• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farligt

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har läst här på forumet flera ggr att.... Man skall inte koppla ihopa sitt Lithiumbatteri med ett dåligt startbatteri för att starta motorn...
Efter att min bil varit hos Mekonomen där de bla ställde in ljuset, och när jag fick tillbaks bilen så var startbatteriet "dött"...
De hade en starthjälp så vi fick igång motorn.. Sen kör jag iväg och stannar på en av mina platser i Malmö.
Men när jag skulle därifrån så hördes bara ett klick... Och inget mer... Batteri mätaren visar på 10.3v..
Så vad gör man efter alla varningar här på forumet... Visserligen hade ingen provat, men det lät lite sant att om man inte har en grov kabel så brinner den snabbt upp då det går flera 100amp till att starta motorn...
Den grövsta som jag har i bilen och som är lång nog.... Är på 4mm²...... Och lägga den dubbelt gick inte...
Jag måste ju bara få veta vad som händer... Och så kopplar jag in kablen... Mätter med tångamper metern hur många A Som strömmar mellan batterierna.... 0.67A... Oj... Det var inte mycket tänkte jag...
Så vad händer om jag försöker nu.... För inte ens 0.1A har hunnit rinna över... Kablen kommer nog att bli glödande direkt tänkte jag... Så jag är beredd att sluta bort kablen när jag provar....
Vrider om nyckeln... Vvrrmm... Motorn startade snabbt och direkt.. Kablen blev inte ens varm...
Så vad händer här egentligen... Startbatteriet är på 10.3v...Lithiumbatteriet är på 13,6v (det laddas)
Och så kom jag att tänka på de videos som jag sett där de startar stora bil motorer med 4st 18650 lithium batterier.... Skulle inte förvåna mig om den starthjälp Mekonomen har också är lithium batteri.... Motorn hoppade även där igång direkt..
Det känns som här är något som jag inte förstår vad som händer... Kablen blev inte ens varm.... Kan någon svara på detta...

IMG_20220821_225838.jpg
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hejsan muskatten,

Det du beskriver är inte så konstigt som det låter. Ditt startbatteri är helt slut och batteriets Ri dvs. inre motståndet är mycket högt vilket bevisar den slutsatsen. Resultatet blir att spänningen över startbatteriet blir 13,6V i samma ögonblick som du kopplar in Lithiumbatteriet utan att strömmen blir speciellt hög, i ditt fall bara 0,67A.

Att du därefter lyckades att starta bilen är nog närmast lite tursamt då 4mm² kabeln begränsar strömmen tillräckligt för att inte koppla ur BMS:en men ändå bistår startbatteriet i startförloppet som antagligen blev mycket kortvarigt då kabeln inte hann värmas upp nämnvärt.

Man ska ha lite tur ibland vilket du hade. Köp ett nytt startbatteri. Ditt batteri har passerat bästdatumet med god marginal. Sorry...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
När du kopplade ditt dåliga startbatteri till Lhitiumbatteriet så " boostade " du startbatteriet tillräckligt för att det skulle dra runt motorn. Moderna motorer brukar starta på första försöket jämfört med motorer från 80talet eller tidigare, så om batteriet börjar bli dåligt räcker det oftast med lite hjälpladdning på 20 - 30 minuter så startar den direkt.
Därför ska man låta det dåliga batteriet få laddning från hjälpbatteriet minst 5 - 10 minuter innan start.
Ditt startbatteri har säkert gjort sitt och bör bytas som tidigare inlägg rekommenderar.

Edit: Om det varit en gammal sur diesel eller bensinare från 70-talet som kräver många varv på starten för att starta så hade du nog fått se smältande kablar, skulle vilja se sånt med modern Lhitiumstartare om de orkar.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024

Hjälpstartarna av idag använder lithiumbatterier.
Men det gäller att köpa rätt modell.
Testblad : https://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik170110.pdf

En lång å lite rörig test av jumpstartare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att jag ståt stilla på samma plats sen fredag, tänkte jag starta bilen och köra och köpa ett nytt batteri...
Men hur mycket jag än provade så slog bms:en ifrån.... Jag ringde några vänner för att se om de kunde hjälpa mig... Men de som svarade var på jobbet...
Tiden gick och jag började bli orolig och tänkte att jag får nog stanna här... Detta är slutet med husbils liv....
Men efter några tim och fler försök såg jag ingen annan utväg än att montera ner ena Lithiumbatteriet och ta det till motorrummet... Jag hittade några grova kablar med "öron" på....
Så jag monterade de parallellt med startbatteriet....
Väntade 30 sekunder.. :eek: och vred sen om nyckeln.... Vruummm hördes det och jag kände glädjen över att lyckats starta bilen.... Sen körde jag direkt till biltema och köpte ett nytt batteri på 90A...
Och nu hoppas jag det dröjer innan jag hamnar i liknande situation... :spinny:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
2014 när jag köpte nuvarande husbil så hade jag den långtidsparkerad på annan ort utan 230V ansluten, det hände ett flertal gånger att jag inte fick igång den (p.g.a svagt startbatteri) när jag skulle hämta den på fredag em. för en weekend i husbil.
Då blev det startkablar från personbilen.
Samma år köpte jag en mycket bra startbooster med Li-Ion batteri på 19Ah, den hjälpte mej flera gånger första året,
( den funkar fortfarande perfekt som powerbank eller som startbooster ifall ödet vill).

Men så här kunde man ju inte ha det, kopplade om stereo 12V-uttag, navigator m.m. så de fick spänning från bobatteriet istället,
problemet försvann med dåligt startbatteri, har samma startbatteri i fortfarande, still going strong :)
 
Toppen