Då är jag med på vad du menade med att installera en avskiljare. Efter vad jag fick fram på på nätet ska det sitta en där, men det är som det är när man googlar.
Har inte varit under och kollat, tänkte ta det i samband med oljebytet på lådan.
Bifogar bild på motorskylten, även om det kanske inte säger något om här.
Så enligt motorkoden är detta 122 hk 2.8 TDI med mekanisk insprutningspump... (inte ett elektroniskt (ECU-styrt) insprutningssystem).
Men efter lite letande och jämförande verkar det som att både TDI och JTD från de åren HAR en oljeseparator... men informationen som ges på diverse (Fiat) medier är något motsägelsefull och inte riktigt 100% konsekvent...
Men de här säger google :
"Dieselmotorn i Fiat Ducato 2.8 (TDI / JTD) från 1994 - 2006 är som standard utrustad med ett inbyggt vevhusventilationssystem med en enkel oljeseparator (ofta implementerad som en ventilationslåda eller "oljeavluftningslåda" på motorblocket). Detta system separerar oljeångor från vevhusgaserna och återför den separerade oljan till vevhuset via en kanal. Funktion och egenskaper
Funktion: Oljeångor och gaser från vevhuset fångas upp, och den flytande oljan behålls och släpps ut i oljetråget.
Återanvändning: De filtrerade gaserna går till luftintaget eller luftfilterhuset för att förbrännas.
Underhåll: Systemet fungerar passivt och har inget utbytbart filterelement, men kan med tiden bli igensatt med slam eller oljeavlagringar"
Jag vet inte om det är möjligt att ta isär det här filtersystemet, men jag kan tänka mig, baserat på ovan nämnda, att regelbunden rengöring kan vara önskvärd"
Så jag ska själv titta lite djupare under huven och kontrollera om det faktiskt finns en oljeseparator på blocket... för då kan jag lika gärna avbryta den beställda catch can, eller ja, den kan alltid installeras på lyxbilen...
Låt mig veta vad du hittar under huven... Jag har blivit ganska nyfiken nu.