• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farväl Folksam

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Nu har vi också lämnat Folksam försäkringar. Vi tröttnade på en tio procentig höjning varje år. Jag ringde och frågade varför och svaret var "generell" höjning.
Det svaret är jag inte nöjd med.
Vi var lite fundersam på det extra reseskyddet som Folksam erbjuder (185 dagar)
Det är tydligen inget problem att utöka i andra bolag som vanligtvis har (45dagar) Vi använder endast 90 dagar då vi är i Spanien.
Caravan Clubs försäkring var också för dyr för oss.
Så nu har Länsförsäkringar Skåne fått vårt förtroende och där kan man få återbäring varje år om man har tur.
Tror tyvärr inte att man som trogen kund har några fördelar i försäkringsbolagen idag.
Det lönar sig nog att ringa runt varje år och kolla och vara beredd att byta.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Farväl Folksam

Vi har valt LF för det passar oss bäst. Nu är ju LF en massa fristående bolag så det går inte att säga generellt vad olika delar kostar och vilka rabatter man kan få. Det beror på vad man har och vart i landet man bor.

Vi får iaf 3000 kr rabatt i år och det känns ju trevligt.:spinny:
Sen har man hemförsäkring, hb och reseförs var för sig. Det inte fel för då kan man också när man beställer extra reseförsäkringen tala om vilken dag man åker och vilken dag man kommer hem. Lätt att ändra.

Eftersom det inte är kopplat med hemförsäkringen så kan man också ställa av bilen om man vill flyga hem ett antal veckor.

Det som inte funkar är att ställa av den och bo i den. Det vet jag inte om något bolag har. Det kan ju vara en bra affär om man står länge på en camping i ex vis Spanien.

Jätteviktigt att man kollar ordentligt vad som gäller just för egna behovet. Inte lätt att hitta rätt i denna försäkringsdjungel.
Hur som helst blir man nog lite "lurad" vilket bolag man än har. :yes:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Farväl Folksam

Något att hålla reda på är villkoren för glas och rättskydd. Speciellt framrutan kan kosta skjortan.. Det är självrisken som har olika villkor mellan bolagen och sedan en procentdel som kan vara klurigt framställt..
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Farväl Folksam

Jag känner inte igen detta att Folksam smyghöjer utan jag har fått sänkning med drygt 3% på totalen det senaste året utan att krångla med Folksam.
Har hus,hem,personbil o husbil försäkrade i Folksam sedan 6 år.
Antagligen har boendeorten och skadeutfallet på denna stor betydelse.
Detta med försäkringar är så individuellt så jag tycker man ska vara väldigt försiktig med jämförelser.
Det är ju först när det inträffar en skada som det visar sig vad försäkringen var värd.
Jag har tyvärr ett par kostsamma skador på husbilen så jag är knappast lönsam för Folksam ännu men regleringen av dessa har varit helt problemlös och de har även använt de verkstäder jag begärt utan att knota.
Tidigare hade jag Dina försäkring som var billigare men när det inträffade en skada under stormen Per så fick grannen på uppställningsplatsen ersättning från IF utan problem men Dina sa att jag fick stämma dem om jag ville ha ersättning.
Skadan var i storleksordningen 25000:- som jag fick ta ur egen plånbok.
Till saken hör att jag flyttat från IF ett par år tidigare och de försäkrade då att deras försäkring var samma som den jag hade hos IF.
Så lita inte på vad säljarna säger utan läs själva och jämför.
När jag lästa Dinas villkor efter skadan så hade de ju friskrivit sig och det krävdes en extra försäkring om stormskador skulle ingå. Den extraförsäkringen var ju dyrare än den jag hade tidigare hos IF så slutsatsen blir att det finns inga "fria luncher".
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Farväl Folksam

Vi hade LF och var mycket nöjda ända fram tills vi ville utöka till 185 dagars utlandsvistelse. Då ville LF att vi skulle teckna ett tillägg till hemförsäkringen som blev dyrare än Folksam (saknar exakta siffror, slängde mejlen i papperskorgen). Nu har vi allt hos Folksam inkl. varsitt olycksfallsförsäkring så får vi se hur det utvecklar sig nästa år. Hoppas vi har hamnat rätt och slipper "avveckling" pga smyghöjningar!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Farväl Folksam

Hej Wildas ! Hur är det med Maskin bodel hos Länsförsäkringar ? ( Fick reda på att den är med )

Har fått nyttja maskinförsäkringen.
Fick skadenummer per telefon.
Inga som helst problem.
Fick byta styrenheten till ABS'en.
Kostnad drygt 17.000kr.
Självrisk 3.000kr.
 
Toppen