• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato 5:ans växel

F

F.d. 25623

Guest
Hej,
Har en Eura 1995 med 2,5 liters TDI-motor. Tänkte byta 5:ans drev mot ett nedväxlat. Ser på axel-augustin.de att de säljer ett Gear Wheel-5 gear/speed short 20KM Art.nr. 3290010 som ska passa till Fiat Ducato Typ 230 2,5 2,8 TD TDI. Någon som har erfarenhet av detta, är det rätt drevsats och kan det bytas utan vidare eller är det säkrast att också byta synkroniseringssatsen Art.nr. 3290008. Jag ännu inga problem med lådan men vill byta i förebyggande syfte och samtidigt även få lägre utväxling.
 
Lösning
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Art 52490
2400/90
Höjer varvtalet ca 400 varv vid 90 km
Passar förare som oftast inte kör motorväg eller Autobahn och håller sig under 100 km och bilar med stort luftmotstånd, alkov och är integrerad.
Efteråt går bilen väldigt bra 70-90 väg, blir lätt att köra om med och ger ett litet steg vid nedväxling till 4:an för omkörning och uppförsbackar. Inga problem att köra i 100 km långa sträckor. Går bra att köra upp till 110-120 km kortare sträckor men drar då mer bränsle. Bilen blir väldigt bra vid omkörningar och snabba accelerationer och man behöver inte växla ner lika ofta. Man minskar bränsleförbrukning i farter under 90 km. Passar bra till 115 och 122 hk.
Bossings förslag,Har det själv

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Art 52490
2400/90
Höjer varvtalet ca 400 varv vid 90 km
Passar förare som oftast inte kör motorväg eller Autobahn och håller sig under 100 km och bilar med stort luftmotstånd, alkov och är integrerad.
Efteråt går bilen väldigt bra 70-90 väg, blir lätt att köra om med och ger ett litet steg vid nedväxling till 4:an för omkörning och uppförsbackar. Inga problem att köra i 100 km långa sträckor. Går bra att köra upp till 110-120 km kortare sträckor men drar då mer bränsle. Bilen blir väldigt bra vid omkörningar och snabba accelerationer och man behöver inte växla ner lika ofta. Man minskar bränsleförbrukning i farter under 90 km. Passar bra till 115 och 122 hk.
Bossings förslag,Har det själv
 
Lösning

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Hej, till att börja med så beror det på hur mycket du vill växla upp motorvarvet vid normal landsvägsfart ca. 80/90 km/h.

Här i Sveige finns det två satser att köpa enl. ovan från Bossings.

Den ena höjer ca. 200 rp/m vid landsvägsfart.
Den andra höjer ca. 400 rp/m vid landsvägsfart.
De kostar ca. 7500:- tror jag och är kompletta med drev och synkning samt hylsan.

Satsen hos Axel A. har jag räknat på i tidigare inlägg, som nog går att leta reda på igen om du vill.
Den växlar bara upp motorvarvet ca. 130 rp/m vid landsvägsfart och det kan nog vara lite snålt även om det blir skillnad.

Om du köper kuggsats från Axel A. som jag vet andra medlemmar har gjort tidigare, så kan man vända på den yttre ingreppshylsan i synkenheten, för den är liksidig men bara ena sidan används för femman växel och den andra sidan är frisk om ingen har pillat runt där tidigare.

Med reservation så originalet passar till drevsatsen för det står lite underligt i texten till dreven och synkenheten.
Men vad jag vet så har det passat utan ny synksats tidigare.

I vilket fall som helst så skall du inte montera nya drev och använda den gamla slitna sidan på ingreppskuggen i ringen, utan ev. vända på ringen eller köpa ny komplett sats.

Fråga gärna mer om du undrar. M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Hej igen, här har du två bilder som jag lånat från annat inlägg som visar den yttre hylsan med slitna ingreppskugg och den andra oanvända sidan på samma ring.

P8010132.JPG

P8010133.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25623

Guest
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Hej,

Och tack för alla svar. Kan du säga om den drevsatsen jag nämner är den som du räknat på och som växlar upp motorvarvet 130 rpm, eller är det någon annan. Vad jag förstår behöver man alltså inte köpa synksatsen om den gamla går att vända, tyvärr vet man ju inte detta förrän man ligger där och skruvar. Har inga anteckningar i bilens dokumentation som säger något om tidigare växellådsreparationer så det går ju naturligtvis att chansa. Bilen har rullat
15 000 mil så den lär väl inte vara osliten även om lådan fungerar bra och jag är noggrann med att hålla varvtalet uppe. På Augustin kostar drevsatsen 299 EUR exkl frakt, synkroniseringsatsen 249 EUR exkl frakt. Alltså klart billigare än den kompletta satsen som säljs i Sverige. Om man endast köper drevsatsen är det ju verkligen inte dyrt.

MVH
disel doris
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Byttet på en 1999 som hadde gått litt over 10 000 mil, hadde kjøpt med nye synksats fra Augustine - det var i praksis bortkastede penger, selv den siden som hadde vært i bruk var uten synlig slitasje og identisk til den nye.

Augustine hadde tidligere flere varianter av 5:an - men jeg mener det var samme synksett.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Hej igen, ja om du har 58x35 som originalutväxling nu, så blir motorvarvet höjt ca. 130 r/pm vid landsvägsfart med satsen som du tittat på, 53 x 34, Art.Nr.3290010.

En del av de som köpt tidigare har bara köpt drev, och det har, och skall passa med originalsynkningen som Knut skriver, och då skall det mycket till om din inte duger med tanke på att du kan vända på ringen om det skulle behövas, eller kanske vända ändå, bara för att få helt nya ytor att nöta på.

(Håll ordning på fjädrar och kulor bara när du trycker isär den. Bred gärna ut ett gammalt lakan eller något under bilen om synkningen skulle hoppa isär när du plockar bort eller dit den ;).)

Min reservation "om det passar" skrev jag bara för att det står på deras synksats.....
"Synchronisierung für 5 Gang 20KM Getrieb"

Det borde ha räckt med....
"Synchronisierung für 5 Gang"

Fast jag har sett att det finns en hel del underliga och luddiga texter till många delar. Troligen för att den som skriver texterna inte kan veta allt om alla delar och då blir det lite fel ibland.

Det går att ringa och prata engelska med dem om man behöver klarlägga något.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Om man vänder på synkringen då byter man inte själva bromsen och det kan ju göra att man förstör synkningen i förtid . Tyvärr verkar det som delar till gamla ducato 230 börjar sina i lager ( Jag som håller liv i en gammal 280 bensinare vet att många delar går ej att köpa )
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Misströsta inte, det finns fortfarande väldigt mycket delar till gamla Ducato att köpa. Bl.a kan AxelAugustin i Tyskland ta fram en hel del förutom det dom har i lager. Likaså finns väldigt mycket på Ebay. Även skrotarna i Sverige har en del som i & för sig är hutlöst dyrt. Förslitningsdetaljer som filter, klossar, band skivor, lager, avgas mm säljs av de flesta bildelssiterna på nätet. Väljer man utländska leverantörer är dessa i allmänhet mkt billigare trots högre fraktavgifter.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Hejsan JamoSwe, min -89'a växellåda ligger i källaren just nu, fullständigt nerplockat i beståndsdelar (många delar blev det :p:).

Det man kan bli lurad på hos Axel A. när man söker på bil - modell - växellåda m.m. till ex. äldsta lådan är följande......

Jag satt och letade för att ingående axelns första lager på sidan stämde inte med mitt lager av någon anledning. Då gjorde jag en sökning på lagret "namn plus mått" och då dök rätt lager upp.

Jag började att söka mer i sökrutan och då dyker det upp, och finns varenda drev till hela lådan, bensinbilarnas utväxling på femman, hastighetsmätarkabel m.m, m.m.

I stället för packningssatsen till lådan kan man köpa en annan sats där alla packboxar, O-ringar m.m. också finns med för bara en hundring högre pris.

Att allt inte dyker upp verkar väldigt underligt för det är säkert många som missar mycket i tron att det inte finns tillgängligt o.s.v.

Det är så luddigt att nästa gång man är inne på deras sida så kan det vara svårt att hitta det man nu vet skall finnas någonstans.

Om man söker med engelska som språk i stället för tyska så verkar ännu mera delar att försvinna.
Man får även vara försiktig och hålla koll på raden för vald bil. När man söker så kan det hoppa över till annan variant av Fiat om delen passar till flera.

Svårt att förklara helt ut, men det finns mycket mer delar än vad som dyker upp om man bara klickar sig fram till ex. växellådan. Bl. a. bara en packningssats som sagt, fast det finns flera olika.
Dumt för dem som vill sälja och dumt för oss som vill köpa.

M.v.h. JANKRO.

Ps. vad är det för delar som du inte får fatt på. Jag tror inte att det finns en enda del som jag letat efter, som fortfarande inte går att leta fram någonstans.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25623

Guest
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Tack till er alla för alla värdefulla svar. Det blir en Augustin-sats, tror inte jag vill ha större utväxlingsskillnad genom att jag även prioriterar körning runt
100 km/h utan alltför högt motorvarv. Får i alla fall hoppas på att jag inte längre behöver känna det där alltför stora steget mellan fyran och femman, det har jag retat mig på alltför länge.

MVH
disel doris:)
 

Fendt 510

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Lycksele
Sv: Fiat Ducato 5:ans växel

Hej, till att börja med så beror det på hur mycket du vill växla upp motorvarvet vid normal landsvägsfart ca. 80/90 km/h.

Här i Sveige finns det två satser att köpa enl. ovan från Bossings.

Den ena höjer ca. 200 rp/m vid landsvägsfart.
Den andra höjer ca. 400 rp/m vid landsvägsfart.
De kostar ca. 7500:- tror jag och är kompletta med drev och synkning samt hylsan.

Satsen hos Axel A. har jag räknat på i tidigare inlägg, som nog går att leta reda på igen om du vill.
Den växlar bara upp motorvarvet ca. 130 rp/m vid landsvägsfart och det kan nog vara lite snålt även om det blir skillnad.

Om du köper kuggsats från Axel A. som jag vet andra medlemmar har gjort tidigare, så kan man vända på den yttre ingreppshylsan i synkenheten, för den är liksidig men bara ena sidan används för femman växel och den andra sidan är frisk om ingen har pillat runt där tidigare.

Med reservation så originalet passar till drevsatsen för det står lite underligt i texten till dreven och synkenheten.
Men vad jag vet så har det passat utan ny synksats tidigare.

I vilket fall som helst så skall du inte montera nya drev och använda den gamla slitna sidan på ingreppskuggen i ringen, utan ev. vända på ringen eller köpa ny komplett sats.

Fråga gärna mer om du undrar. M.v.h. JANKRO.
Hej är det samma kit på lådan till en 1.9td?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är troligen samma låda i din bil.
Måste återkomma om någon dag eller så om ingen annan skriver något. Men bara för säkerhets skull, är det en bil mellan -95 och -02, alltså generation 2 av Ducaton och lådan.

Det har tagit slut på hela satser med annan utväxling nu i Sverige verkar det som för tråden är ca. sju år gammal, men det kan nog gå att hitta enbart kuggsats med annan utväxling, (troligen bara den med minst skillnad) och andra delar separat om det skulle behövas och som finns utan större problem.
Det kan också ev. redan vara en annan utväxling till 1.9 motorn som är klenare än de andra, så det är möjligt att man måste kolla utväxlingen som nu sitter i lådan.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jaha det är inte annan utväxling du är ute efter utan lösning på skrammelproblemet.
Eftersom du har en -96 så bör din låda stämma med lådorna till 2.5 och även några 2.8 dieslar som också fanns de åren.
Det du borde göra är att försöka kolla delarna till femmans växel, om inte annat så för att räkna kuggen till femmans växel för det är nog rätt luddigt om det är samma som till de större motorena.
Det du också borde kolla rejält är om stora ringen som gaffeln sitter i helt enkelt är så sliten i bommarna och även övriga delar så det fladdrar när lådan snurrar. Det man skall vara medveten om är ju att allt och alla utväxlingar snurrar alltid runt inne i lådan. Det som driver bilen framåt är ju bara den växel som för tillfället är sammankopplad till utgående axeln i lådan.

Om du hissar upp bilen och tar bort plåtkåpan så kan du kolla och känna på ringen och gaffeln m.m. och kolla upp om det glappar och fladdrar, innan du köper delar. Om det inte är bra så behöver du troligen en hel sats med ingreppsringen och synkning och allt. Sedan är frågan om du också behöver nya drev beroende på hur ingreppskuggen på drevet ser ut.

Lite bilder som vägledning. Om bilen är upphissad på vänstersidan så kan man ta bort kåpan utan att tömma lådan på olja. Det rinner bara ut någon dl. som ligger i plåtkåpan.
P8010144.JPG
P8040158.JPG
P8020154.JPG
P8020153.JPG
Du borde börja med att kolla upp hur de här delarna verkar vara i glapp och fladder innan du börjar att handla.
(Jag har även läst om att den stora hakmuttern har lossat lite och ställer till oljud med fladder.)
Om man sedan behöver nya drev också bestämmer ingreppskuggen i drevet.

Kolla den här länken till ett annat problem just nu om du inte redan har sett det. Det berör drevens slitage.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Packningen till kåpan är en gjuten gummipackning som kan återanvändas utan problem, möjligen med hjälp av lite silikon.
 
Senast ändrad:
Toppen