• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel vattenmängd vid tappställen i Europa!

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Under våra resor ut i Europa dom senaste året har jag roat mig med att sätta på vattenmätaren när jag fyller vatten. Det står oftast vatten 100 l och några euro. Oftast får du mellan 75-90 liter bara. En gång har jag fått 91 l. De gånger jag klagat rycker ställplatsansvarige bara på axlarna. Jag tycker det är fel att skriva 100 l när det inte kommer så mycket vatten. Någon mera som kollat?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Under våra resor ut i Europa dom senaste året har jag roat mig med att sätta på vattenmätaren när jag fyller vatten. Det står oftast vatten 100 l och några euro. Oftast får du mellan 75-90 liter bara. En gång har jag fått 91 l. De gånger jag klagat rycker ställplatsansvarige bara på axlarna. Jag tycker det är fel att skriva 100 l när det inte kommer så mycket vatten. Någon mera som kollat?
Vattentillförseln är tidsbegränsad vilket gör att klenare slang eller ev. vattenmätare ger färre liter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är väl därför det ofta står att man får vatten i en mängd inom ett intervall: jag har också sett att man får vatten under en viss tid. Vattentrycket, och därmed flödet, kan nog variera en hel del under dygnet beroende på hur många som tappar vatten samtidigt från en viss stamledning, underdimensionerat ledningsnät osv.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Det är väl därför det ofta står att man får vatten i en mängd inom ett intervall: jag har också sett att man får vatten under en viss tid. Vattentrycket, och därmed flödet, kan nog variera en hel del under dygnet beroende på hur många som tappar vatten samtidigt från en viss stamledning, underdimensionerat ledningsnät osv.

Visst är det som ni skriver. Men vattentrycket är oftast så dåligt att man inte kan kalla det tryck utan rinnande vatten. Med det var ju inte frågeställningen...
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Har noterat samma sak med min Gardenamätare. Dock vid kontroll visade det sig att min mätare visar ca 10% mer. Gjorde en kontroll genom att provfylla en 10-litersdunk, fick i 11 liter. Trots detta fel har jag alltid fått mindre volym än vad som meddelats på påfyllningsstället.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Har noterat samma sak med min Gardenamätare. Dock vid kontroll visade det sig att min mätare visar ca 10% mer. Gjorde en kontroll genom att provfylla en 10-litersdunk, fick i 11 liter. Trots detta fel har jag alltid fått mindre volym än vad som meddelats på påfyllningsstället.

Ok! Jag har testat min och den stämmer exakt. Jag testade den i ett krönt kärl.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har bara använt betalställen för vatten en gång, det var utlovat 100 liter för 1€ och jag fick max 10 liter, apparaten slog ifrån mindre än en minut efter start.
Det är inget att bry sig om men efter det har jag ordnat vattenförsörjningen på annat sätt.
 
Toppen