• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Farthållare rusar, Bürstner T-Star 716, Mercedes Sprinter 316

Virvelvindarna

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27464
Medlemskap
2024
Efter service innan inställning återstår farthållarens instabilitet, den fortsätter att öka gasen efter exv en uppförsbacke, den håller inte hastigheten.
Verkstaden kunde inte justera vår krånglande farthållare då den inte är standard från Mercedes, troligen eftermonterad av Bürstner pga beskattningsregler i Tyskland på tillbehör.(!)
Vår bil var utställningsobjekt 2004 i Jönköping och köptes standardlevererad.
Har du något tips om vart jag kan vända mig för att få utrustningen definierad då inga märkningar finns att utgå ifrån?
Den sitter besvärligt till i växellådstunneln och man ser bara en svart box med en wire till gasreglaget på motorn.
Jag har sänt frågan till Forsbergs.

Lasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.593
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Forsbergs har inte sålt Bürstner så många år, så de kanske inte kan hjälpa dig.

Hos generalagenten finns emellertid en medarbetare som jobbat med Bürstner "sedan urminnes tider. Be Forsbergs rådfråga honom.

Pålle
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Den varianten med Wire från en tjock "låda" brukar oftast vara vacuumstyrda. Har haft några sådana. Minst en med samma fel, ökande hastighet.
Då berodde det på vacuumläckage. Kolla om det går några slangar från lådan till motorn.
 

Virvelvindarna

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27464
Medlemskap
2024
Tack för tipsen!

Jag har fått kontakt med Bürstner-proffset som snabbt uppgav ett namn på förmodad tekniker som monterat utrustningen. Han jobbar kvar inom husbilsbranschen, nu här i Linköping och kommer att få ta del av problemet praktiskt när bilen är vårutsläppt.

Saknar du planer på en fantastisk ställplats i ett sagolikt område som vi kommer att återvända till i sommar, om vi får!

Keep rolling!
Lasse
 
Toppen