måste jag ha en router med flera uttag som går till uttagen i huset.
Finessen med en router är ju att man ansluter den trådlöst till dator, telefon etc.
Alltså en nätverkskabel från dosan på väggen där fibern kommer in till routern, därefter trådlös anslutning.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nja, det finns ju kringutrustning som kanske inte är trådlös. Nätverksdiskar, vissa skrivare, stationära datorer etc som kanske också hanterar större datamängder där trådlös anslutning blir en flaskhals.

De flesta stationära routrarna brukar ha minst fyra nätverksuttag för trådbunden utrustning.

//Michael, medlem
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Den gröna tråden är fibern från gatan in i fibermodemet
De röda kablarna är mellan fibermodem, Verisurelarm, Arlolarm, tre routrar varav en är reserv ifall fibern grävs av. Har kommit till användning.
Den blå linjen representerar dedikerat backhaul-band Decos WiFi-punkter som ger wifi över hela fastigheten (även ett gäst-nätverk).
Till swichen har jag kopplat två trådbundna datorer och en skrivare.
Tre UPS, teknikskåpet och kontoret samt till garageporten vilken har kommit till användning ett par gånger.
Wifi-prylar: Datorer, skrivare, plattor, mobiler, smartwatch, kameror, luftvärmepump, badrumsvåg, tempgivare mm mm.

1634764843034.png
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Från gatewayen så är det 4 portar där man ansluter kablar till uttag i huset. Menar du att routern ska anslutas till ett av dessa uttagen? Då måste jag ha en router med flera uttag som går till uttagen i huset.
I inlägg nr 9 ser du ett antal inkopplingar. I mitt fall har jag bara datorn ansluten med nätverkskabel till routern.
Jag har en nätverkskabel från ett av de fyra uttagen i fiberdosan till ingången på routern, nr 2 på den bifogade bilden.
Datorn har jag ansluten med nätverkskabel till nr 1 av de fyra utgångarna på routern, nr 3 på den bifogade bilden.
Hade min stationära dator haft ett nätverkskort hade jag kunnat anslutit den trådlöst till router. Jag har datorn nära routern så därför kabel men hade den varit placerad längre ifrån routern hade jag försett datorn med ett nätverkskort.
Som du ser på den bifogade bilden har routern fyra utgångar för nätverkskabel (nr 3 på den bifogade bilden) och så tror jag att de flesta roturer är utrustade.
 

Bilagor

  • Router.jpg
    Router.jpg
    65,2 KB · Visningar: 9

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Ett av de fyra uttagen i fibermodemet är avsett till IP-TV. Hos min leverantör kan jag bara ha tre kablar till antingen larmconsol, routrar, swichar eller datorer. Att köra direkt till swich är ingen höjdare säkerhetsmässigt.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Toppen