• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat globetrotter 1989, tömning av truma varmvatten.

henryVendelsö

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Haninge
HBK-Nr
34038
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har försökt tömma varmvatten beredaren, det är en gammal modell av Truma. Har läst manualen men det verkar inte stämma, hittar inte någon spak att tömma med. Däremot har jag tömt ut stora tanken och spolat ut varm och kallvatten med kranarna. Så jag vet inte om det finns kvar vatten i varmvattenberedaren. BIlder finns på länken nedan.

Bilder
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Rimligen har du en frystömnings ventil någonstans i närheten av pannan. De kan se ut på lite olika sätt men de har ett rör ner genom golvet så om du kan se var det sticker ut under bilen kan du lokalisera var ventilen sitter.
 

henryVendelsö

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Haninge
HBK-Nr
34038
Medlemskap
2022
Ja, tack, jag har sett ett sånt rör på baksidan av pannan, men hur startar man tömningen? Det finns en bild på slangen på sista bilden. Den är ju på ovansidan av pannan så då ska vattnet pumpas ut?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Röret/slangen ovanpå pannan är troligen för att reglera övertryck. Frostventilen sitter för sig vid sidan om och kan se ut så här. Detta är en nyare modell men det brukar finnas en knapp att trycka in, eller ett vred eller en knapp att dra uppåt. Äldere modeller var oftast kopplade till elsystemet. Troligen har det löst ut någon natt vid kallgrader och tömt vattnet. Ventilen brukar lösa ut vid + fyra fem grader.

Screenshot 2022-04-02 13.34.29-01.jpeg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I min gamla hymer från 1989 finns ingen frostvakt. Leta reda på
säkerhetsventilen och öppna den. Det kan vara en modell med en halv spak. Öppna den. Sen kan det finnas en separat ventil som man vrider upp för att öppna. Jag har de två ventilerna i min bil.
Jag har för mig att Truman innehåller 10 l.
Jag brukar även lyfta upp pumpen ( dränkpump) och blåsa i den. Alla kranar bör vara stänga i det läget. Då rinner allt vatten ut från Truman, hävert verkan.
När allt har runnit öppna kranarna.
Har fungerat i alla år med min gamla bil.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag tömmer ledningarna med en billig vattendammsugare från Biltema. Säkrare än att gå på med tryckluft.
Samma här.
Efter att ha tömt systemet med hjälp av alla kranar och ventiler, så testade jag först att blåsa ur med en ballong som rekommenderas på diverse ställen.
Efter att ha gjort det, noterade jag att det fanns en del vatten kvar i slangarna.
Hämtade då vår grovdammsugare från Biltema, på med ”våtfiltret” och vipps hade jag dryga halvlitern i uppsamlaren efter att ha sugit genom våra två kranar samt duschslang.
Tejpande därefter, en tunn slang i munstycket och stack ner den i vattenlåsen.
Har inte vårfyllt vatten ännu i vår husbil, men hoppas det skall ha klarat sig från ”otrevligheter” och andra oönskade isrelaterade problem.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, när det som här handlar om att få ut ca. 10L vatten ur en äldre v.v. beredare som enbart värmer v.v. så måste man få det att rinna ut genom tömningsventilen ofta placerad i änden av en v.v. slang . Problemet med att det inte rinner ut av sig själv är för det mesta att det sitter minst en backventil i systemet för att v.v. inte skall självcirkulera och ev. komma med i kallvattnet. De/den backventilen kan göra att vattnet "hänger" kvar i v.v. beredaren om inte både backventilen och v.v. beredaren får lite hjälp av ett lätt "tryckluftsflöde" att komma ut. För att vara säker på att allt vatten kommer ut ur beredaren så bör man höra att luften flödar fritt i beredaren när den är tom, och för säkerhets skull ha en stor hink under bilen så man ser att det kommit ut runt tio liter.

(Tömningsventilen till v.v. kan sitta var som helst i bilen kanske i botten av köksskåpen, och då i änden av v.v. slangarna/rören. Sedan har du troligen ytterligare en tömningsventil till k.v. slangarna/rören också någonstans. Skiljer beroende på årsmodell och typ av v.v. beredare och slangsystem.)
Beroende på årsmodell, men i äldre bilar ofta något som den här ut genom golvet.
Tömningsventil v.v..JPG

Och k.v. något enklare i plast typ den här.
Tömningsventil k.v..JPG
M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

henryVendelsö

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Haninge
HBK-Nr
34038
Medlemskap
2022
Hej, när det som här handlar om att få ut ca. 10L vatten ur en äldre v.v. beredare som enbart värmer v.v. så måste man få det att rinna ut genom tömningsventilen ofta placerad i änden av en v.v. slang . Problemet med att det inte rinner ut av sig själv är för det mesta att det sitter minst en backventil i systemet för att v.v. inte skall självcirkulera och ev. komma med i kallvattnet. De/den backventilen kan göra att vattnet "hänger" kvar i v.v. beredaren om inte både backventilen och v.v. beredaren får lite hjälp av ett lätt "tryckluftsflöde" att komma ut. För att vara säker på att allt vatten kommer ut ur beredaren så bör man höra att luften flödar fritt i beredaren när den är tom, och för säkerhets skull ha en stor hink under bilen så man ser att det kommit ut runt tio liter.

(Tömningsventilen till v.v. kan sitta var som helst i bilen kanske i botten av köksskåpen, och då i änden av v.v. slangarna/rören. Sedan har du troligen ytterligare en tömningsventil till k.v. slangarna/rören också någonstans. Skiljer beroende på årsmodell och typ av v.v. beredare och slangsystem.)
Beroende på årsmodell, men i äldre bilar ofta något som den här ut genom golvet.
Visa bilaga 222310

Och k.v. något enklare i plast typ den här.
Visa bilaga 222311
M.v.h. JANKRO.
Tack, tror du att detta är ventilen? Det finns en spak längst ner på bilden. Den öppnar både kallvatten och varmvatten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det kan nog stämma, det verkar som det sitter en "flippbricka" nitad till både varm och kallvattnet så båda öppnas på en gång.
De sticker säkert ut under bilen en bit. Stoppa in en balja eller något så du ungefär kan se vattenmängden som rinner ut. Någon halvliter ur vattenledningarna och ungefär så mycket som v.v. beredaren skall innehålla, kanske tio liter.
Det är inte alls ovanligt särskilt i de här äldre beredarna att det kommer vatten ett tag, men som sagt i många bl.a. min så rinner det ut ett par liter sedan verkar det ta slut när man inte vet mängden som kommit, men hänger kvar i beredaren för att backventiler håller mot.
Det räcker att ta bort dränkpumpen från slangen och blåsa i slangen så brukar resten fara ut, eller om man har tryckluft så kan man blåsa lätt in i slangen.... Obs. man blåser lätt och utan att täppa till där man blåser för det får inte bli tryck i slangarna bara blås. En dränkpump bygger bara upp något kilos tryck i slangarna, eldar man på med tryckluft så det blir flera kilos tryck eller mer i systemet så kan ev. både slangar, skarvar och beredaren må illa. Man hör när v.v.beredaren är tom för det brukar bubbla lite i det lilla vatten som finns kvar.
För att tömma slangsystemet skall kranarna vara öppna så det kan komma in luft.
För att tömma v.v.beredaren med hjälp av lite luftflöde så skall kranarna vara stängda så tömningen är enda utgången.

M.v.h. JANKRO.

Ps. om du har spoltoalett ansluten till färskvattenpumpen så lägg något på spolknappen så även spolventilen står öppen vid tömning av slangar, för vatten kvar i den brukar ibland sluta med frusen/sprucken ventil på våren.
 
Senast ändrad:

henryVendelsö

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Haninge
HBK-Nr
34038
Medlemskap
2022
Hej, ja det kan nog stämma, det verkar som det sitter en "flippbricka" nitad till både varm och kallvattnet så båda öppnas på en gång.
De sticker säkert ut under bilen en bit. Stoppa in en balja eller något så du ungefär kan se vattenmängden som rinner ut. Någon halvliter ur vattenledningarna och ungefär så mycket som v.v. beredaren skall innehålla, kanske tio liter.
Det är inte alls ovanligt särskilt i de här äldre beredarna att det kommer vatten ett tag, men som sagt i många bl.a. min så rinner det ut ett par liter sedan verkar det ta slut när man inte vet mängden som kommit, men hänger kvar i beredaren för att backventiler håller mot.
Det räcker att ta bort dränkpumpen från slangen och blåsa i slangen så brukar resten fara ut, eller om man har tryckluft så kan man blåsa lätt in i slangen.... Obs. man blåser lätt och utan att täppa till där man blåser för det får inte bli tryck i slangarna bara blås. En dränkpump bygger bara upp något kilos tryck i slangarna, eldar man på med tryckluft så det blir flera kilos tryck eller mer i systemet så kan ev. både slangar, skarvar och beredaren må illa. Man hör när v.v.beredaren är tom för det brukar bubbla lite i det lilla vatten som finns kvar.
För att tömma slangsystemet skall kranarna vara öppna så det kan komma in luft.
För att tömma v.v.beredaren med hjälp av lite luftflöde så skall kranarna vara stängda så tömningen är enda utgången.

M.v.h. JANKRO.

Ps. om du har spoltoalett ansluten till färskvattenpumpen så lägg något på spolknappen så även spolventilen står öppen vid tömning av slangar, för vatten kvar i den brukar ibland sluta med frusen/sprucken ventil på våren.
Angående 'att ta bort dränkpumpen från slangen och'". Hur hittar man dränkpumpen?
 

henryVendelsö

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Haninge
HBK-Nr
34038
Medlemskap
2022
Hej, ja det kan nog stämma, det verkar som det sitter en "flippbricka" nitad till både varm och kallvattnet så båda öppnas på en gång.
De sticker säkert ut under bilen en bit. Stoppa in en balja eller något så du ungefär kan se vattenmängden som rinner ut. Någon halvliter ur vattenledningarna och ungefär så mycket som v.v. beredaren skall innehålla, kanske tio liter.
Det är inte alls ovanligt särskilt i de här äldre beredarna att det kommer vatten ett tag, men som sagt i många bl.a. min så rinner det ut ett par liter sedan verkar det ta slut när man inte vet mängden som kommit, men hänger kvar i beredaren för att backventiler håller mot.
Det räcker att ta bort dränkpumpen från slangen och blåsa i slangen så brukar resten fara ut, eller om man har tryckluft så kan man blåsa lätt in i slangen.... Obs. man blåser lätt och utan att täppa till där man blåser för det får inte bli tryck i slangarna bara blås. En dränkpump bygger bara upp något kilos tryck i slangarna, eldar man på med tryckluft så det blir flera kilos tryck eller mer i systemet så kan ev. både slangar, skarvar och beredaren må illa. Man hör när v.v.beredaren är tom för det brukar bubbla lite i det lilla vatten som finns kvar.
För att tömma slangsystemet skall kranarna vara öppna så det kan komma in luft.
För att tömma v.v.beredaren med hjälp av lite luftflöde så skall kranarna vara stängda så tömningen är enda utgången.

M.v.h. JANKRO.

Ps. om du har spoltoalett ansluten till färskvattenpumpen så lägg något på spolknappen så även spolventilen står öppen vid tömning av slangar, för vatten kvar i den brukar ibland sluta med frusen/sprucken ventil på våren.
Om du vill kan jag betala till dig
Hej, när det som här handlar om att få ut ca. 10L vatten ur en äldre v.v. beredare som enbart värmer v.v. så måste man få det att rinna ut genom tömningsventilen ofta placerad i änden av en v.v. slang . Problemet med att det inte rinner ut av sig själv är för det mesta att det sitter minst en backventil i systemet för att v.v. inte skall självcirkulera och ev. komma med i kallvattnet. De/den backventilen kan göra att vattnet "hänger" kvar i v.v. beredaren om inte både backventilen och v.v. beredaren får lite hjälp av ett lätt "tryckluftsflöde" att komma ut. För att vara säker på att allt vatten kommer ut ur beredaren så bör man höra att luften flödar fritt i beredaren när den är tom, och för säkerhets skull ha en stor hink under bilen så man ser att det kommit ut runt tio liter.

(Tömningsventilen till v.v. kan sitta var som helst i bilen kanske i botten av köksskåpen, och då i änden av v.v. slangarna/rören. Sedan har du troligen ytterligare en tömningsventil till k.v. slangarna/rören också någonstans. Skiljer beroende på årsmodell och typ av v.v. beredare och slangsystem.)
Beroende på årsmodell, men i äldre bilar ofta något som den här ut genom golvet.
Visa bilaga 222310

Och k.v. något enklare i plast typ den här.
Visa bilaga 222311
M.v.h. JANKRO.
Om du vill kan jag betala till dig för en lektion med videokonferens, där jag visar olika saker i bilen. Jag har läst manualer mm, men det är fortfarande flera saker som jag inte förstår, har även problem att köra kylskåp på gas tex. Manualerna stämmer inte helt och är inte erfaren inom området.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tack för förtroendet men jag har gått in i pensionsmoood och hjälper bara en del bekanta nu för tiden, och försöker hjälpa till här så gott det går när dåligt "väder och vind" gör att annan sysselsättning inte tar upp tiden.

Men det är rätt vanligt även i nyare bilar och instruktioner att det inte ger så mycket info, i alla fall om man är intresserad av....
"varför röda lampan blinkar.... och inte bara får info om att något är fel om röda lampan blinkar"....
Det fattar man utan dålig instruktion.
Men det finns massor med tidigare inlägg och frågor om nästan allt som man kan komma åt genom sökmöjligheterna och dessutom möjlighet att väcka upp den tråden igen om man är på rätt spår men inte tycker den riktigt stämmer med sitt eget problem m.m.
Bl. a. trilskande kylskåp och värmare m.m. där många frågor behöver besvaras av någon som just har en exakt likadan i sin bil, för funktioner har ändrats mycket genom åren även om skalet på prylen ser lika ut.
Värdelös och felaktig info från ointresserade firmor ibland ställer också till onödiga problem.

Det är rätt begränsat vad man kommer åt som HBK intresserad av sökfunktioner och mycket annan hjälp..... Men hjälp finns för det mesta redan på pränt, eller kommer uppgraderad om man frågar vidare i gammal eller ny tråd. Problemet då kan möjligen vara som jag nämnde ovan, om den som svarar har ett likadant kylskåp men annan årsmodell med liiite olika funktion.

M. mycket v. h. JANKRO.

Ps. Såg nu frågan om dränkpumpen. Det finns tryckpumpar utanför färskvattentanken men vanligast i äldre och även nyare "vanliga" bilar brukar vara dränkpumpar. Det är en enkel elpump som vanligast bara hänger i en slang inne i vattentanken. I vattentanken brukar det finnas två ingångar, den ena för att kunna kolla och titta in i tanken, och i den andra så sitter el och slangar till pumpen, där brukar man kunna lossa och dra upp pumpen samt lossa pumpen från slangen så man kan blåsa ut i systemet för att pressa ut vattnet.
 
Senast ändrad:

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej! Äldre trumapannor har vanligtvi en röd knapp i frostvakten vid pannan som man trycker in
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej saxtorp, de här pannorna är troligen äldre än de du tänker på. De är enbart varmvattenberedare faktiskt och ofta undangömda så man inte kommer åt dem utan att skruva bort ex. bottenplattan i garderoben eller liknande, och därför brukar tömningsventilen sitta i ett nedre läge på slangarna i bilen som går till kranar m.m. och då ofta långt från själva beredaren. Det kan sitta frostvaktsfunktion där men oftast så får man vara frostvakt själv. Kombinationen med de beredarna var kanske oftast separat luftburet värmesystem men det fanns nog en del vattenburna värmesystem också.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen