• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Felkod

G

gäst 66502

Guest
Godkväll husbilsvänner!
Jag skulle för första gången nu sedan vi fått hem bilen ställa in värmen på den och återkomma om ett par timmar för återkoll!
Då blinkar lampan på panelen med felkod E040
Device KM630 meaning No BUS communication
(Complete failure). !! Jaha
Och ett till med felkod E050 , Device TM630
No BUS communications (complete failure)
Jag har försökt googla om det men inget vidare bra resultat! Så är det någon vänlig själ här som vet vad dessa felkoder handlar om och kunde förklara så vore jag enormt tacksam. Husbilen som det handlar om är en LMC Breezer av2013 års modell, med Alde värmare. Det verkar som förra ägaren haft problem med detta tidigare då felkoderna är undertecknade båda två i häftet under felkoder! Konstigt att firman som vi köpte den av inte sade något vid genomgången eller så kanske något hänt under färden hem bara! Men 2st!! Ja först måste det redas ut vad de gäller så åtgärder kan påbörjas.
Enormt tacksam för seriösa svar Mvh Breez
 
Senast redigerad av en moderator:
G

gäst 66502

Guest
Ja jag får kontakta dem på Måndag, tänkte mest bara höra här då det är helg och man vill ha svar lite snabbt om någon möjligtvis visste kanske men tack ändå.
Ska man tolka detta problem som att det ALDE värmaren som krånglar?? Vilken modell??
Vad jag märker så krånglar inte något vad jag ser men panelen blinkar efter ett par minuter och de två felkoderna rullar förbi (E040) och (E050), kanske bara de glömt att nollställa panelen efter de haft problem med det innan, men får höra vad de säger på firman där jag köpte bilen på måndag! Alde-panel är en 3010 och den visar inga problem , andra panelen där felkoderna rullar förbi på är en LT631 och även om det visar sig vara en säkring eller två som kanske gått så vill man ju gärna veta vad som möjligtvis orsakat det. Men vi får se vad som sägs på måndag, tänkte som sagt mest bara höra här lite snabbt då det är helg och någon kanske hade lite mer information om koderna!
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I ditt första inlägg förledde du mig (och förmodligen även Larsermil) att tro att felkoderna hade samband med din Alde-panna.

När du nu skriver "LT631", samtidigt som du skriver att du inte har problem med Alde-panelen, så antar jag att du har en Schaudt LT 631 manöverpanel. Då ska du veta att du inte är den första som haft problem med en sådan panel.

Sök här på forumet, så kanske du får några tips.

Pålle
 
G

gäst 66502

Guest
I ditt första inlägg förledde du mig (och förmodligen även Larsermil) att tro att felkoderna hade samband med din Alde-panna.

När du nu skriver "LT631", samtidigt som du skriver att du inte har problem med Alde-panelen, så antar jag att du har en Schaudt LT 631 manöverpanel. Då ska du veta att du inte är den första som haft problem med en sådan panel.

Sök här på forumet, så kanske du får några tips.

Pålle
Oj då, det låter inte så lovande! Det stämmer att det är en sådan manöverpanel . Ja jag får se vad som står här i trådarna så kanske man får en bättre bild av vad som brukar krångla med den typen av panel! Tack än en gång för tipsen.
 
F

Fd.16159

Guest
Då blinkar lampan på panelen med felkod E040
Device KM630 meaning No BUS communication
(Complete failure). !! Jaha
Och ett till med felkod E050 , Device TM630
No BUS communications (complete failure)
KM står för kylmodul och TM står för tankmodul så det finns problem med kommunikation för kyl/frys och för vattentank/avloppstank
 
Toppen