• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på fiber eller router?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har E-on som nätleverantör här i Gullaskruv. I fredags kväll hade vi lite blåst och då var det E-off under 14 mer eller mindre korta intervall med mer eller mindre korta mellanrum under ca två timmar. En aning irriterande eftersom man aldrig vet när det är dags att starta om dator mm.

Nu har det visat sig att jag har en massa konstiga fel. Jag kan öppna vissa sidor, HBK till exempel. Även Bauhaus men inte JemoFix. PostNord haltar, jag kan nästan köpa fraktsedlar men det stoppas när jag skall ange min och mottagarens postnummer. Datorn markerar nästan alla ord i det jag skriver ..... här tills jag nu såg att datorn fått för sig att jag skriver på Tyska, något som jag aldrig valt själv.

Telefonen strular så att har jag wifi valt så kan jag öppna vissa sidor, SVT Nyheter till exempel, men jag kan bara läsa, finns det film så öppnas inte dessa. Väljer jag bort wifi på telefonen går det utmärkt att se filmsnuttarna.

Nybro Energi som äger fibern har en obefintlig jour så det finns inga uppgifter på strul där. Jag funderar också på om min router kan ha tagit stryk av alla dessa strömavbrott under en relativt kort tid. Kan routern gå sönder så att den får för sig att sålla bort valda delar av vad som skickas ut via fibern och medieomvandlaren? Jag har redan startat om allt ett par gånger utan någon förbättring.

Min fråga är helt enkelt om routern, eller kanske medieomvandlaren, kan få för sig att släppa igenom viss info men inte allt, inte postnummer hos PostNord, inte JemoFix men däremot Bauhaus och HBK? Någon som har kunskaper om sådant och idéer om var felet kan ligga?

//Michael, medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har startat om allt, fiberomvandlaren, routern, en switch och datorn. Flera gånger med minst en halvminut strömlöst varje gång. Resultatet har hittills varit oförändrat. Nu är allt avstängt ett tag. Jag använder nu en laptop via delad mobil. Då verkar allt fungera. Därför misstänker jag att det kan vara något hos fiberleverantören eller möjligen de enheter som sitter i huset.

//Michael, medlem
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vid en ”norsk reset” kan det vara bra att stänga ner helt, dra ur kontakten ur vägguttaget, sätt på enheten igen, koppla ner ca 30 sek, sätt i kontakten igen och starta om. Genom att göra detta nollställer man utrustningen toralt.
Inte säkert att detta hjälper, men bra att göra som rutin i sådana här fall.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är ungefär så jag försökt göra förutom att försöka sätta igång utrustningen när kontakten är ur.

Bahnhof är den internetleverantör jag har, låter som att det skulle kunna vara där problemet ligger.

Jag får helt enkelt vänta till morgondagen och höra med fiberägaren och internetleverantören om det är något mankemang. Är det inte det så är det kanske routern trots allt.

//Michael, medlem
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tack för det. Jag var just inne på Bahnhof och mycket riktigt så är det driftstörning från i fredags i fiber Via Europa som vi tydligen har här. Tänkte inte på att kolla med dem men du ledde mig in på rätt spår (hoppas jag, bättre med driftstörning är trasig router eller annat dyrt).

//Michael, medlem
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
När vi hade separat fiberomvandlare så gick den ofta sönder
vid strömavbrott.
Nu för tiden sitter den i routern hos oss och har hållit sedan dess.
Lycka till.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det verkar som att det rör sig om ett externt fel och därmed har jag fått besked som göra tt jag inte behöver göra mer än vänta på att felet åtgärdas. Jag stänger därför denna tråd.

//Michael, medlem
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen