• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
797
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Letade i städskåpet hemma och hade ju köpt ett medel för flera år sedan med liknande funktion skulle hjälpa på skor bl.a.
sprayade på i luftintaget och det verkade mycket bättre men det var när jag körde bilen och använde värmefläkten.

Ställde ju förgasaren på luftskruven det blev inte bra den behövde mycket choke tills den blev ordentligt varm.
skruvade tillbaka skruven en drygt halvvarv in och då gick bilen bra igen.

Nu har jag standard h4 lampor i men höger strålkastare som jag bytte till ny ser lite konstig ut i ljusbilden i den undre delen dvs. nära bilen där det från vänster lampa inte lyser alls finns det ljus ska inte kunna finnas funderade på om det kunde vara för vänstertrafik men verkar inte så och strålkastaren går bara att montera på ett sätt och själva lampan går också bara att montera på ett sätt.
Vet inte om det ska vara extraljus på vägkanten men ser inte ut som det brukar, monterade ledlampa i den lilla hållaren under h4 som ska vara parkeringljus den lyser ju lite mer den andra strålkastaren är original som när jag besiktade med godkänt. Fick ju godkänt på den rostiga också vilket förvånade mej, nu har jag ju inte gråstarr längre men trots det gillar jag inte dåligt ljus.
Får ta bort parkeringslampan om det nu är den som ger problemet eller problem är det inte egentligen men knepig ljusbild. Den ny lilla ledlampan lyste rätt bra. Kanhända lyser den emot övre delen av reflektorn så mycket att det skulle förklara det hela.
Verkar inte bli några nya däck Finspångs Bilskrot upphörde idag och skrotningsintyget upphörde. Hela området utanför är städat. Och lyftarna blir upptagna för förvaring av en del finare bilar. Inte lätta att stjäla på en lyft när strömmen är avslagen.
Hela bilskrotningsbranchen är idag i gungning Det finns folk som påstår att det blir bara ett 50-tal skrotar kvar och resten kommer att läggas ner eller gå i konkurs. Blir svårt med reservdelar till äldre bilar vilket kommer få återverkningar på försäkringarna. Elbilarna driver också upp premierna jag tycker att de borde få bära sin egen kostnad men idag säjer man bara ordet miljö så ser man varken verkliga kostnader eller infrastruktur. Vi ska vara glada att vi har ett begränsad mängd elbilar att ta hand om, Norge har det sämre det är lite av en norgehistoria, ett av de renaste landen i världen med begränsade utsläpp ganska liten befolkning och med en jobbig infrastruktur att klara laddning med.
Där vill man ha renare luft varför? Man samlar ju på lågtryck som ständigt tvättar hela landet rent från smuts som inte finns. Man har egen olja bränslet skulle kunna säljas för 10kr L så skulle det kunna bli, men det är bäst med tagelskjortan på och svångremmen åtdragen! Och faktum är att man äger ganska mycket av sverige via sina investeringar under många år.
vilket gör att man har råd att betala en normal pension. Att man var klok nog att undvika Eu med alla pålagor har gjort norge till ett rikt land och sverige till ett fattigt. Kanske därför man har råd att köpa elbilar?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
797
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Var en tur på 6 mil idag, det rök lite ånga de första 500m sen blev motorn var och gick bättre, eftersom förvämningen är bortkopplad så går den lite magert eftersom förvärmningen är bortkopplad av förra ägare.
Jankro har ju skrivit om detta att huvudmunstycket är något litet och det märks på så vis att motorn inte svara direkt på gasen utan det blir en eftersläpning där den inte kommer sej riktigt. Men den orkar bra på plan väg fullgas från 90 till 105km klarades ganska fort vartefter 80-90 lunken upptogs.
När man kommer till lite varmare breddgrader där 90% fukt i luften inte finns är det säkert inga problem. Det var ju då som man lätt kunde få is i förgasaren.
Efter en skarp höger sväng ville ratten dra åt höger, har jag haft förut bara att spruta wd40 under skärmen på fjäderns infästning i hjulhuset. Lagret kärvar där och återgår inte fullt till neutral efter sista skarpa svängen. Har löst detta tidigare med wd 40 eller 556 , senare när allt var bra så tog jag sprayolja och formligen dränkte den delen flera gånger. Löste problemet.
Ska börja plocka ut lite av det jag ska ha med mej på resan.
Kommer med största sannolikhet köra rostock berlin övergången mulhouse.
Räkna inte med att jag åter kommer här kommer bli upptagen och har inte mycket mer att bidra med.
Tittat mycket på svenskar som åker söderut och lägger ut video finns många kan knappast bidra med något extra. Men det som slår mej är sökandet efter en öppen inte överfull ställplats eller camping som avslutar varje dag. Inte mycket verkar trevligt och inte mycket verkar nära till något om man inte har spring i benen.
Hur mysig är ett område fullt med husbilar som kostar 150-250kr för att använda en toalett man redan har. Ju större bil desto bekvämare men desto längre från där man befinner sig.
Känns enklare att att köra in i en mindre stad leta upp en lämplig parkering som är nattöppen eller helt enkelt parkera på gatan på lämpligt ställe med maps lär man hitta många ställen. I finspång finns det ställen att parkera på gratis det som finns vid golfbanan kostar pengar och som man hittar när man söker. Finns faktiskt ingen orsak att betala för att parkera avsides.

Den här tråden har 788 inlägg altså inte bara mina egna 2767 gillanden Tack för det!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
797
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja håller igång lite till, Hämtade en inverter 262 kr amazon 200w. Ville ha en liten behändig enbart för att kunna köra sånt som måste ha 230v som eltandborsten datorn om jag inte använder min inverterladdare men den kontakten stämmer inte riktigt och blir glapp. Lite sånt där man tycker man behöver nätström. Ser trevlig ut och har ett par usbkontakter. Nu har jag gott om kontakter bilen 4 uttag från bobatteriet 12v 1 från startbatteriet 2 usb sen ett antal usbkontakter för 12v. Till det kommer ett löst batteri med flera olika uttag som kan laddas via en lös solpanel. Välförsedd med el men har inga stora förbrukare det som kan dra är dieselvärmaren men det blir mera lite ström över tid.
Det man inte använder behöver man inte skaffa grejor till, jag har växt upp i ett hem där man hade 1 lampa i taket. Den gick på likström. Dammsugaren var en allströmsdito radion likaså.
Jag är ganska övertygad om att mycket elprylar inte behövs i en husbil. DC-DC, shunt osv. De som köper dom måste ju ha klarat elläran med tillägg för generatorer och batterier med olika kemi.
Det har jag därför avstår jag. Att sitta och titta på en massa siffror som man inte riktigt vet vad de egentligen betyder skapar mest osäkerhet och en fundering behöver jag köpa ännu mer saker? Allt man ansluter som inte har en strömbrytare som stänger av galvaniskt helt och hållet drar ström inte mycket men lite i taget drar det ur batterier. Allt som drar ström ska man kunna koppla ifrån tycker jag.
Kommer på något sätt lämna rapport hur det går, eftersom det fortfarande finns bekymmer med kylvätskeförlust inte mycket men det finns så hänger en resa lite i luften jobbar på det och kör ingenstans förrän jag känner mej trygg i bilen att jag ska kunna köra spanien både dit och hem de gånger jag fuskat har jag fått problem. Jag ska använda bilen lite till vardags så den får gå lite så får man se hur det verkar.20241201_143448.jpg
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
797
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jo det går långsamt framåt, verkar som det mesta löser sig, sedan sist har jag kapat slangen in från förgasaren, som jag tidigare flyttat, när det blev kallt och förvärmningen var satt ur spel av tidigare ägare blev det för mager blandning i kylan, så nu är inluften från bakom kylaren vilket gör att när termostaten öppnar för att värma kylaren så blir det varmare luft in och motorn går mycket bättre.
Den startar numera väldigt lätt varm som kall och halvvarm.
Körbarheten är för mej viktig och funderar på att skruva upp blandningsskruven en aning. När jag kommer söderut så har det ingen större betydelse.
Fiat är ju tillverkad för varmare klimat och jag kanske inte har helt fel om jag tror att bränsleblandningen är optimerad för varmare väder. Motorn är ju tillverkad av peugeot i frankrike, där hade man skatten via skattehästar vilket var känt på den tiden.
Min gamla husbil med något uppställd dieselpump gick mycket bättre och drog inte mer diesel man slapp ju växla ner och tokvarva uppför.
Ser ut som att någon kylvätska försvunnit men bilen går bra ryker inte under körning oljan fin.
Kört en del varje dag och märkt att framdäcken har 4mm och bakdäcken 7mm , hade funderingar om att flytta fram mot bak, men det gör säkert inte så mycket och kostade 450kr.
Den har känts lite olustig både i blött och is.
Fick ett hyfsat bra bud för 4 nya åretrunt däck och med tanke på att jag ska köra till och från spanien där man inte vet läget.

Gamla husbilen råkade jag ut riktigt halt väder till och från i sverige, hade bra däck då.
Räknar med att några mer däck kommer inte behövas och bättre nu än senare. Den där känslan när man sitter över framhjulen och de inte riktigt styr känns inte bra, sen när man gasar på lite rycker det i ratten när ena hjulet omväxlande får grepp.
Man kan mycket väl hamna i det läget även en bit söderut specellt är det inte lika platt landskap som vi har faktiskt nästan i hela sverige.
Jag har beställt hos största firman i finspång så inom de närmaste dagarna har jag nya däck.
Räknar med som det oftast är en helt annan bil.
Ett litet problem återstår en bussning som inte blivit bytt i framvagnen, ligger på bordet för att påminna mej, svarar för en liten förändringen av styr geometrin. Ska se om det går att lösa på enkelt sätt?

Har köpt men inte tagit hem ett tillägg för husbilar i Igo navigation. Om jag fattat rätt så skulle det finnas Poi stöd och att man kan ställa storleken på bilen särskilt då höjden som är hela 2,70m eftersom en annan variant hade taksäng.
Att kunna lägga in egna poi har jag saknat för det blir mycket enkelt att köra direkt till en lämplig parkeringsplats.
Har testat lite med sygics olika varianter där man kan använda sattelitbilder som karta, men det blir väldigt konstiga vägar ibland.
Jag kan ju välja ett antal olika vägförslag i Igo kortaste väg snabbaste lättaste miljö. och det finns flera varianter av dem. Man ser hur många mil de är och vilken beräknad tid det tar. Det har jag haft nytta av.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
797
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Du kan ju ha nån liten läcka, kan va svårt att upptäcka, finns många anslutningar ju, t ex röret bak motorn, vattenpumpens packbox. m fl. Slangarna in i kylaren är luriga med anslutningsrören av plast, egen erfarenhet...
Ja bara att köra och se hur det verkar, men eftersom det inte ryker så mycket och bilen går bra så ska det inte vara problem egentligen. Man kan ju alltid vända och jag inbillar mej att färjorna har gott om lediga platser, så bokar sent - mycket sent. Går ju att köra broarna vilket jag inte gjort någonsin.
Fördelen är ju att jag kan parkera lite överallt och inte behöver leta ställplatser överallt. Men som igår -10gr blir lite mycket kyla.
Det har ju sett ut som det kommer från topplocket och faktiskt så startar motorn mycket bättre nu vilket jag tror på att ett mindre läckage i toppen blivit någorlunda tätat.
Kollade upp priser på de däck jag beställt av en bra och trevlig kille som även kunde tipsa lite om kvaliteten. Räknar kallt med att låta reservhjulet stanna hemma med nya däck ska det bara fungera.

Femmans växel har fört en del oljud som avtagit i lite högre fart och när man kört en längre sträcka, det är ju själva spaken som vibrerat och när man lagt ett finger på den har det blivit tyst. Störande!
När jag köpte blandarna följde det med en vikt som skulle sättas på slangen och med tyngdkraften skulle dra tillbaka slangen vilket jag inte tyckte behövdes. Den vikten passade bra på växelspaken, ser lite udda ut men stör inte. Har kört en kortare tur och faktiskt där det bråkade som mest 70 - drygt 80km var det om inte helt tyst så nästan.
Håller på med fästet till projektorn, har hittat en plats där den kan sitta och lysa på insidan av skjutdörren där baksidan av rullgardinen är nästan vit så man kan använda den som duk, sen har jag en riktig projektionsduk i samma storlek som går att hänga upp.
Fästet ska sitta så att man kan fälla ner det i ett låst läge och sen fälla upp det så det blir lite gömt och inte stör. Det jag har på skärmen i mobilen syns på projektorn sen finns det usb kontakt men också sd kortplats så tanka lite filmer kanhända jag gör.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag har gjort så med bra resultat att hänga något på växelspaken.... det blir helt tyst om man hittar rätt tyngd... en liten påse.. tygpåse jag hade en läder påse..med lite grejer i som tyngd...

Vädret i stora delar av Europa mycket långt ner.. är rätt mycket åt det kyliga hållet närmsta tiden...bara några grader plus drygt dagtid ..ner till nästan 0 grader nattetid .. men absolut inte 10 minus i Tyskland.

T ex Milano ligger på endast 1 grad plus flera nätter framåt.
Lyon får minus 1 grad i natt....och ligger däromkring närmsta 14 dagarna.
Men ner till 0 grader tror jag din värmare fixar.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
797
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har gjort så med bra resultat att hänga något på växelspaken.... det blir helt tyst om man hittar rätt tyngd... en liten påse.. tygpåse jag hade en läder påse..med lite grejer i som tyngd...

Vädret i stora delar av Europa mycket långt ner.. är rätt mycket åt det kyliga hållet närmsta tiden...bara några grader plus drygt dagtid ..ner till nästan 0 grader nattetid .. men absolut inte 10 minus i Tyskland.

T ex Milano ligger på endast 1 grad plus flera nätter framåt.
Min vikt sitter skruvad spaken har samma diameter som slangen den skulle sitta på. Innehåller otroliga mängder järnkorn som vikt.
Man skulle säkert kunna montera en riktigt stark magnet nära växelspaken för 5 läget och få samma resultat men när det gäller vibrationer handlar det om massan. En blyvikt skulle vara betydligt diskretare. En magnet vid en kortsluten spole skulle dämpa bra.

Tittar regelbundet på temp sifrorna söderut oftast på nätterna. Tar nog minst 3 dagar innan man kommer i säkert läge, förra året var det riktigt snöoväder söder om lyon i januari. Eftersom jag misstänker att man inte saltar så blir det halt och många bilar har inte rätt däck så att bli stående i timmar efter olyckor kan man råka ut för.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
797
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det heter rvs annars blir det en sjukdom....
Kört runt lite kollat oljan. Ratten känns fullständigt lealös minusgrader 95% luftfuktighet kanske beror på det sen ryker det när man startar men försvinner efter ett tag, tror att det rök en del om gamla husbilen men det var en diesel. Men den startar och går ganska bra när den blir varm, i morgon fredag får jag på nya vinterdäck ska se om jag kan få hjälp med min bussning samtidigt det verkar inte vara så mycket att göra efter stressen att byta hjul före 1 dec. Det är ju vana vid att ställa framvagnen kan vara bra att få det gjort så att de nya däcken får en bra resa.

Körde värmaren när jag lämnade bilen gjorde inte så mycket nytta men kommer lite värme eftersom jag kör på absolut lägsta effekten. I minusgrader utan skydd för fönstren blir det lägre en 10grader inne. Men ska ju gå att ställa på 5 steget och då blir det mycket mer värme, max är 10steg.
Man vill helst sitta framför tv och dator i en soffa men livet går ifrån en, jag är såklart orolig för att det kan bli problem.
hade jag behållit min gamla bil och lagt pengarna på den hade jag haft en tryggare bil att köra med beprövad.
Man blir lite ängslig på gamla dagar, men startar och går minst lika bra som den gamla egentligen.
Kanske nya däck gör att jag får fullt förtroende eftersom jag känner hela tiden att bilen inte styr som den ska, nu var det ju likadant förr i tiden men man blir bortskämd av min toyota startar alltid bra värme drar lite bensin.
Funderade en del på en toyota van men inte mycket har importerats hit.
WV buss har man haft och då har man problem gamla bilar fiat ducato finns det billiga delar till. Även om jag lägger ner mycket pengar på min så är jag inte i närheten av kostnaden för något nyare.
Varje del som byts eller lagas ger ju en lång livslängd.
Det som var viktigt var att inget var svårlagat som rost i underredet vilket inte finns enligt mej själv och bilprovningen.
Dörrar och skärmar kan man ganska enkelt byta, har en ide att leta upp en skrot i spanien och man kanske kan köpas saker billigt där och surra på taket och få hem.
Efter vinterresan så kan man gå vidare med småreparationer och köra runt en del i sverige, tanken var att jag skulle gjort det i år men råkade ut för inkompetenta verkstäder som inte kunde göra det de åtagit sej.
Har ju fått reparera lite på mej själv men det mesta verkar bra nu , bättre än på flera år.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
För ca 30 år sen hade jag en Mirage Oriente Uno, 75hkr bensin. Det blev ett stort vitt rökmoln när jag startade och man fick använda choken första kilometrarna. I Tyskland blev det värre, den hackade hemskt i backar när man gav fullgas. I Tjeckien var vi på en verkstad, de grejade med förgasaren, flottören hade kärvat och de justerade förgasaren. Efter det så rök det inte mer, sedan körde vi många mil utan problem.
Sens moral: Det man kan få utfört i Sverige kan man också få utfört i andra länder.
Bra ide´att besöka en bilskrot i Spanien, när jag behövde en kylfläkt i Portugal sa dom: -Åk till Spanien, de kan inte köra bil och krockar hela tiden!
Jag var på en skrot i Spanien, aldrig sett en så stor bilskrot.
Du har rätt i att man blir mer ängslig och tveksam med åldern. Förr slängde man in passet, en bunt D-mark och en tandborste i husbilen och drog iväg. Nu när man kravlar upp på morgonen så tänker man njaää. Men varför inte, man har ju mycket större erfarenhet nu för att möta och lösa eventuella problem på vägen. "De bar o åk"...som Stenmark .:mh4:
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
797
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Tack för svar!
En orsak är att jag fick problem 2016 och det var så jobbigt så jag minns det än.
Sverige har gått från att vara reparatörer till att vara komponentbytare.
Det är säkert så att en del andra länder har fortfarande folk som kan laga en bil utan prova testa metoden.
Att kunna laga en sak istället för att byta ut den är idag skillnad mellan att skrota en bil eller att laga en bil som kan gå många mil.
Mitt jobb i nära kontakt med bilrepavd. visade att när inte läraren kan och vet då är det svårt för eleverna att lära sig.
Att köpa utrustning som man inte kan eller ids lära sig kan i ett fall jag känner till vara livsfarligt.
Tömning av bensintank med hjälp av tryckluft kräver att man kan vrida på rätt kranar så inte hela området fylls av bensinånga.
Jag var tillfälligtvis på plats och kunde stoppa det värsta scenariot, läraren kom dit och skulle börja instruera men gav upp då han inget begrep och helt sonika gick därifrån.
Det tog flera år innan han fick sluta. I en privat utbildning hade det gått fort. Att en inkompetent ledning anställde lärare utan kompetens hände väldigt ofta.
Om en blind leder en blind faller de båda i gropen!
Det är en ganska kort ledtid i en mindre ort om eleverna får dålig utbildning så syns det ganska fort i samhället.
Jo jag känner igen det där med röken och hackandet men när bilmotorn blir varm så går den fint, har svårt att se att motorn skulle vara dålig egentligen, avgasystemet som kanske inte är original kan vara en del av orsaken, mycket lite kylarvatten om något har försvunnit sista tiden.
Rökmolnens storlek visar att om det skulle vara kylarvatten borde det försvunnit mer. Har inte känt lukten av kylarvatten utan enbart ånga. Förbränning avger vatten har en katalytvärmare som går på gas använder den inte eftersom om jag ställer den i bilen blir det imma på alla rutor på insidan, avger 400w så det är inte kallt inne men väldigt fuktigt.

Finns vissa saker som måste fungera för att man ska våga köra själva bilen är ju grundläggande sen boendet där främst värme måste fungera, där är det så att man kan hanka sej ner till värmen på några dygn med långa körpass och elstolpar. Men man blir väldigt låst till en eller flera campingar och det kostar ganska mycket. Och sen ska man hem.
Toalett måste fungera och där står ju en sprillans ny hemma som ska installeras fyllas och bäras ut vilket jag inte gjort eftersom det är en del -10 igår.
Sen ska man ju själv fungera och trivs med bilkörning, jag fick köra för mycket bil när jag var ganska ung i service trivdes med jobbet men blev väldigt stressad.
Numera är bilkörning ett tråkigt jobb för att slippa vintern. Har ofta haft tur med vädret, men ibland har det varit på väg att gå illa.
Det som räddat mej då var mer eller mindre automatiska reaktioner att häva sladd att inte bromsa utan styra. Kunde man hitta en halkbana där man kunde köra husbil skulle det vara mycket värt på ganska kort tid kan man se hur en bil uppför sig i olika situationer. Lite sent när det blir skarpt läge. Min far var lastbilschaufför några år körde mest tankbil, där kan det vara svårt olja är väldigt tungt men sen man tömt blir det ganska lätt. Jag undviker Kasselbackarna har kört där 2012.
Är i valet och kvalet rostock - kiel.
En något jobbig inledning med trelleborgsfärjan och dito övernattning nära hamnen eller göteborg bekvämt och resa den gamla vägen via hamburg dortmund köln.
Mycket köer vägbyggen och tråkig väg efter köln in i luxemburg men sen ganska bra många mil in i frankrike den har jag kört många gånger och regn är nästan oundvikligt.
Rostock förbi berlin rullar det säker på bra karlsruhe in i frankrike, mulhause sen är man på samma ställe med en något längre och kanske jobbigare resa 17mil längre på samma betalväg ner mot mountpellier och värmen. Kommer knappast den här tiden på året köra genom små byar och massor rondeller i frankrike.
Det jag aldrig gjort är ju köra broarna, det är 15 mil längre än rödby puttgarden men den färjan är dyr och de 15milen kör man säkert lika fort som det tar att ta sej på och av färjan. Har inte räknat på pris men vad jag fått fram så har ju broarna fast kostnad medans färjorna blir väldigt dyra sommartid. Man måste ju tänka på att vila och sömn är viktigt en bra start på resan är viktigt. Mat finns ju på båtarna. Rena turistställen kan vara stängda vintertid, lättfixad mat är viktigt.
En bra bok se nyheterna vädret stanna innan det blir mörkt är viktigt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
För broarna är det absolut mest ekonomiskt att vara " medlem " ( som det numera heter överallt.... hur lägger man in en ursinnig smiley... ett tjog helst)

Då har man en hel del rabatt...fast en årsavgift... men lönar sig... broarna kan faktiskt va ett alternativ denna gången... med tanke på årstid.


På hur kan en smiley vara ursinnig?
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Jag åkte Trelleborgsfärjan ett par gånger, men jag har ju en hund så man fick inte vara överallt på båten. Både hunden och jag tyckte det var jobbigt att sitta i 5 timmar. Andra gången stannade jag i husbilen fast det inte var tillåtet. Skulle jag ha hytt så blev det "djurhytt", dyrare och ofta upptagen. Senaste åren var jag "medlem" som Toyota skriver, (registrerar man bilnumret så behöver man inte ens stanna), i Öresundsbron, åkte till Färö, bokade färjan därifrån och övernattade, sedan Rödby - Puttgarden. Provade också Gedser -Rostock nån gång, 2 tim 45 min. Att åka över båda broarna är drygt, Storabält bron är inte billig heller har jag för mig.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Stora Bältbron är ganska billig! Men man måste koppla ihop... " medlemsskapet " själv för att få rabatt på Stora Bältbron.... kommer inte automatiskt.

Ps Drygt? För nån vecka sen åkte jag Kassel till Kristianstad.... över båda broarna... o jag kör inte fort tog en hamburgare i Aabenraa... dagens pensionärer är så gnälliga!

Rullade på ganska bra förbi Hamburg.... men det är en hel del vägarbeten.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.565
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Körde broarna hem från Spanien i oktober. Jag har ÖresundGO med Öresundsbron och Autocamperaftale med Storebaelt . Betalade 542 Skr för Öresundsbron och 299 Dkr (ca 450 SKr) för Stora Bält.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
678
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Körde broarna hem från Spanien i oktober. Jag har ÖresundGO med Öresundsbron och Autocamperaftale med Storebaelt . Betalade 542 Skr för Öresundsbron och 299 Dkr (ca 450 SKr) för Stora Bält.

Bra där kom de riktiga uppgifter och rätt vokabulär....tack...det blir lättare att googla ...
Ps....när jag kör där är det inte med husbil...utan min previa...typ skåpbil mera... så jag tror att jag betalar mindre för Stora Bält! Men Cosmos går väl mera in som husbil förmodligen?
 
Toppen