• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Fiat Ducato -00 Oljefälla/Oljeavskiljare

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2026
Hade detta uppe i en annan tråd med ett annat huvudämne.
Väljer att ta det här i en ny tråd så ämnet oljefälla/oljeavskiljare blir mer rätt avhandlat. Oljefällan på vår Ducato IDTD från -00 är förmodligen aldrig rengjord och det skadar inte med en rengöring.

Min fråga här i trådstarten gäller i stort sett allt i ämnet utgår från att kunskapen finns här på forumet. Placering, demontering, rengöring.

Den kallas även OCC Oil Catch Can, lättare att finna när man söker efter olika modeller.
Själv monterade jag en modell på en av mina personbilar för många år sedan
Post in thread 'Problem med Mercedes-Benz rapporteras här' Problem med Mercedes-Benz rapporteras här

Bytte till helt ny motor i husbilen förra vintern och hade tänkt montera en OCC på den, men inte kommit till skott ännu, idag kanske det även kommit bättre modeller, har inte koll på den marknaden.

Edit: upptäckte just att min motor redan har en OCC original.

Senast ändrad:
Ok, tack för tipset, men jag tänker på rengöring av oljefällan som redan sitter på motorn.
Jag vet inte om en oljeavskiljare är standard på din motor, eftersom vi inte vet vilken motor du har i din husbil... en Ducato från 2000 är en ganska bred term.
Du kan googla med din motors specifikationer och fråga om oljeavskiljare är standard på din motor och om det finns en oljeavskiljare just på din motor (de tror jag inte), så har du tur, och det är bara att rengöra och sätta tillbaka den.

Men de äldre Fiat (Ducato) dieselmotorer (från den tiden) har ingen oljeavskiljare som standard (vissa Fiats personbilsmotorer från den tiden hade det, men så vitt jag vet inte Ducato/Iveco-motorn) och det rekommenderas att installera en sådan "oil catch can" själv... för att som sagt tidigare om en oljeavskiljare inte finns då samlar olje (ångor) sig med tiden i turboslangen och laddluftkylaren. Detta är normalt för den här typen av äldre dieselmotorer.

Men hur som helst jag funderade också på denna saken för ett tag sen för min 2.8 TDI från 2001 har inte sånt oljeavskiljare heller och om jag ska vara ärlig så har jag glömt det något, men ditt bidrag har väckt mig igen och jag har nu beställt en "oil catch can" och ska montera den... det kan inte skada att ha sånt...

Då är jag med på vad du menade med att installera en avskiljare. Efter vad jag fick fram på på nätet ska det sitta en där, men det är som det är när man googlar.

Har inte varit under och kollat, tänkte ta det i samband med oljebytet på lådan.

Bifogar bild på motorskylten, även om det kanske inte säger något om här.

Bilagor

• Screenshot_20260805_115846_Gallery.webp
    Screenshot_20260805_115846_Gallery.webp
    48,8 KB · Visningar: 8
Då är jag med på vad du menade med att installera en avskiljare. Efter vad jag fick fram på på nätet ska det sitta en där, men det är som det är när man googlar.

Har inte varit under och kollat, tänkte ta det i samband med oljebytet på lådan.

Bifogar bild på motorskylten, även om det kanske inte säger något om här.
Så enligt motorkoden är detta 122 hk 2.8 TDI med mekanisk insprutningspump... (inte ett elektroniskt (ECU-styrt) insprutningssystem).

Men efter lite letande och jämförande verkar det som att både TDI och JTD från de åren HAR en oljeseparator... men informationen som ges på diverse (Fiat) medier är något motsägelsefull och inte riktigt 100% konsekvent...

Men de här säger google :

"Dieselmotorn i Fiat Ducato 2.8 (TDI / JTD) från 1994 - 2006 är som standard utrustad med ett inbyggt vevhusventilationssystem med en enkel oljeseparator (ofta implementerad som en ventilationslåda eller "oljeavluftningslåda" på motorblocket). Detta system separerar oljeångor från vevhusgaserna och återför den separerade oljan till vevhuset via en kanal. Funktion och egenskaper
Funktion: Oljeångor och gaser från vevhuset fångas upp, och den flytande oljan behålls och släpps ut i oljetråget.
Återanvändning: De filtrerade gaserna går till luftintaget eller luftfilterhuset för att förbrännas.
Underhåll: Systemet fungerar passivt och har inget utbytbart filterelement, men kan med tiden bli igensatt med slam eller oljeavlagringar"

Jag vet inte om det är möjligt att ta isär det här filtersystemet, men jag kan tänka mig, baserat på ovan nämnda, att regelbunden rengöring kan vara önskvärd"

Så jag ska själv titta lite djupare under huven och kontrollera om det faktiskt finns en oljeseparator på blocket... för då kan jag lika gärna avbryta den beställda catch can, eller ja, den kan alltid installeras på lyxbilen...

Låt mig veta vad du hittar under huven... Jag har blivit ganska nyfiken nu.

Ja, det är samma info som jag fick fram när jag sökt. Min IDTD är enligt uppgift sista året med mekanisk insprutning, JTD kom året efter.

Enligt Euro 3 standard som gäller för de här årgångarna av motorer så krävs ingen oljeavskiljare, men de flesta motortillverkare har tydligen det.

Om det blir som tänkt ska jag ta oljebytet på lördag och ska kolla om det finns någon oljefälla.

Blev oljebyte på växellådan i dag och kollade upp det här med oljefällan. Den sitter fram på motorblocket, en "plastlåda" som syns på bilden. Hur den är skruvad kunde jag inte se riktigt, men det löser sig när det är dags. Man behöver lossa slangarna till laddluftkylaren så kommer man åt den.

Bilagor

• Screenshot_20260808_172831_Gallery.webp
    Screenshot_20260808_172831_Gallery.webp
    166,1 KB · Visningar: 39
Som jag skrev i den andra tråden att det troligen finns en och då sitter den på framsidan av motorn med några skruvar har jag för mig, det som kan vara bra att veta är att det sitter en rätt stor O-ring som tätar och den kan det vara stor anledning att byta och vara beredd att skaffa när man har måtten på den. Helst av VITON som tål både motorolja och 200° temp.
Troligen är det en sådan här burk som sitter på era bilar.
Skärmbild 2026-08-08 204828.webp
-----------------------------------------------------------------------
Lite mörk bild men en O-ring runt flänsen som går in i motorblocket.
Skärmbild 2026-08-08 205520.webp
--------------------------------------------------------------------
Men kan ev. skilja lite i modell eller andra tillbehör. Lite diffust för det satt en tidigare också, men den kan ha varit mindre.... och kanske i 2.5L motorerna?
Men 2.8 JTD POWER motorn som har 146hk som även satt i IVECO med tvillinghjul bak och en del vanliga Ducato har den här burken och troligen 128hk motorn också, samt den ser ut att stämma med KANADA's burk också.
Skärmbild 2026-08-08 204902.webp
M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Sannolikt den på bilderna som sitter på min IDTD -00, men får kolla närmare när det blir dags. Tack för fin info som vanligt JANKRO. Har fullt upp med annat projekt just nu som måste bli klart i höst. Sen vill vi hinna med några dagar i bilen så det får bli lite längre fram. Var ju heller inget som tyder på något som behöver åtgärdas omgående.

Läste på lite om vevhusventilationen och verkar viktigt att kontrollera /rengöra reglerventilen mellan oljefälla och luftfiltret också..

Bilagor

• Screenshot_20260808_223407_Gallery.webp
    Screenshot_20260808_223407_Gallery.webp
    67,9 KB · Visningar: 9
Sannolikt den på bilderna som sitter på min IDTD -00, men får kolla närmare när det blir dags. Tack för fin info som vanligt JANKRO. Har fullt upp med annat projekt just nu som måste bli klart i höst. Sen vill vi hinna med några dagar i bilen så det får bli lite längre fram. Var ju heller inget som tyder på något som behöver åtgärdas omgående.

Läste på lite om vevhusventilationen och verkar viktigt att kontrollera /rengöra reglerventilen mellan oljefälla och luftfiltret också..
Hej, ja jag tror att det sitter en fjäder och ett gummimembran inne i den "en slags backventil" Kostar inte så mycket komplett ny, med tanke på membranet, kanske inte stora burken heller, kanske under tusenlappen för båda, med både tätningar och membran nya ???
Det var länge sedan jag pillade lite med en, som var en IVECO med 2.8L powermotorn på längden med bakhjulsdrift, lika dan som denna.
Den orkar med en sådan här klump.
Men helst med trim.
20260808_232829.webp

M.v.h. JANKRO.

Ja, inte fel att kolla vad nya prylar kostar innan man börja jobba på grejerna. Det är många gånger genom åren jag lagt timmar på att laga sånt som man sen upptäckte kostade "småpengar". Typ timpeng på 25 öre.

Tillbaka
Toppen