• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare FIAT -2018, automatiska klimatanläggningen löpte amok

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej alla,
efter en knapp timmes körning, jämn och fin väg och utetemperatur c:a +15 löpte klimatanläggningen plötsligt amok. Fläkten varvade upp kraftigt och blåste in het luft. Det spelade ingen roll vilken temperatur man ställde in, den gasade på för fullt ändå. Enda sättet att få stopp på det var att stänga av med OFF (E) men om man sedan startade den med AUTO (A) så började det igen. Uppenbarligen hade den fått för sig att det var väldigt kallt i kupén, min tanke var att givaren för kupétemperaturen hade pajat (var sitter den?).

Efter en stund kunde vi svänga in på en rastplats och fortsätta försöken att på ordning på den. Inget hjälpte förrän jag vred av tändningen och startade motorn på nytt, efter det var allt normalt igen. Tillfälliga fel kan ju vara ett elände att hitta orsaken till. Det är fortfarande garanti på bilen men om jag lämnar in den och allt är normalt då lär väl inte verkstaden hitta något så då blir den resan förgäves...

Har någon varit med om liknande, eller har kloka idéer om vad orsaken kan vara?


upload_2019-4-28_18-36-7.png

//Mats
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tack för tipset Montreal. En normal defrost tror jag inte det var. Vi hade bara kört knappt en timme och vädret var inte sådant att det borde behövts en avfrostning efter den tiden. Ingen annan bil jag känner har heller betett sig på det viset vid en avfrostning, det var som om den försökte höja kupétemperaturen till 40 grader eller mer....
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
..........
Har någon varit med om liknande, eller har kloka idéer om vad orsaken kan vara?
......
//Mats
Har hänt mig med en Ducato 2015. En mycket varm sommardag, vid jämn fart på motorväg, går plötsligt värme och fläkt igång på max. Efter avstängning och återstart av motor fungerade värmeanläggningen normalt och har så gjort i nu närmare två år.

Jag har också råkat ut för samma sak i en Volvo V50, även här var botemedlet att stoppa och starta motorn.

/essge
 
Toppen