• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast gasolflaska eller inte

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bilen vi nyligen köpt var utrustad med 2st fast monterade LPG flaskor och jag funderar på om man skall ha dom kvar eller slänga ut dom och stoppa i en eller två vanliga gasolflaskor igen.
Är det så bra med fasta tankar egentligen? Finns det någon annan fördel än att man kan stanna vid en pump och fylla på direkt utifrån istället för att byta ut flaskorna?

Jag är även lite osäker på hur man skall kunna ha koll på att flaskorna börjar ta slut så man hinner leta upp ett tankställe i tid. Mätarna i plast som bara sitter fastklämda på flaskhalsarna förstår jag inte alls hur dom är tänkta att fungera. Båda visar fullt även om jag klämmer fast dom på näsan…

Finns det någon som har koll? Några råd?

Flaskor.jpgMätare.jpg
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg vil ikke undvære mine fastmonterede flasker. Mine har dog en indbygget målefunktion, så jeg kan se hvor meget der er i flasken.

Du lærer dog hurtigt hvor længe en flaske holder. Så vidt jeg skal se skal du selv skifte flaske når den ene er tom.

Jeg har monteret Duocontrol: Truma DuoControl CS: gastryksregulator med skiftestyring

Så kan jeg nemt se om det er flaske et eller to der bruges, og så er det jo bare at fylde. Du behøver ikke at køre helt tom inden du skifter, og du kommer aldrig til at skifte en flaske der stadig har lidt gas tilbage.

Desværre kan jeg ikke se hvilken måler du har på dine flasker , men der er nok en anden her på forum som kan svare på det.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Flaskorna är så enkelt inkopplade att påfyllningsslangen från luckan har ett vanligt T-stycke ut till flaskorna och från flaskorna går båda regulatorerna också bara ihop i ett enkelt T-stycke.
I princip kan jag ju välja mellan flaskorna genom att vrida av eller på dom individuellt men hur blir det om dom är ihopkopplade och en flaska är full när den andra är tom?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har nästan bott 10år i min hb, med lösa flaskor, jag kan stå länge på samma plats. Månader och även år. :eek:.. För mig skulle det aldrig fungerat med fasta flaskor... Nu tar jag scooter och kör till närmsta ställe där det går att byta ut den tomma flaskan mot en ny :) fungerar överallt i Europa. :yes:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Normalt använder man en regulator med omkopplare,du har två regulatorer ser det ut som,använd en flaska åt gången håll en avstängd.
Den svart påfyllningslangen skall vara permanent inkopplad till båda.
Kasta absolut inte ut dom,speciellt bra om du åker utanför Sverige,normalt måste dom testas omefter 10 år dvs 2024
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hmm.. ja kanske funkar då om jag fyller upp så jag vet att båda flaskorna är fulla och sen bara kör på den stora flaskan. När den tar slut vrider jag på den lilla flaskan och börjar fundera på att hitta ett tankställe...
Man känner sig lite osäker när det inte finns någon mätare som fungerar(?) och man måste köra hela bilen till ett tankställe för att fylla på. Inte går det heller att skaka på flaskorna för att få lite koll på hur mycket som är kvar ..:confused:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hmm.. ja kanske funkar då om jag fyller upp så jag vet att båda flaskorna är fulla och sen bara kör på den stora flaskan. När den tar slut vrider jag på den lilla flaskan och börjar fundera på att hitta ett tankställe...
Man känner sig lite osäker när det inte finns någon mätare som fungerar(?) och man måste köra hela bilen till ett tankställe för att fylla på. Inte går det heller att skaka på flaskorna för att få lite koll på hur mycket som är kvar ..:confused:
En sådan här för nivåmätning.

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den "måleren" som er på bildet er mer en leksak, men det finnes ikke innebygget måler i de flaskene der. Men som flere sier etterfyll når du kan og det passer. I Sverige er det tynt med fyllesteder, men de finnes. Nedover i Europa og delvis i Norge er det fyllemulighet på nesten hver en mack. Om du bruker manuell veksling mellom flaskene så har du rikelig med tid til å finne et sted å fylle. Vil anbefale å sette på en felles fylling for begge så du forlater macken med begge fyllt til 80% (dette fikses av mekanikk inne i flaskene). Myer mer bekvemt og billigere enn å slepe flasker som en bytter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Du skulle kunna investera i en automatisk flaskomkopplare med fjärrvisning inne i boutrymmet som visar när växling skett till reservflaskan. Då har du gott om tid att söka upp en LPG-mack och tanka när du sett att växling skett och den ena flaskan är tom. Men som redan skrivits längre upp så är det lite beroende på hur och var du använder husbilen. Nyttjar du bilen långa perioder utan att köra och inte har tillgång till el så blir det naturligtvis krångligt med LPG-flaskor, särskilt på vintern när uppvärmningen drar stora mängder gasol.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är ju det där pysslet med att köpa extragrejer för att det skall funka smidigt, bristen på mackar och att hela bilen alltid måste köras till en specifik mack som får en att fundera på att slänga ut allt och bara ha en eller två lösa flaskor som man bara byter runt hörnet när dom är slut. I vanliga fall byter vi en flaska på två säsonger.
Men det är ju lite ballt med fasta flaskor med tankning utifrån och det känns ju onekligen lite proffsigare.. :cool:
Det lutar åt att dom får sitta kvar som dom gör nu, jag fyller upp dom vid tillfälle och använder sen en flaska i taget manuellt så jag vet när det börjar ta slut. Det tar mig ju troligen genom 2-3 säsonger utan att behöva tanka så får man se vad som händer då..
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Behåll en av flaskorna och använd en lös P11. Detta skapar flexibilitet. Har du inte en duocontrol, investera i en. Den behöver inte vara fjärrmanövrerbar. Du slipper gå upp på natten och byta flaska. Min erfarenhet säger att gasen alltid tar slut på natten.
Såhär ser min installation ut.
9E11E1B8-DBCF-43B4-A3ED-61882B1E9FAF.jpeg
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Bilen vi nyligen köpt var utrustad med 2st fast monterade LPG flaskor och jag funderar på om man skall ha dom kvar eller slänga ut dom och stoppa i en eller två vanliga gasolflaskor igen.
Är det så bra med fasta tankar egentligen? Finns det någon annan fördel än att man kan stanna vid en pump och fylla på direkt utifrån istället för att byta ut flaskorna?

Jag är även lite osäker på hur man skall kunna ha koll på att flaskorna börjar ta slut så man hinner leta upp ett tankställe i tid. Mätarna i plast som bara sitter fastklämda på flaskhalsarna förstår jag inte alls hur dom är tänkta att fungera. Båda visar fullt även om jag klämmer fast dom på näsan…

Finns det någon som har koll? Några råd?

Visa bilaga 192456Visa bilaga 192457

LPG är Lättare att hantera, inga trasiga knogar, inga iskalla händer, slut med att hitta gängor. Tankflaskan sitter fast monterad med en nivåmätare på vår manöverpanel, lätt att se ungefärlig nivå. Lätt att fylla, anslut pistolhandtaget, tryck på pumpknappen, betala i kassan, lika lätt som att tanka Diesel!

Det är Enklare med LPG. Vi gör många korta turer på vintern och vill gärna åka ut med två fulla tuber. Nu slipper vi åka med en slatt i någon av tuberna, vi fyller upp när vi åker, enkelt!

Regelbundet åker vi runt i norra Tyskland, bunkrar i Flensburg och hem via Norra Jylland eller kanske broarna. Tidigare har vi planerat för gasolen, haft med extratuber, letat eluttag och upplevt vinterkylan som ett problem. Nu är det mycket enklare, I Tyskland finns LPG på varannan tapp, bara att köra in o fylla.

Priset är ju oxå intressant. I Sverige byter vi en reservtub med lite planering, för ca 300:-. Utan planering har vi nödbytt på en bensinstation, för 625:-... Så att fylla 10kg (20 liter) för mindre än 200:- känns bra. I Flensburg fyllde vi sist 22 liter för 13 EUR, på en vanlig tapp.

Vi köpte vår nivåmätare (Libell) från Alugas men det finns modernare som visar gasolnivån i en App. Dom verkar bra.
Så LPG system gör det enkelt, billigt och bekvämt, tycker Björn o Lena
 

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Jag har nästan bott 10år i min hb, med lösa flaskor, jag kan stå länge på samma plats. Månader och även år. :eek:.. För mig skulle det aldrig fungerat med fasta flaskor... Nu tar jag scooter och kör till närmsta ställe där det går att byta ut den tomma flaskan mot en ny :) fungerar överallt i Europa. :yes:
inte med Svenska flasker väl
 
Toppen