• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felsökning kylskåp

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag ser framför mej en intressant felsökning på mitt kylskåp. Jag har varit ute med bilen i fyra nätter och då hände följande, trot eller inte, första morgonen när jag slog upp mina ljusblå möttes dom av en blinkande röd lampa på kylskåpet, detta har i tidigare husbilar jag haft betytt att gasolen är slut. Jag snabbt upp och stängde av kylen, sedan vände jag mig om och provtände spisen, vilken fungerade helt som vanligt, vände mej igen mot kylskåpet, slog på det och valde automatisk omkoppling och lampan för gasoldrift tändes men ingen röd blinkande lampa. Efter morgonbestyren åkte jag vidare, gjorde några stopp under dagen för att leta blåbär och gula kantareller/den enda svamp jag vågar äta/, slog läger för kvällen vid in insjö, allt hade funkat, kylen skiftade mellan gasol och 12 volt helt enligt boken. Gasol fanns både till att laga kaffe samt middag under dagen. Allt frid och fröjd tänkte jag, men ack vad jag bedrog mej. Döm om min förvåning när jag vaknar morgon 2 och samma sak händer och även morgon 3, samma procedur som dag 1. Dag 4 stod jag med elanslutning i Västanfors båthamn, så då hade jag blivit verkligen förvånad om röda lampan blinkat.
Så som sagt var, det blir en intressant felsökning:)
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vi har råkat ut för detsamma som du beskriver här - vi lämnade in husbilen där det snabbt konstaterades att det var dags att rengöra både brännare och skorsten från sot. Vid start av kylskåpet på verkstan så fungerade det som det alltid gjort och gör så än idag 3 år senare!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag ser framför mej en intressant felsökning på mitt kylskåp. Jag har varit ute med bilen i fyra nätter och då hände följande, trot eller inte, första morgonen när jag slog upp mina ljusblå möttes dom av en blinkande röd lampa på kylskåpet, detta har i tidigare husbilar jag haft betytt att gasolen är slut. Jag snabbt upp och stängde av kylen, sedan vände jag mig om och provtände spisen, vilken fungerade helt som vanligt, vände mej igen mot kylskåpet, slog på det och valde automatisk omkoppling och lampan för gasoldrift tändes men ingen röd blinkande lampa. Efter morgonbestyren åkte jag vidare, gjorde några stopp under dagen för att leta blåbär och gula kantareller/den enda svamp jag vågar äta/, slog läger för kvällen vid in insjö, allt hade funkat, kylen skiftade mellan gasol och 12 volt helt enligt boken. Gasol fanns både till att laga kaffe samt middag under dagen. Allt frid och fröjd tänkte jag, men ack vad jag bedrog mej. Döm om min förvåning när jag vaknar morgon 2 och samma sak händer och även morgon 3, samma procedur som dag 1. Dag 4 stod jag med elanslutning i Västanfors båthamn, så då hade jag blivit verkligen förvånad om röda lampan blinkat.
Så som sagt var, det blir en intressant felsökning:)
Vårt kylskåp har släckts på grund av stark vind. Då hör vi hör det försöker tända o sedan slocknar igen. Har man inte automatisk tänd, så är det släckt till man startar upp igen. Vet ju inte om ni har den funktionen!??
Vi har fått vända bilen från vinden, när vi märkt av detta. Kan ju vara så att munstycket inte är ok o därmed lättstörd.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vårt kylskåp har släckts på grund av stark vind. Då hör vi hör det försöker tända o sedan slocknar igen. Har man inte automatisk tänd, så är det släckt till man startar upp igen. Vet ju inte om ni har den funktionen!??
Vi har fått vända bilen från vinden, när vi märkt av detta. Kan ju vara så att munstycket inte är ok o därmed lättstörd.
Det är automattändning på skåpet, jag ska börja med att göra rent brännaren och sota. Sedan bör ju skåpet testas minst ett dygn för att vara någorlunda säker att det funkar igen.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Det är automattändning på skåpet, jag ska börja med att göra rent brännaren och sota. Sedan bör ju skåpet testas minst ett dygn för att vara någorlunda säker att det funkar igen.
Jag tror du ska byta munstycket. Vårt kylskåp i den förra husbilen på resa i Tyskland, slutade att kyla som förväntat. Vi träffade servicekille där som hjälpte oss. Han bytte munstycke och han gav oss en utbildning i, om hur viktigt att man byter munstycket i brännare. Rengöring av den är förkastligt enligt honom. Munstycket kostar inte mycket, enligt honom. Kylen fungerade perfekt efteråt.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag tror du ska byta munstycket. Vårt kylskåp i den förra husbilen på resa i Tyskland, slutade att kyla som förväntat. Vi träffade servicekille där som hjälpte oss. Han bytte munstycke och han gav oss en utbildning i, om hur viktigt att man byter munstycket i brännare. Rengöring av den är förkastligt enligt honom. Munstycket kostar inte mycket, enligt honom. Kylen fungerade perfekt efteråt.
Jag har haft mina misstankar att brännaren inte har pallat med när kylen har drivits av gasol en längre tid, alltså från det att jag slog läger för natten tills den slocknade någon gång under natten. På dagen blev det bara korta stunder som kylen gick på gasol. Det var bra tips att byta munstycke, eventuellt hela brännaren beroende hur det ser ut, jag var inne på att borsta och blåsa rent.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag tror att lösningen på mitt problem med kylen som stannade varje natt inte har med gasolen att göra utan med att bodelsbatterierna är kaputt. dvs spänningen sjunker ner så lågt så det blir fel input på kortet. Att batterierna har tagit så mycket stryk på bara 5 år kan nog bero på att laddaren är för liten, jag har inte hunnit kolla vad laddaren ger för laddning den sitter dumt till under stolen förmodar jag.
 
Toppen