• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felaktig dödsförklaring - BankId ???

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Om nu befolkningen ska identifiera sig med BankId i appen 1177 - kan inte läkarna som dödsförklarar folk identifiera sig med BankId? Då skulle det ju kunna bli rätt från början. För det ställer till enorma problem för den enskilde om man helt plötsligt är död och ska t ex tanka husbilen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Om nu befolkningen ska identifiera sig med BankId i appen 1177 - kan inte läkarna som dödsförklarar folk identifiera sig med BankId? Då skulle det ju kunna bli rätt från början. För det ställer till enorma problem för den enskilde om man helt plötsligt är död och ska t ex tanka husbilen.
Naiva Sverige , skattemyndigheten får inte ha tillgång till socialstyrelsens läkarregister.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Om nu befolkningen ska identifiera sig med BankId i appen 1177 - kan inte läkarna som dödsförklarar folk identifiera sig med BankId? Då skulle det ju kunna bli rätt från början. För det ställer till enorma problem för den enskilde om man helt plötsligt är död och ska t ex tanka husbilen.

Skulle man bli mindre död om läkaren identifierar sig med BankID, jag förstår inte vad du menar?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast? Jag vet inte om jag tänker rätt nu?
Men borde man inte få störst säkerhet om både läkaren och liket behövde legitimera sig med bank-id?
Spontant känns det ju så.... men ändå gnager en tanke i bakhuvudet på mig att jag på något sätt " är ute o cyklar ".
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
((((Skulle man bli mindre död om läkaren identifierar sig med BankID, jag förstår inte vad du menar?))))----
------------------------------------------------------
Det är ju inte läkare som skickat in dödsattesten naturligtvis. Vem som helst kan ju från nätet ladda ner dokumentet, fylla i det för att jäv... med någon, och bara skicka in det med vanlig post utan att behöva visa vem man är och att man är behörig verkar det som.....

Som tidigare nämnts, naiva Sverige som inte verkar hänga med i utvecklingen av möjligheter med bedrägerier utan verkar leva kvar på sextiotalet eller något däråt. Dessutom så lever gamla datalagar och förordningar kvar "för att skydda folket" men i dagens samhälle så skyddar reglerna mest de som är utanför lagen och vill andra ont. Den "normallagliga vanliga medborgaren" som inte har något speciellt ont av om någon myndighet kan veta vad man gör eller bor drabbas, och den som lärt sig utnyttja reglerna på rätt/fel sätt kommer man inte åt i stället.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ahaa..jo jag såg också den här nyheten i tidningen.. att alla kan ladda ner blanketten.
Men då borde man kanske göra detta i tid o skriva under. Sen kan ju anhöriga bara skriva in rätt datum o skicka in?
Tänker jag mera rätt nu?

Absolut, då är det ju den berörda som skrivit under och då borde det väl myndigheterna förstå att det ligger rätt till............ eller ???? :confused:.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej, jag är alltid pessimistisk över underliga regler som vem som helst kan begripa inte funkar, eller kommer att utnyttjas på fel sätt.... Alla utom myndigheterna, som ofta står helt frågande över att det går galet.

M.v.h. JANKRO.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Björn Skifs.
....................................
Kom just på att i detta ligger ju egentligen lösningen på " gängkriminaliteten "
De jagar varandra o skjuter ihjäl varandra ! Inte alls bra ! Herregud.. helt onödigt.
Behövs ju inte! De kan ju bara ladda ner en blankett o fixa det hela med. Snabbt och enkelt framför datorn. Varför springa omkring i den här kylan o leta efter sina ovänner? Nej stanna inne i värmen och ta livet av dem i lugn och ro framför datorn.
Ett klick bara , så är vi av med den.
Så det är kanske ett rätt bra system som finns. Vem vet? Används bara inte på rätt sätt?
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Nästnästa genaration får det nog enklare med ett chip vid födslen så ”dom” vet som gått bort. Men det kanske blir en marknadside att stjäla / kopiera chipet. Vem vet , vem ska man tro på. ☀️☀️☀️
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja o då går man till Vårdcentralen för att få in den senast uppdaterade programvaran då man börjar känna sig lite hängig o krasslig.
 
Toppen